OBIECTIVELE SI METODOLOGIA DE CERCETARE 3 CAPITOLUL I TURISMUL DE CROAZIERA 4 I.1 Turismul de croaziera la nivel mondial 4 I.2 Croaziera ca produs turistic 7 I.3 Tipuri de croaziere 8 I.4 Impactul economic asupra Europei 10 I.5 Impactul economic global 12 I.6 Impactul negativ al turismului de croaziera 15 CAPITOLUL II - PREZENTAREA REGIUNII ALESE Marea Nordului Norvegia Si Olanda 16 II.1 Asezarea geografica 16 II.2 Relieful 16 II.3 Clima 16 II.4 Hidrografia 16 II.5 Vegetatia si fauna 17 II.6 Populatia si orasele 17 II.7 Specificul economic 17 II.8 Rolul turismului in economia tarii 18 II.9 Transportul 18 II.10 Regiunile turistice importante 19 CAPITOLUL III PREZENTAREA ITINERARIULUI ALES- STUDIU DE CAZ 20 Imbarcarea - Prima zi 20 Activitati la bord - A doua zi 20 Flam, Norvegia - A treia zi 21 Stavanger, Norvegia - A patra zi 22 Kristiansand, Norvegia - A cincea zi 23 Fiordul si orasul Oslo, Norvegia - A sasea zi 23 Activitati la bord, intoarcere catre Amsterdam - A saptea zi 24 Pretul sejurului 25 CAPITOLUL IV CONCLUZII 26 CAPITOLUL V BIBLIOGRAFIE 27
OBIECTIVELE SI METODOLOGIA DE CERCETARE Turismul reprezinta, prin continutul si rolul sau, un fenomen complex caracteristic societatii actuale, fiind, totodata, un element major ce face parte din viata economica si sociala ce antreneaza interesul unui numar tot mai mare de tari. Acest fenomen social-economic evolueaza odata cu dinamica civilizatiei contemporane si este creator de beneficii extrem de importante. Odata cu evolutia societatii, turismul a suprins noi forme care sa satisfaca cererile din ce in ce mai complexe, pretentioase ale clientilor, fapt care a condus si la aparitia turismului de croaziera. Turismul de croaziera a inregistrat in ultimii ani o crestere semnificativa, impunandu-se datorita cererii tot mai mari pentru aceasta forma de turism. Fiind considerat, totodata, si un megatrend al dezvoltarii turismului, in ultimii 20 de ani acesta a reprezentat cel mai rapid sector in crestere al industriei turismului. Lucrarea de fata reprezinta rezultatul imbinarii a unor surse bibliografice diverse, precum articole regasite in jurnale de turism, reviste tematice, site-urile de prezentare a diverselor companii de turism, studii de caz etc. Obiectivele lucrarii sunt de a scoate in evidenta a trasaturilor semnificative ale turismului de croaziera, de a analiza dinamica cererii pentru aceasta forma relativ noua de turism, de a suprinde avantajele/facilitatile care ii conving pe oameni sa tinda catre alegerea unei vacante pe un vas de croaziera si de a scoate in evidenta importanta acestui sector in cadrul marii industrii a turismului. Am ales aceasta tema deoarece consider ca este o forma de turism usor ,,atipica" , pentru ca, in comparatie cu vacantele traditionale, vasele de croaziera ofera cateva avantaje clare dintre care cel mai evident este schimbarea zilnica a mediului ce urmeaza a fi vizitat. CAPITOLUL I TURISMUL DE CROAZIERA I.1 Turismul de croaziera la nivel mondial Turismul reprezinta, pe larg, un fenomen socio-economic, creator de beneficii diverse si importante si a fost definit, pe parcursul timpului, ca fiind ,, arta de a calatori pentru propria placere" sau ,,ansamblul de relatii si fenomene care rezulta din deplasarea si sejurul persoanelor in afara domiciliului lor" . Conform Organizatiei Mondiale a Turismului (O.M.T.), activitatea turistica este conceputa ca ,,o forma a manifestarilor cultural-educative si de recreere ale societatii moderne". Astazi se poate vorbi, in adevaratul sens al cuvantului, despre o adevarata industrie a turismului care, in linii mari, curpinde activitatea structurilor hoteliere si de alimentatie publica, activitatea intreprinderilor ce se ocupa cu transportul turistilor etc. Receptiv la schimbarile societatii contemporane ce au avut loc de-a lungul timpului, turismul evolueaza sub incidenta acestora, ba chiar devine, la randul sau, un factor stimulator al progresului uman. Dezvoltarea tehnologiilor informationale, preocuparea pentru dezvoltarea durabila si gestionarea responsabila a resurselor naturale, progresul tehnic, reducerea barierelor politice si comerciale dintre tari, pe de o parte, dar si rafinarea nevoilor umane, dorinta oamenilor de a trai experiente noi, pe fondul unui cadru cat mai spectaculos, au condus la diversificarea formelor de turism, printre acestea aflandu-se si turismul de croaziera. Piata mondiala a turismului de croaziera reprezinta, la momentul actual, unul din cele mai complexe sectoare ale economiei mondiale. Aceasta piata se afla astazi intr-o dezvoltare neintrerupta, gradul de utilizare a spatiului navelor este de peste 80%, in pofida cresterii numarului de companii operatoare de croaziere. Turismul de croaziera, unul din cele mai dinamice subsectoare economice, ocupa ,, cea mai inalta pozitie in sectorul turistic si de agrement, pozitie determinata in functie de profiturile anuale incasate" . Chiar daca, pana si acest subsector a suferit usoare declinuri, datorate, in mare parte, a volatilitatii economice a pietelor cheie (precum cea Nord-Americana), acest lucru nu a impiedicat industria croazierelor sa-si maximizeze piata considerabil. In acelasi timp, stiindu-se faptul ca pietele regionale se pot afla in diferite stadii ale ciclului lor de viata, sectorul a pus un mare accent pe maximizarea veniturilor prin intermediul preturilor competitive si a promotiilor/reducerilor in momentele ,,critice". Nu numai ca aceste activitati ilustreaza natura competitiva a businessului de croaziera, dar, totodata, ele servesc rolul indicatorilor cheie ai maturitatii pietei. Companiile de croaziera isi promoveaza din ce in ce mai mult numele de brand pentru a le permite clientilor sa identifice ofertele acestora mai bine pe fondul unei cresteri considerabile a concurentei. Industria de croaziera mondiala este un tip de turism de nisa a carui crestere economica este una fenomenala.
1 Amir Abbas Najafipour, Vahid Marzi, Mohammad Hosein Foroozanfar - Journal of Social Issues & Humanities, Volume 2, Issue 7, July 2014 2 Amir Abbas Najafipour, Vahid Marzi, Mohammad Hosein Foroozanfar - The Future of Cruise Ship Tourism Industry; the Challenges of Cruising Market and Operations Management 3 Bjornsen, P. (2003) - The growth of the market and global competition in the cruise industry. 4 Bond, M. (2004). Editorial, Seatrade Cruise Review Quarterly 5 Cartwright, R., and Baird, C. (1999) - The development and growth of the cruise industry. Oxford: Butterworth Heinemann. 6 CLIA (2005, March 16) - CLIA Cruise Lines ride the wave of unprecedented growth, from http://www.cruising.org/CruiseNews/news.cfm?NID=196 7 CLIA - Cruise Lines International Association - statistics - Europe economic impact 8 CLIA - The Contribution of the international cruise industry to the global economy in 2016 - CLIA reports 9 ,,Contribution of Cruise Tourism to the Economies of Europe" - https://cruising.org/ 10 Dickinson, R., and Vladimir, A. (2003) - Selling the sea: An inside look at the cruise industry. New York: Wiley 11 Foreign Policy Magazine - Fragile States index - 2016 12 Organizatia Mondiala a Turismului, 2010 - http://www2.unwto.org/ 13 ,,Relieful Norvegiei" - https://ro.wikipedia.org/wiki/Relieful_Norvegiei 14 Suites and rooms (prices and services) - https://www.hollandamerica.com/en_US/suites-staterooms.html 15 Sustainable Cruise Tourism Development - UNWTO publications 16 The economist Intelligence Unit Limited - Business environment of Netherlands (ranking overview - 2017) 17 Top cruise lines in the world by the tourists reviews - https://www.hl-cruises.com/cruise-with-us/international-cruises 18 Travel and Tourism Industry in the Netherlands - Statistics and facts - The statistics Portal - 2017 19 ,,Viitorul turismului de croaziera, Produsul turistic" - https://www.academia.edu/10572964/Produsul_Turistic 20 Walter Hunziker and Krapf - au facut publica o definitie a turismului in 1942 21 Ward, D. (2001) - Complete guide to cruising and cruise ships 2002. London: Berlitz Publishing 22 Weeden, C., Lester, J.A., & Thyne, M. (2011) - Cruise tourism: Emerging issues and implications for a maturing industry 23 Wood, R.E. - Carribean Cruise Tourism : Globalization at Sea. Annals of Tourism Research, 2014 24 World Tourism Organization. (2003) - Worldwide Cruise Ship Activity, http://www2.unwto.org/ 25 World Travel & Tourism Council - Economic impact on Norway - 2017
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).