Cultura si Turism

Extras din referat Cum descarc?

1. Pastrarea si protectia patrimoniului cultural
Pe teritoriul tarii au fost identificate circa 15 mii de monumente din diverse epoci istorice si care acopera un palmares intreg de civilizatii care s-au perindat pe paminturile tarii noastre. Din ele doar 5698 de monumente sint incluse in registrul monumentelor istorice ocrotite de stat si beneficiaza de statutul de monument protejat.
Patrimoniul cultural mobil este detinut de catre 66 de muzee din tara, din care 5 muzee si 7 filiale sint subordonate organelor administratiei publice locale. Acest patrimoniu constituie 673141 piese de patrimoniu ce tin de istoria si cultura nationala si cea universala. Spatiile expozitionale ale muzeelor constituie 29 396 m.p., iar depozitele de pastrare a colectiilor - 8447 m.p. Cele mai valoroase colectii de arheologie, etnografie, arta plastica, natura sint detinute de catre muzeele de rang national si de cele judetene din Soroca, Edinet, Cahul, Orhei, Ungheni, Comrat s.a.
Cadrul legislativ 
- Conventia Culturala europeana din 19 decembrie 1954, in vigoare pentru Republica Moldova din 24 mai 1994;
- Conventia privind protectia patrimoniului mondial cultural si natural din 1972, in vigoare pentru Republica Moldova din 05.07.2002;
- Legea culturii Nr.413-XIV din 27.05.1999; 
- Legea privind protectia monumentelor istorice nr. 1530-XII din 22 iunie 1993;
- Registrul monumentelor istorice ocrotite de stat, Legea nr. 1531-XII din 23 iunie 1993; 
- Legea cu privire la activitatea editoriala Nr.939-XIV din 20.04.2000; 
- Legea cu privire la biblioteci Nr.286-XIII din 16.11.94; 
- Legea cu privire la muzee Nr. 1596-XV din 27.12.2002;
- Legea privind fondul arhivistic de stat Nr.880-XII din 22.01.92; 
- Legea audiovizualului Nr.603-XIII din 03.10.95.
Protectia patrimoniului cultural este reflectat intr-un sir de Regulamente aprobate prin Hotarirea Guvernului Republicii Moldova nr. 1111, din 11.09. 2003:
- Regulamentul privind Registrul de stat al patrimoniului cultural mobil;
- Regulamentul-tip de organizare si functionare a muzeului national;
- Regulamentul privind evidenta si conservarea patrimoniului cultural mobil. 
Cadrul legislativ in domeniul protectiei si pastrarii patrimoniului cultural al tarii asigura un modest suport calitativ in evoluarea domeniului respectiv. Legislatia defineste clar cine sint responsabilii de promovarea politicilor culturale si de protectie a patrimoniului cultural. Mai sint specificate activitatile ce se refera la asigurarea lucrarilor de evidenta, studiere, punere in valoare, salvare, protejare, conservare si restaurare, extinderea bazei materiale, folosirea si accesul la monumente pentru diverse investigatii, in procesul de instruire si propagare. Un neajuns il reprezinta faptul ca legislatia respectiva nu este respectata, lipsind instrumentele adecvate de control si supraveghere a activitatii organelor responsabile. Desi a fost semnat un sir de tratate internationale, ele inca nu au fost ratificate de Parlament. Ratificarea acestor conventii ar mari responsabilitatea pastrarii patrimoniului tarii in fata comunitatii internationale.
Cadrul legislativ reglementeaza patrimoniul cultural al tarii ca pe un corp amorf si nu dinamic. Lipsesc prevederile de revalorificare a patrimoniului cultural, a importantei acestuia pentru economia tarii si pentru fondul axiologic al populatiei. Lipsesc masurile de incurajare a investitilor in domeniul respectiv si un fond de cultura care ar ingloba resurse financiare din diferite sponsorizari pentru a sustine activitatea de pastrare si valorificare a patrimoniului cultural.
Cadrul institutional 
Patrimoniul cultural al Republicii Moldova este gestionat de catre Ministerul Culturii care este principalul organ public de realizare a politicilor culturale. In cadrul ministerului problemele ce tin de evidenta, conservarea si punerea in valoare a patrimoniului cultural sint coordonate de Directia Patrimoniu Cultural si Restaurari si Directia Arte Plastice. Ele sint responsabile de vestigiile istorice, de patrimoniul arhitectural, de intreaga activitate ce tine de protectia patrimoniul cultural national imobil si mobil, supravegheaza respectarea legislatiei in vigoare in domeniul respectiv, gestioneaza arhivele si registrele care se refera la procesul de protectie a monumentelor.
De asemenea, directiile respective perfecteaza programele de stat privind protectia monumentelor, organizarea studiului impactului transformarilor urbanistice si de amenajare a teritoriului asupra monumentelor de arheologie, supravegheaza sapaturile arheologice.
In scopul asigurarii desfasurarii procesului de protectie a patrimoniului cultural, pe linga Ministerul Culturii mai activeaza un sir de structuri specializate, cu imputerniciri consultative formate din specialisti din domeniu: Comisia metodico-stiintifica pentru studierea, protejarea si punerea in valoare a monumentelor, ansamblurilor si siturilor istorice; Comisia arheologica; Comisia pentru expertiza si achizitionarea operelor de arta pentru completarea colectiilor de stat; Consiliul pentru evaluarea tinutei artistice a creatiilor monumentale si monumental-decorative.
Dreptul de a dispune de monumentele de stat sub forma de bunuri imobile este exercitat, conform legii, de Parlament, de consilii raionale, municipale, orasenesti si comunale.
Dreptul de a dispune de monumente sub forma de bunuri mobile este exercitat, respectiv, de catre Guvern si primarii.
Parlamentul trebuie sa elaboreze politici de stat in domeniul protectiei monumentelor, a cadrului juridic inerent unei protectii cit mai eficiente a mostenirii culturale.
Guvernul intocmeste Registrul monumentelor ocrotite de stat, a programele de conservare, restaurare si punere in valoare a acestor monumente, de finantare a programelor respective de la bugetul de stat si prin atragerea surselor extrabugetare. Pentru a ameliora protectia patrimoniului cultural, Ministerul Culturii a creat Fondul extrabugetar pentru sustinerea activitatilor de protectie a patrimoniului cultural care urmeaza a fi completat cu surse acumulate din alte activitati.
Cadrul institutional este suficient pentru a supraveghea si monitoriza protectia patrimoniului cultural, dar insuficient in ceea ce priveste promovarea valorificarii culturale a patrimoniului national. Din pacate, din lipsa resurselor financiare structurile respective nu au nici mijloace suficiente si nici motivatie pentru a promova patrimoniului cultural. Lipsa unui dialog intre Ministerul Culturii si alte organe de stat, precum si cu organizatiile non-guvernamentale de profil impiedica dezvoltarea domeniului respectiv.
In contextul integrarii europene, institutiile responsabile de dezvoltarea acestui domeniu sint insuficiente.
Probleme existente
Cea mai importanta problema este cea legata de finantarea culturii, in general, si a patrimoniului cultural existent, in special. Din aceasta cauza o multime de monumente sint pe cale de disparitie, afectind extrem de grav cultura nationala si trecutul material al poporului nostru. Alte probleme legate nemijlocit de acest domeniu sint:
- bugetul simbolic al Ministerului Culturii;
- lipsa investitiilor in institutiile de cultura;
- lipsa unei legi care ar incuraja sponsorizarea si donatiile individuale (mai exact, legea existenta este strict prohibitiva);
- lipsa unei politici fiscale in domeniul protectiei patrimoniul cultural si a oamenilor de cultura in perioada economiei de piata;
- lipsa unei politici culturale a statului privind protejarea patrimoniului cultural;
- lipsa unei politici care ar facilita folosirea vechilor tehnici de constructie si a mestesugurilor in cadrul constructiilor noi, mai ales in zonele rurale;
- lipsa unui mecanism de imbunatatire a statutului social al celor care sint antrenati in activitatea culturala si al celor care se ocupa cu protejarea patrimoniului cultural;
- dezinteresul oamenilor de cultura si de stat in a sustine trecutul material al Republicii Moldova;
- pasivitatea institutiilor de cultura in ceea ce priveste implicarea si participarea lor lal programele europene de dezvoltare culturala;
- numarul mic al ONG-urilor de profil;
- pasivitatea participarii la programele culturale regionale europene de sustinere a patrimoniului cultural national.


Fisiere in arhiva (1):

  • Cultura si Turism.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!