Turismul

Extras din referat Cum descarc?

TURISMUL
INTRODUCERE
OPORTUNITATEA STUDIULUI SI CERCETARII IN TURISM
Turismul reprezinta cea mai mare afacere economica din lume, avand castiguri de peste doua mii miliarde de dolari pentru ambele forme de turism, atat cel national cat si cel international, acesta depasind lejer doisprezece procente din afacerile intretinute anual in economia mondiala.Turismul a trecut ca pozitie, inaintea cheltuielilor militare mondiale estimate la peste o mie miliarde dolari anual, chiar si inaintea agriculturii. In comertul international cu bunuri substantiale si servicii, turismul ocupa a doua pozitie dupa petrol si exista posibilitatea de a trece oricand pe locul intai, daca lumea s-ar bucura de conditii de pace rezonabile. ,, Turismul - un pasaport de pace!", de mult cunoscuta chemare a Organizatiei Mondiale a Turismului, exprima succint aceasta asociere a pacii cu turismul. Actualmente, sintagma ,,pacea - pasaport pentru turism!" este in mod egal adevarata. Reintorcandu-ne la unul dintre aspectele economice ale turismului, se cuvine sa subliniem dinamismul si elasticitatea acestui domeniu in cazurile de criza: ca o regula, aproape in fiecare an, dezvoltarea turismului este intotdeauna inaintea cresterii economice mondiale, iar criza economica afecteaza turismul surprinzator de putin. Turismul, de asemenea, s-a dovedit a reprezenta o buna alternativa de diversificare economica pentru multe tari, de regula pentru cele slab dezvoltate. Multe dintre acestea sufera din cauza productiei indigene de slaba calitate si accesului greu la materiile prime si tehnologiile avansate, turismul aducand un mult dorit de stabilitate. Aceasta realitate poate fi desprinsa cu usurinta, daca comparam ciclurile economice, cu perioadele lor de expansiune si recesiune, ale sectorului primar al economiei, cu ponderi relativ mici in tarile dezvoltate, prin prisma ocuparii fortei de munca si contributiei acestuia la produsul national brut. Mai mult, sectorul secundar, este relativ descrescator, in cele mai multe tari dezvoltate, iar in unele dintre ele, chiar absolut descrescator. Turismul apartine insa sectorului tertiar sau mai bine zis, al serviciilor, care in zilele noastre este cel mai important si mai viguros component al economiei in tarile dezvoltate.
Cu toate acestea, in ciuda unui complex de avantaje care nu se pot nega, nu ar trebui omis niciodata ca dezvoltarea necorelata si nestapanita a turismului implica impacturi negative economice, socio-culturale si de mediu inconjurator. De aceea, pentru a maximiza beneficiile si minimiza dezavantajele , societatea trebuie sa intreprinda un ansamblu de masuri pe care sa se fundamenteze perspectiva unui turism stiintific. 
Prin prisma unei astfel de viziuni, in perioada postbelica, in tarile dezvoltate, unde gradul de cultura si civilizatie in masa se situeaza pe trepte relativ inalt, s-au obtinut unele progrese in aprecierea importantei turismului, fiind intreprinse si actiuni necesare crearii mecanismului corespunzator pentru a invinge dificultatile inerente din calea dezvoltarii acestuia. Una dintre verigile importante ale acestui mecanism este cercetarea stiintifica si studiul universitar, preocupari care, din nefericire, nu se bucura de un inalt statut si respect academic.
Datorita subiectivismului lor, asocierile empirice ale turismului, cu simplele distractii si placeri efemere si nu cu adevaratele atitudini de sentimente si emotii, fac ca studiile stintifice analitice sa devina imposibile, sau oricum destul de rare. Multi oameni de stiinta privesc acest camp de cunoastere ca fiind lipsit de stringenta si importanta si care n-ar merita osteneala si catalogare ca stiinta serioasa. Din acesta cauza, nivelul actual al cercetarii si formarii profesionale a personalului din sectorul hotelier-turistic, prin functionarea Institutului National de Formare si Management pentru Turism, iar in al doilea rand, existenta si perfectionarea activitatii de profil, publice si private, din capitala si din alte centre universitare ale localitatilor situate in zone de interes major.
Problemele carora societatea trebuie sa le faca fata sunt dictate de lipsa resurselor ce trebuie alocate in privinta satisfacerii trebuintelor pentru a realiza o crestere a eficientei economico-sociale
si o imbunatatire a calitatii mediului inconjurator.
Latura stiintifica, mai exact cea teoretica a turismului integreaza o varietate de surse informative, modalitati de cercetare si probleme de analiza, in consecinta aceasta necesita cooperarea mai multor discipline si compartimente stiintifice cum ar fi stiintele sociale si cele ale naturii. De fapt este dificil sa gasesti o disciplina care nu ar avea cat de putin ceva in comun cu turismul.Cu toate acestea, in ciuda faptului ca turismul se preteaza la un studiu interdisciplinar, diferitele discipline se concentreaza asupra unor aspecte specifice, tratate dintr-un punct de vedere specific, contribuind la dezvoltarea domeniului ca un intreg.
In realitate, metodologia studiului interdisciplinar al turismului are o istorie relativ scurta. Pana la 1950 turismul era aproape exclusiv un domeniu pur economic, datorita contributiei sale la dezvoltarea economica. Economia, desi si-a pierdut exclusivitatea, ramane principala disciplina care trateaza turismul la nivel-microeconomic si ca economie aplicata, ca un exemplu putem da managementul. Dreptul contribuie si el, prin investigarea libertatii de miscare la toate nivelurile spatiale. La nivel international, aceasta libertate a fost promovata prin Declaratia Universala a Drepturilor Omului din 1948. Dreptul este nevoit sa organizeze si sa supraveghze industria turistica, sa protejeze drepturile si securitatea turistilor. Stiinta politica se suprapune dreptului in multe aspecte ale turismului, principalul accent fiind pus pe climatul politic in care turismului isi are un loc aparte si pe impacturile politice ale turismului.
Contributia cea mai importanta asupra turismului a stiintelor naturii este aceea in studierea impactului turismului asupra mediului inconjurator. 
Este dificil sa gasesti vreo disciplina sau domeniu in care turismul sa nu aiba nici o implicatie, ca exemplu putem adauga si alte domenii ca, silvicultura, peisagistica, urbanismul, religia etc.
Drept rezultat, putem observa ca turismul ofera locuri de munca specialistilor in aproape orice domeniu de activitate. Turismul si recreerea, ca si alte aspecte ale vietii umane, nu pot ramane in afara sferei de impact indusa de schimbare, cel mai important aspect fiind modul cum utilizam timpul liber care a evoluat in volum si calitatea sa, datorita schimbarii in valorile societatii, de la importanta marginala, la un fenomen central in viata omului. Participarea in activitati recreative, bucuria vacantelor nu mai sunt un privilegiu, ci un drept al fiecaruia in tarile cu o economie moderna de piata si odata cu trecerea timpului, turismul, presupune infruntarea provocarii schimbarii, iar viteza schimbarii in timpurile moderne face previziunea tendintelor viitorului mai complicata dar nu imposibilasi atunci cand este vorba despre turism.
CAPITOLUL I
TERMINOLOGIA TURISMULUI SI RECREERII
1.1 Repere introductive
In ciuda succesului incontestabil, noua stiinta sociala despre turism s-a izbit de unele dificultati generate de o foarte rapida dezvoltare. Aceste dificultati sunt legate, intr-o anumita masura, de faptul ca standardizarea terminologica a fost, din pacate, neglijata. In literatura de specialitate termeni ca: timp liber, vacanta, recreere, turism, turist, turist ocazional, vilegiaturist, persoana aflata la odihna in aer liber etc sunt, intr-o larga masura, folositi cu inteles diferit, fapt ce genereaza numeroase confuzii.


Fisiere in arhiva (1):

  • Turismul.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!