Produsele alimentare tradiționale

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Turism
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 9 în total
Cuvinte : 1558
Mărime: 207.87KB (arhivat)
Publicat de: Cedrin Alexandru
Puncte necesare: 6

Extras din referat

Introducere

Lucrarea de față își propune să abordeze o temă de actualitate atât în turismul românesc, cât și pe plan gastronomic. Aceasta abordează o temă generală, produsele alimentare traditionale, care constituie o importantă componentă a patrimoniului național românesc, dar și un segment al pieței mărfurilor alimentare în continuă dezvoltare.

România are un potențial foarte mare de a accesa piețele globale, mai ales în condițiile constituirii unor asociații puternice ale producătorilor în domeniu. Produsele alimentare tradiționale sunt un element esențial în dezvoltarea industriei alimentare din mediul rural. Satul este, în mod firesc, asociat cu tradiția, iar alimentele aderă la această tradiție care impune un mod arhaic de producție, ingrediente locale cât mai naturale, dar și o rețetă tradițională, parte a specificului culinar local.

Fig.1: Produs tradițional atestat

I.Ce sunt produsele alimentare tradiționale?

I.1. Definiție

Produsele alimentare tradiționale reprezintă o categorie aparte de produse care trebuie să răspundă unor exigențe manifestate de consumatori mai ales în ceea ce privește siguranța alimentară și valoarea nutritivă. Principala calitate a produselor tradiționale, alături de asigurarea subzistenței producătorilor, este de valorificare a materiilor prime locale. Rețetele în general simple, bazate pe câteva ingrediente procesate uneori la fel de simplu, devin produse de calitate, apreciate de consumatori.

Conceptul de produs tradițional a înregistrat de-a lungul timpului modificări semnificative, termenii și definițiile folosite adaptându-se permanent la realitățile pieței, dar reliefîând, practic, întotdeauna că trăsătura lor de bază, care le distinge în mod clar de alte produse similare aparținând aceleiași categorii, derivă din identificarea lor cu un anumit specific local, național.

În conformitate cu legislația României, acești termeni se definesc după cum urmează:

a) Produs tradițional - trebuie să fie obținut din materii prime tradiționale, să prezinte o compoziție tradițională sau un mod de producție și/sau de prelucrare care reflectă un procedeu tehnologic de producție și/sau de prelucrare tradițional și care se distinge în mod clar de alte produse similare aparținând aceleiași categorii;

b) Tradiționalitatea - elementul sau ansamblul de elemente prin care un produs se distinge în mod clar de alte produse similare aparținând aceleiași categorii; tradiționalitatea nu poate să se limiteze la o compoziție calitativă sau cantitativă ori la un mod de producție stabilit printr-o reglementare comunitară sau națională ori prin standarde voluntare; totuși această regulă nu se aplică dacă reglementarea sau standardul respectiv a fost stabilit în vederea definirii tradiționalității unui produs.

I.2. Specialitățile tradiționale garantate

La nivelul Uniunii Europene, problematica privind specialitățile tradiționale garantate este reglementată printr-o serie de regulamente care constituie un cadru bine definit, care are scopul de a-i ajuta pe producătorii de produse agricole și alimentare în vederea cumpărătorilor și consumatorilor cu privire la caracteristicile produselor respective, asigurând astfel:

a) Concurență loială pentru fermierii și producătorii de produse agricole elementare cu caracteristici și proprietăți, care oferă valoare adăugată

b) Punerea la dispoziția consumatorilor de informații coerente referitoare la produse

c) Respectarea drepturilor de proprietate intelectuală

d) Integritatea pieței interne.

Obiectivul specific al sistemului din domeniul calității produselor agricole și alimentare referitor la specialitățile tradiționale garantate este de a-i ajuta pe producătorii de produse tradiționale să-i informeze pe consumatori cu privire la proprietățile produselor care oferă valoare adăugată.

Bibliografie

BOBE, M., POPESCU, D.V., Mărfuri alimentare- Implicații operaționale în business, Ed. A.S.E., București, 2015

Mihai Ielenicz, Laura Comănescu, România Potențial Turistic, Editura Universitară, București, 2009

Accesat la data de 23.10.2018:

http://madr.ro/docs/dezvoltare-rurala/rndr/buletine-tematice/PT38.pdf

https://www.lumeasatului.ro/articole-revista/actualitate/4746-cate-produse-traditionale-are-romania.html

http://www.dadris.ro/licetra.html

https://stirileprotv.ro/stiri/social/romania-are-doar-trei-produse-traditionale-recunoscute-la-nivel-european-care-sunt-cele-de-pe-lista-de-asteptare.html

Preview document

Produsele alimentare tradiționale - Pagina 1
Produsele alimentare tradiționale - Pagina 2
Produsele alimentare tradiționale - Pagina 3
Produsele alimentare tradiționale - Pagina 4
Produsele alimentare tradiționale - Pagina 5
Produsele alimentare tradiționale - Pagina 6
Produsele alimentare tradiționale - Pagina 7
Produsele alimentare tradiționale - Pagina 8
Produsele alimentare tradiționale - Pagina 9

Conținut arhivă zip

  • Produsele alimentare traditionale.docx

Alții au mai descărcat și

Turismul rural în comuna Bran

Turismul rural, ecologic si cultural în comuna Bran Pe baza experienteiternationale si a practicilor întâlnite în ultimii ani, în România sunt...

Serviciile în Turism

Turismul reprezinta astazi, prin continutul si rolul sau, un domeniu distinct de activitate, o componenta de prima importanta a vietii economice...

Hotelurile Hilton

Hilton Hhonors Worldwide : Razboiul loialitatii Hotelurile Hilton privesc cele mai frecvente programe ale oaspetilor ca cel mai important...

Turism Rural

1.Itroducere in TRChiar dacă o definiţie a turismului rural ar putea părea ca fiind foarte simplă – acea formă de turism practicată în spaţiile...

Te-ar putea interesa și

Sistem de transport pentru o linie tehnologică de prelucrat fasolea

- Materiale grafice 1.1 Conservarea produselor horticole prin pasteurizare şi termos-terilizare Pasteurizarea şi termosterilizarea sunt...

Amenajări agroturistice - Vrancea

Studiu de oportunitate privind amenajarea turistică şi agroturistică a zonei Focşani şi împrejurimii Introducere-date generale Străvechi pământ...

Turismul gastronomic în Transilvania

Introducere Lucrarea intitulată ,,Valorificarea potențialului turistic din Transilvania prin turism gastronomic’’ reprezintă o analiză asupra unei...

Impactul tehnicilor moderne de conservare asupra calității produselor la SC Floncom SRL

1. INTRODUCERE Intreprinderile de alimentaţie publică şi de turism, similar altor intreprinderi economice, sunt un produs, un rezultat al mediului...

Proiect despre Carrefour

1. INTRODUCERE In ultimii 40 de ani, grupul Carrefour a crescut pentru a deveni unul din liderii mondiali in grupurile de distributie. Al doilea...

Proiect de Cercetare în Domeniul Tehnologiei de Obținere a unui Aliment Funcțional din Lapte cu Soia

CAP.1 PRODUSELE ALIMENTARE- GENERALITĂŢI Piata produselor alimentare cunoaste o intensa innoire si diversificare pusa pe seama satisfacerii...

Carrefour

Carrefour in lume Domeniul de activitate al Grupului Carrefour este retailul. Acesta consta in vanzarea de bunuri sau marfa dintr-o locatie fixa...

SC Bunatati Taranesti SRL - Bunătăți Țărănești

Prezentarea investitiei Proiectul propune infiintarea unei unitati de alimentatie publica in orasul Iasi pe un teren intravilan, aflat in posesia...

Ai nevoie de altceva?