Extras din referat
ROMANIA
In cadrul sectorului tertiar putem localiza turismul si industria ospitalitatii prin insasi continutului activitatilor pe care le desfasoara, respectiv prin complexul de prestatii pe care le furnizeaza in piata. intr-o economie nationala, importanta turismului si a ospitalitatii creste de la an la an. in industria larga a ospitalitatii, un loc aparte il ocupa activitatea hoteliera, fiind si cea care asigura si conditioneaza in cel mai inalt grad volumul activitatilor turistice, desi anumite categorii de vizitatori (clienti) nu recurg intotdeauna la serviciile unitatilor de cazare. Activitatea hoteliera a devenit, incepand cu anii '50, un element important al cresterii economico-sociale si este, in acelasi timp, influentata de dezvoltarea economica dintr-o anumita regiune, beneficiarii acestor servicii fiind in principal oamenii de afaceri.
Locul si rolul industriei hoteliere este, pe de o parte, influentat de dezvoltarea economica a zonelor in care isi desfasoara activitatea si, pe de alta parte, influenteaza, la randul lor, nivelul de dezvoltare a zonei. Tinand cont de faptul ca industria hoteliera ofera cu precadere servicii de cazare, rolul acesteia este de a asigura infrastructura dezvoltarii turismului, alaturi de ramura transportului. Infrastructura de cazare se exprima prin totalitatea organizatiilor sau unitatilor de cazare, care, prin capacitatile de care dispun, au ca obiectiv satisfacerea nevoilor calatorilor.
Investitiile angajate in industria hoteliera sunt uriase. Industria hoteliera este o mare consumatoare de capital necesar pentru cladire si echipamentul sau facilitatile necesare. Toate acestea alaturi de uzura, dobanzi, chirii, asigurari se transforma in costuri fixe. Cat de profitabile vor fi aceste hoteluri ramane de vazut. insa toate aceste noi unitati sunt sustinute financiar de firme care activeaza in alte domenii. Investitorii spera ca vor atrage din clientii marilor lanturi hoteliere, dar daca nu produc profituri imediat nu se supara. Oricum perioada de timp pana vor fi profitabile este destul de indelungata, fata de speranta lor de viata. La aceasta se mai adauga si piata extrem de concurentiala. in acest caz, la sfarsitul fiecarui ciclu economic, unele dintre organizatiile, in special cele care nu s-au adaptat la schimbari, vor iesi din piata. Piata romaneasca este una in crestere aflata in faza de avant economic. Se poate considera, deci, ca industria este atractiva pentru cei care au posibilitatea de a intra in aceasta industrie, intrucat barierele la intrare sunt inalte si ii protejeaza pe cei activi din cadrul pietei.
1. Analiza evolutiei serviciilor hoteliere si restaurante in perioada 2005-2009
Evoluția populației ocupate si a PIB-ului în serviciile hoteliere si restaurante reprezintă unul dintre principalii indicatori în caracterizarea dimensiunilor și evoluției acestor servicii.
Tabel 1.1 PIB
Anii 2005 2006 2007 2008 2009
PIB servicii 140344,5 167304,1 205268,9 251295 244919,8
PIB hoteluri/restaurante (preturi comparabile) 5089,9 6119,6 6775,8 6967,3 6252,6
PIB hoteluri/restaurante ( preturi curente) 5089,9 6621,5 7817,3 8727,3 8534,8
PIB total (preturi curente) 288954,6 344650,6 416006,8 514700,0 498007,5
Indicii preturilor de consum servicii 100 108,2 115,37 125,26 136,5
In aceste 2 grafice se poate observa evolutia ponderii PIB-ului hotelurilor si restaurantelor in cadrul PIB-ului pe total servicii; aceasta fiind una negative , a scazut de la 4% la 3%.
In cazul PIB-ului Romaniei observam si aici o crestere semnificativa pana in 2008 si o usoara descrestere pentru anul 2009, acest lucru fiind valabil si in cadrul PIB-ului in cadrul serviciilor.
In cazul PIB-ului in serviciile hoteliere si restaurante putem observa ca a avut o panta crescatoare semnificativa pana in 2008 si ca a decazut putin in anul 2009.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Potentialul Turistic al Romaniei.doc