Previzualizare referat:

Cuprins referat:

1 Descrierea problemei reflectarii turismului3
2 Cadrul legislativ in domeniul turistic6
3 Aplicabilitatea si eficacitatea actelor normative adoptate10
4 Concluzii si recomandari17

Extras din referat:

Viziunea statului asupra turismului este determinata de principalele documente strategice ale Republicii Moldova (SCERS, PN ,,Satul moldovenesc", Strategia de dezvoltare durabila a turismului) drept un sector al economiei nationale cu posibilitati de generare a beneficiilor socio-economice si un catalizator pentru dezvoltarea altor sectoare. Totodata activitatea turistica trebuie sa fie viabila si rentabila sub raport economic, durabila sub aspect ecologic si echitabila din punct de vedere etic si social pentru populatia locala.

Planul de Actiuni Uniunea Europeana - Republica Moldova trateaza sectorul turistic in cadrul promovarii dialogului privind politica industriala si asocierea Moldovei la initiativele UE pentru stimularea competitivitatii (de exemplu: schimbul de informatii, participarea in retele, studii si traning). Acest fapt coreleaza cu necesitatea de dezvoltare a sectorului turistic drept o industrie competitiva si capabila sa diversifice economia nationala.

Republica Moldova are o serie de avantaje comparative care pot impulsiona dezvoltarea industriei turistice: (a) costul scazut al fortei de munca, (b) costul scazut al terenurilor, (c) existenta de resurse turistice cu valoare nationala si regionala, (d) importante segmente de piata nu sunt acoperite cu o oferta de calitate, (e) oferta turistica nu este suficient de diversificata, (f) in ciuda unor dificultati legislative si birocratice, exista un sprijin institutional real al autoritatilor publice centrale, (g) optiune ferma pentru atragerea si dezvoltarea investitiilor in turism, (h) promovarea la nivel national a unui sistem clar de calitate a serviciilor si clasificare a unitatilor de cazare si alimentare a turistilor; (i) initierea unui concept de dezvoltare a zonelor turistice nationale, (j) populatie ospitaliera si cunoscatoare a limbilor de circulatie internationala (rusa, franceza, engleza).

Cu un aport estimat de cca.0,5% la PIB-ul national turismul este considerat inca slab dezvoltat. In Romania si Bulgaria acest indicator constituie cca. 2-3% din PIB, fapt care indica o pondere insemnata a turismului la nivelul unor unitati administrative (ex: judete de litoral, zona de munte). Totodata, nivelul 3,5% din PIB a turismului in Elvetia indica gradul mare de diversificare a economiei. In Republica Moldova calcularea indicatorului este dificila din cauza neracordarii aparatului statistic la exigentele ramurii, dar si la nedezvoltarea teritoriala a industriei. Acest impediment poate fi diminuat odata cu introducerea Conturilor Satelit de Turism (o noua metodologie ONU/OMT/EUROSTAT 2001 aplicata in tarile UE, SUA, Canada s.a).

Odata cu intensificarea cooperarii cu partenerii din tarile UE sectorul turistic national necesita:

- dezvoltare dinamica si sustinuta ca industrie, prin imbunatatirea managementului ramurii, crearea sistemului turistic teritorial, atragerea prioritara a investitiilor pentru valorificarea resurselor turistice, implementarea sistemelor de calitate;

- diversificare a economiei teritoriilor prin turism, pentru crearea de noi locuri de munca, producerea de beneficii economice si sociale din activitati ne-agricole;

- implicarea activa a antreprenorilor din turism in utilizarea rezervelor nevalorificate economic ale patrimoniului national;

- sporirea circulatiei turistilor si micsorarea migratiei ilegale.

Tendintele actuale in domeniu

Odata cu destramarea ex-URSS si formarea noilor sate independente are loc destramarea sectorului turistic unional centralizat, micsorarea drastica a numarului de turisti organizati, deetatizarea intreprinderilor turistice, dar si deschiderea frontierelor, aparitia de noi operatori privati pe piata turistica, circulatia masiva cu diverse motivatii a cetatenilor peste hotare. Practic pana la crearea Agentiei nationale de turism in 1999, sectorul nu era gestionat eficient la nivel de stat (functii de control si licentiere aveau S.A. Moldova -Tur, Ministerul Economiei). Incepand cu anul 2000 in domeniul turismului national pot fi observate mai multe tendinte la nivel de ramura, principalele fiind:

- consolidarea sectorului turistic (restabilirea calitatii de membru OMT, elaborarea strategiei nationale in turism, crearea cadrului legislativ si institutional);

- dezvoltarea ofertei de pregatire a cadrelor pentru turism (crearea catedrelor specializate, Centrului national pentru perfectionarea cadrelor in industria turismului, marirea numarului de burse pentru specialitatile de turism);

- desfasurarea actiunilor promotionale cu aspect turistic (Festivalul Vinului, expozitii specializate, elaborarea si distribuirea materialului publicitar);

- acceptarea necesitatii dezvoltarii zonelor turistice (initiative legislative, masuri de institutionalizare a resurselor turistice, dezvoltarea unor trasee turistice nationale);

- mentinerea unei viziuni clare pentru specializarea unor destinatii (vitivinicole, etnografice, de agrement, balneare);

- turismul devine un sector controlat excesiv de catre stat (licentiere, brevetare a personalului, clasificare a unitatilor cazare/alimentare, avizari anuale, controlul tranzactiilor);

- sectorul ramane a fi unul neatractiv pentru investitii majore(aceasta din cauza unei situatii generale in economia nationala, dar in mod special datorita impedimentelor proprii ramurii turistice: necesitatea investitiilor mari in infrastructura generala si turistica, fluxul mic de calatori, activitate dependenta de sezonalitate, gradul mare de degradare a resurselor turistice, lipsa zonelor turistice atractive pentru investitii).

Pentru monitorizarea performantelor in sectorul turistic sunt instituiti o serie de indicatori statistici, dar care se refera separat la activitatea agentiilor de turism, activitatea structurilor de cazare, circulatia internationala de persoane si numarul de vize turistice deschise. La nivel national nu exista o metodologie de corelare a acestor indicatori. Acest impediment poate fi diminuat odata cu introducerea unei noi metodologii ONU/OMT/EUROSTAT 2001 aplicata in unele tari UE s.a - Conturile Satelit de Turism (care sunt de fapt o forma evaluata de reprezentare a indicatorilor turistici la nivel de ramura si a industriilor conexe).

Activitatea agentiilor de turism si altor intermediari pe piata turistica este evaluata prin urmatorii indicatori: numarul de turisti, numarul de excursionisti, numarul de zile-turist, volumul incasarilor in lei, provenienta turistilor pe tari, motivatia calatoriei, mijlocul de transport utilizat, numarul scriptic de angajati. Acesti indicatori sunt in conformitate cu recomandarile Organizatiei Mondiale a Turismului si se colecteaza semestrial incepand cu anul 1992 de Biroul national de statistica. Lunar activitatea turistica mai este monitorizata de MCT prin evaluarea a vaucherelor turistice nominale pentru fiecare turist prezentate obligator de toate agentiile turistice moldovenesti, iar la sfarsitul anului si valoarea incasarilor din comercializarea serviciilor. Totodata, acest sistem de monitorizare a fluxurilor turistice nu permite urmarirea orientarii turistilor spre anumite destinatii nationale distincte, dar nici orientarea investitiilor private spre sectorul turistic in teritoriu.

La nivelul agentiilor de turism performantele industriei pentru perioada 1997-2005 sunt:

- sporirea numarului de calatori deserviti de agentiile de turism de cca.2,1 ori

- cresterea numarului de vanzari in ultimii de cca. 1,9 ori pentru cetatenii moldoveni pe destinatii internationale, 2/3 din care viziteaza tarile UE, candidate sau asociate UE

- restrangerea ariei de calatorii a moldovenilor in cadrul CSI la cca.1/3 din care 96% din oferta este comercializata in Ucraina

- cresterea in ultimii 4 ani cu cca. 11% a sosirilor turistilor straini in tara prin agentiile de turism, in special cu motivatie de afaceri, dar care stau 2-3 zile

- cresterea in ultimii 4 ani a numarului de calatori interni de cca.1,6 ori

- un numar important de agentii turistice au plecat de pe piata.

Evolutia indicatorilor de performanta a agentiilor de turism in perioada 1997-2005

indicatori199719981999200020012002200320042005

Numarul vizitatorilor iesiti din tara - total,

inclusiv:349902764636569324523026451577673286784657231

tarile CSI33614049747053257327104292464224339-

alte tari3162923597290992712722937411484268643507-

Numarul vizitatorilor sositi in tara - total,

inclusiv:211691989614088189641569020161235982604525073

tarile CSI1145110164527178525380782074878647-

alte tari9718973288171111210310123411611117398-

Numarul turistilor interni si excursionistilor174361285813787267053562844138625417596070525

Total vizitatori7359560401644447812181582115876153467169851152829

Sursa: Biroul national de statistica

Totodata, trebuie de remarcat ca, datele statistice oficiale reflecta doar partial realitatea de pe piata turistica, fiind necesara o corelare mai buna cu autoritatile de statistica din tarile vecine si UE. Raportul numarului de turisti sositi/plecati denota lipsa unei oferte turistice nationale competitive, precum si o slaba capacitate a industriei turistice de a absorbi fluxurile de turisti pe cont propriu, persoanelor sositi cu motivatie de afaceri, calatorilor neorganizati.

Descarcă referat

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Turismul.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
19 pagini
Imagini extrase:
19 imagini
Nr cuvinte:
9 832 cuvinte
Nr caractere:
58 713 caractere
Marime:
51.96KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Referat
Domeniu:
Turism
Tag-uri:
turism, venit, locatii, obiective
Predat:
la facultate
Materie:
Turism
Sus!