Evoluția turismului din antichitate până la turismul de masă

Extras din referat Cum descarc?

O1:Calatoriile incep o data cu desfasurarea razboaielor si a necesitatii schimburilor intre diferite grupuri sociale. Prin urmare calatoria apare inca in comuna primitiva,cind oamenii impinsi de lipsa unor anumite lucruri merg in cautarea lor in alte regiuni decit cele locuite de ei. Aceste calatorii nu pot fi similare celor pe care noi le numim calatorii in scop turistic,dar anume ele au trezit in oameni nevoia de deplasare si de cunoastere a ceea ce nu se afla aproape de locuintelor lor. 
In Grecia Antica oamenii pentru a se asigura de siguranta lor in timpul calatoriei in orasele indepartate,incheiau contracte de vizite reciproce cu oamenii care aveau aceeasi ocupatie(comerciant-comerciant,familie-familie)astfel pastrindu-si integritatea fizica si morala. Cel care pleca in strainatate se legitima cu o bucata de sumbolon care echivaleaza cu pasaportul de azi si cu viza. Oamenii calatoreau si in scopuri religioase cum ar fi pelerinajul de la Dodona si Delfi unde sute de pelerini din toate partile Greciei veneau pentru a solicita si asculta prezicerile lui ZEUS si APOLLO. Un alt scop al calatoriei erau jocurile sportive organizate o data la 4 ani la Delfi,jocurile hipice din Nemea si mai ales Jocurile Olimpice organizate la Olympia.
In Roma Antica,calatorii aveau in principal scopuri comerciale,culturale si militare. Romanii au fost primii in istorie care au proiectat si construit retele de drumuri apte sa asigure legatura cu toate colturile Imperiului Roman aceasta favorizind in general si practicarea calatoriilor. Pe vremea domniei imparatului Augustus calatorii erau transportati spre tinta calatoriei lor de postalioane imperiale care circulau in baza unui oral fix. Pe drumuri circulau trasuri in care se putea de dormit. In orase la dispozitia calatorilor stateau hanuri de dimensiuni relativ mici si pravalii cu alimente care ofereau si posibilitatea de gazduire. O importanta deosebita o aveau baile curative, Roma dispunind de 845 bai populare si de 14 bai de lux vizitate anual de numerosi bolnavi dar si de persoane care doreau sa se odihneasca. Cele mai renumite dintre bai erau cele de la Cantibus,Puteoli,Baiae.
Cu toate ca oamenii calatoriau in perioada antica nu trebuie sa confundam calatoriile din acea epoca cu calatoriile din prezent care sunt bine sistematizate si organizate.
O2: In Evul mediu cel mai des calatoreau comerciantii,ambasadorii si preotii iar in scopuri religioase si pelerinii care vizitau locurile sfinte. Un numar important de calotori o constituiau oamenii de stiinta,artistii,calfele si studentii care mergeau spre universitati si locuri culturale. Numarul calatoriilor bolnavilor in aceasta perioada scade, cauza fiind nesiguranta drumurilor iar o alta cauza o constituie decaderea civilizatiei antice. La inceputurile ei calatoria nu reprezenta o placere acesta o atesta cartile de calatorie din acea perioada.
Dezvoltarea comertului dintre state a determinat in mare masura si defasurarea calatoriilor in scopuri comerciale. Dezvoltarea economica a societatii feudale din secolele IX si X a influentat pozitiv asupra circulatiei marfurilor si in aceesi masura a comerciantilor de-a lungul drumurilor comerciale care legau Estul cu Vestul. Centrele principale ale acestui comert erau orasele: Venetia, Pisa, Genova precum si alte orase italine,franceze si germane.
Mase mari de calatori erau antrenate in calatorii religioase mai ales in Rasarit unde erau concentrate o mare parte din musulmani care conform Coranului pentru a purta numele de ,,Hadji" era necesar de a savirsi cel putin o data in viata un pelerinaj la Mecca. In evul mediu, in calatorii de ordin religios erau antrenati si crestinii care se indreptau spre centrul de pelerinaj ,,Saint Jacques de Compostella" din Franta. De asemenea un numar mare de calatori circa 65 de mii a atras dupa sine sfintirea bisericii "Frauenkirche" din Munchen.
Dupa caderea Romei Antice a cazut si cultul bailor din cauza fricii de epidemii precum si din alte cauze. In aceasta perioada baile se aflau in administraraea calugarilor.
Calfele si studentii erau nevoiti sa faca deplasari pentru a ajunge spre centrele universitare aceasta intensificind traficul de calatori. Prigoniti de lege si de biserica, o parte din intelectualii saraci ai evului mediu, actorii, muzicantii, alchimistii, scamatorii si evocatorii de spirite erau practic obligati sa calatoreasca pe drumurile ce legau orasele Europei Centrale si Occidentale.
Un mijloc important de transport in evul mediu o constituia trasura care era folosita in special pentru transportarea marfurilor. In aceasta perioada creste si circulatia pe drumurile de apa, ca mijloc de transport fiind folosite salupele cu visle sau barci trase de cai. Nobilii care calatoreau insotiti de obicei cu o scrisoare de recomandare erau gazduiti fie la alti feudali fie la conducatorii bisericilor. In ceea ce priveste calatorul de rind, el era gazduit fie de hanuri fie de manastire.
O3: O data cu accentuarea dezvoltarii diviziunii internationale a muncii din secolul XV-lea-al XVI-lea are loc si dezvoltarea, respectiv a comertului intern si international. Din ce in ce mai multe produse se transforma in marfuri ceea ce determina intensificarea circulatiei banilor si are loc prin urmare trecerea subtila de la economia naturala la economia de piata. Acest proces continua sa se dezvolte mai ales o data cu descoperirea drumurilor spre Indii si America. Are loc intensificarea comertului intre metropola si colonii. Toate acestea a dus la majorarea numarului de calatori.
O data cu reforma religioasa,apar asa numitii predicatori si misionari, care calatoreau la distante mari in scopul realizarii unei propagande religioase. De asemenea in acesta perioada calatoresc profesorii si studentii care isi desfasurau studiile in strainatate dispunind si de un buget pentru a-si desfasura calatoriile in conditiile in care ei faceau parte din burghezie.
In cadrul intelectualilor si al burgheziei incepe sa se contureze o noua motivatie pentru a calatori si anume necesitatea de a vedea tari noi, de a cunoaste noi experiente si de a cunoaste oameni noi.
In jurul anului 1700 apare in Anglia asa numitul ,,grand tour" destinat tinerilor care cuprindea orasele: Paris, Torino, Florenta, roma, Neapole, Venetia, Viena precum si regiunile Rinului. Durata calatorie era de 3 ani. Cu aceasta ocazie apar si notiunile de ,,turism" si ,,turist".
Intensificarea traficului de calatori a dus la dezvoltarea comunicatiilor si infrastructurii hoteliere. Este interesant faptul ca aparitia mijloacelor de transport se dezvolta mai rapid decit constructia drumurilor. In Franta de la mijlocul secolului al XV-lea, a inceput utilizarea trasurilor colective.
Ca rezultat al unei inbunatatiri tehnice sporeste si viteza calatoriilor,ceea ce, o data cu imbunatatirea drumurilor duce la sporirea vitezei de deplasare. Hanurile in aceasta perioada se aflau in aceeasi stare ca si in evul mediu cu camere improprii si mobilier invechit. Oamenii instarti care calatoreau in acesta perioada isi luau patul cu ei.


Fisiere in arhiva (1):

  • Evolutia Turismului din Antichitate pana la Turismul de Masa.doc

Imagini din acest referat Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un cod promo pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare și codul promo. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi e-mail-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:


* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!