Hermeneutica Ceremonialului Nuptial

Extras din referat Cum descarc?

HERMENEUTICA CEREMONIALULUI NUPTIAL
Termenul de hermeneutica a luat nastere in secolul al XVII-lea si desemna arta interpretarii. In epocile de restructurari profunde, hermeneuticii ii revine sarcina de a demonstra felul in care omul si-a pastrat propria fiinta. Cand ,,evidenta interpretarii sensului incepe sa fie subminata, gandirea recurge la reglementari fortificatoare". 
Hermeneutica are in vedere atat latura gramaticala, cat si cea personala a interpretarii, apropiindu-se de ceea ce grecii numeau techne. Aceasta disciplina are, in opinia lui Schleiermacher, rolul de a trece dincolo de text, pentru a scoate in evidenta spiritul autorului, plecand de la semnele in care acesta se obiectiveaza.
Hermeneutica a fost definita, astfel, teoria interpretarii comprehensive, a interpretarii care conduce la intelegere. Conceptul de hermeneutica reface etapele fundamentale ale acestei discipline, initial sacra, de interpretare a vointei zeilor si mesajelor divine, apoi profana: juridica, literara, filozofica. Hermeneutica este deci arta, metoda sau stiinta descifrarii semnificatiilor religioase si de orice alta natura.
Un important instrument de lucru al etnologului sau antropologului este hermeneutica materialelor etnografice, dar aceasta trebuie sa reconstituie realitatea sociala pe care o vizeaza, pornind din interiorul societatii, din cadrul structurilor de sensibilitate, elaborand o constructie in acord cu imaginea pe care societatea respectiva o avea despre realitatea inconjuratoare.
Hermeneutica ne spune povestea din spatele cuvantului, naratiunea care sustine semnificatia cuvantului si ii confera un sens, tot asa cum mitul povesteste simbolul si ii asigura circulatia.
Triada conceptelor hermeneuticii: explicitare, interpretare, comprehensiune (intelegere) functioneaza in mod traditional prin prezumtia ca orice hermeneut ajunge sa inteleaga doar dupa ce in prealabil a explicitat si interpretat semnele. 
Pentru hermeneutica traditionala, clasica, sarcina interpretarii este de a restabili sensul initial, originar si adevarat al gandirii. Gandirea se pierde in expresie si interpretarea, urcand spre sursa, reface sensul adevarat.
Obiceiurile vietii de familie nu se leaga direct de activitatea productiva a omului, nu au o functie strict utilitara, ele marcheaza in primul rand raporturi sociale, implicand si determinarea lor naturala. Ele se practica la date diferite, in functie de evenimentul care le solicita si o singura data in viata unui individ. Principiul fundamental care structureaza aceste obiceiuri este acela conform caruia individul suporta o trecere de la o stare la alta, de la o existenta prezenta la una noua, care implica un alt sistem de relatii sociale, un alt mod de comportare.
Riturile de trecere sunt forme totale de comunicare, prin actiunea omului cu macrocosmosul, cu microcosmosul, dar si cu Sinele. Ele au luat nastere ca discursuri si au evoluat spre un Text, care nu si-a pierdut natura discursiva si care a ridicat la un nivel superior intentia de comunicare.
Casatoria inseamna trecerea de la societatea copilariei sau adolescentei la societatea adulta, de la un anumit clan la altul, de la o familie la alta; adesea de la un sat la altul. Aceasta trecere a tinerilor de la o stare la alta este marcata de anumite niveluri, care sunt numite de unii specialisti ,,rituri de trecere". Ceremonialul nuntii poate fi si el schitat dupa aceste rituri. Astfel vom avea:
1. riturile pre-liminare, care cuprind logodna si petitul; 
2. riturile liminare, care cuprind nunta propriu-zisa; 
3. riturile post-liminare, care fac incadrarea noii familii in viata satului, reprezinta inceputul unui nou drum pentru cei casatoriti.
Natura sociala a ceremonialului nuptial este amplificata de faptul ca el implica doi indivizi care participa, cu roluri diferentiate, la acelasi ceremonial; scopul este cel biologic, dar cadrul care il conditioneaza este cel social. Prin casatorie se asigura cadrul social implinirii functiei biologice fundamentale a speciei, acela de perpetuare. Aceasta functie este reinterpretata pe plan social: perpetuarea neamului, cu sensul de familie, inseamna perpetuarea numelui, iar moartea fara urmasi este una definitiva, de aici provine spaima traditionala a familiei fara copii, care are rezonante in basmul fantastic:
,,Cate pene pe cocos,
Atatia coconi burduhosi,
Cate pene pe gaina,
Atatia coconi la slanina".


Fisiere in arhiva (1):

  • Hermeneutica Ceremonialului Nuptial.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!