Extras din referat
Rolul şi importanţa ghidului
În perioada desfăşurării acţiunii turistice ghidul îndeplineşte funcţia de împuternicit al unităţii turistice organizatoare şi în această calitate are un rol de o deosebită importanţă în activitatea de turism (verificarea şi obţinerea prestării integrale şi la nivelul comandat al serviciilor achitate de către turişti, asigurarea tuturor informaţiilor necesare bunei desfăşurări a excursiilor, prezentarea documentată şi într-o formă plăcută a obiectivelor turistice vizate, a valorilor cultural-artistice şi istorice, a monumentelor naturii, conferă ghidului un rol dintre cele mai însemnate în acţiunea de petrecere utilă şi utilă a timpului liber a turistului). Calitatea muncii ghidului însoţitor, pregătirea sa culturală, profesională şi comportarea sa nu au un efect nemojlocit în alegerea unui număr tot mai mare de participanţi la activitatea de turism.
Principalele atribuţii şi sarcini ale ghidului
- La excursiile organizate cu autocarul sau trenul
Verifică înainte de plecare dacă are asupra sa toate documentele excursiei: delegaţia, ştampila, programul excursiei, carnetul de cecuri, comenzile etc. Se prezintă cu cel puţin o oră înainte de plecare, la locul de adunare al turişilor. Identifică mijlocul de transport auto, pe care pune emblema unităţii de turism şi nr. de ordine respectiv. Verifică modul de prezentare al autocaruluio şi al personalului de bord, starea de curăţenie, precum şi funcţionarea staţiei de amplificare rodio. În cazul neprezentării mijlocului de transport la ora şi locul fixat, ia legătura în mod operativ cu unitatea de transport respectivă. Verifică biletele de excursie. În cazul în care în mijlocul de transport rămân locul libere şi excursia nu are servicii de cazare şi masă, cu consimţământul unităţii de turism poate lua şi alţi turişti de la locul de îmbarcare, eliberând bilet de excursiei. Urmăreşte ca autocarul să plece la ora stabilită în program, va aştepta cel puţin 15’ (sfertul academic) sosirea eventualilor turişti întârziaţi. Nu permite personalului de bord să ia rude sau cunoştinţe în excursie fără sa achite costul excursiei. În excursiile cu trenul, ghidul, ghidul se prezintă la gară, cu cel puţin 10’ mai devreme pentru a identifica locurile fiecărui turist, în timpul staţionării trenului în gara plină la ora plecării, locul ghidului este la uşa vagonului efectuând verificarea biletelor turiştilor care au locuri în vagonul respectiv. Ghidul are obligaţia de a-şi anunţa turiştii asupra locului de adunare în staţia de debarcare şi va atrage atenţia turiştilor asupra păstrării tichetelor de control şi pentru întoarcere. La plecare şi pe parcursul excursiei, ghidul va informa în detaliu asupra programului de desfăşurare a excursiei pe zile şi ore, a obiectivelor turistice ce vor fi vizitate, locurile destinate cazării, unităţile unde se vor servi masa, posibilităţi de agrement. În caz de forţă majoră (viscol, furtună, accident) poate aduce modificări programului, orientându-se asupra măsurilor celor mai corespunzătoare asigurării securităţii turiştilor. Accidentele, modificările de program sau alte situa’ii deosebite, vor fi anun’ate imediat după producerea lor unităţii de turism organizatoare sau celei mai apropiate unităţi de turism prestatoare. La unităţile prestatoare de servicii verifică în principal următoarele: curăţenia şi dotarea camerelor, a lenjeriei de pat, încălzirea camerelor, cantitatea şi calitatea serviciilor de masă, curăţenia. Pentru toate deficienţele constatate, solicită imediat celor în drept luarea măsurilor corespunzătoare, menţionând în condica de sugestii şi reclamaţii deficienţele neremediate şi personale vinovate. La locurile de cazare stabilite va repartiza turiştii în camere, împreună cu delegatul prestatorului şi un reprezentant al turiştilor. La servirea mesei sau la repartizarea spaţiilor de cazare se va îngriji de personalul de bord. Cazarea personalului de bord se va asigura de regulă într-un spaţiu de cazare separat. Să fie permanent împreună cu grupul de turişti, iar în cazul unor nemulţumiri să intervină de îndată pentru înlăturarea cauzelor. În cazuri de îmbolnăvire sau accidentare a unuia sau a mai multor partcipanţi, va lua măsuri de asigurare a asistenţei medicale, dacă se va îmbolnăvi ghidul acesta va anunţa imediat unitatea de turism organizatoare pentru a lua măsuri operative de înlocuire a sa. Să sesizeze unitatea de turism organizatoare în scris ori de câte ori constată abateri ale personalului de bord în timpul desfăşurării programului turistic. Verifică realitatea datelor înscrise de şoferi în foile de parcurs şi le confruntă, urmărindu-se: ora de prezentare la program, ora de plecare de la locul de debarcare a turistilor, parcursul efectuat pe baza programului turistic, număr de km efectuaţi faţă de cel prevăzut în comandă, numărul de cecuri de decontare al unităţii de turism în cazul în care decontarea se face pe bază de CEC, numărul turiştilor înscrişi în foile de parcurs faţă de efectivul de participanţi la excursie şi ştampila şi semnătura ghidului pentru confirmarea celor de mai sus.
Potrivit reglementărilor în vigoare alocaţiile de masă (baremurile) care se înscriu în comenzile lansate la unităţile de alimentaţie publică, în principiu nu pot fi depăşite. Se admit unele excepţii. În cadrul aceleaşi zile, la solicitarea turiştilor, ghidul poate face modificări în structura valorică a celor trei mese componente (mic dejun, dejun sau cină) sub rezerva respectării baremului stabilit pe zi/turist. Faţă de baremurile stabilite pe zi/turist, ghidul are componenţa ca pe total grup să înregistreze o depăşire sau o economie zilnică de până la 5%. Aceste diferenţe, trebuie regularizate obligatoriu de ghid în ziua următoare, interzicându-se acumularea de economii, care să fie consumate în ultima zi de sejur.
De asemenea, atribuţii similare revin ghidului şi în cazul desfăşurării acţiunilor cu alte mijloace de transport (avion, nave maritime, fluviale).
Preview document
Conținut arhivă zip
- Importanta Activitatii Ghidului in Prestarea Serviciilor Turistice.doc