Acordul Centro-European de Liber Schimb

Extras din referat Cum descarc?

Acordul Centro-European de Liber Schimb (CEFTA)
In primele luni ale anului 1991, inainte de dizolvarea CAER, tarile Europei Centrale si de Est reflectau la noi alternative de cooperare economica regionala. Proiectul crearii unei noi structuri de cooperare in regiune care sa substituie CAER-ul nu a avut succesul scontat datorita noilor orientari in diagrama fluxurilor comerciale, reticentelor fata de experienta anterioara si cautarii individuale de noi cai.
Motivele economice, nematurizate inca, nu au putut juca rolul antrenant cerut de ideea dezvol- tarii unei structuri institutionale pentru o autentica integrare subregionala, intrucat stucturile economice nu erau semnificativ complementare, ci mai degraba concurentiale, ceea ce nu va crea premisele dezvoltarii multiforme si multisectoriale a cooperarii reciproce. Industria, rezultanta a specializarii intra-CAER, era dominata de cea grea, iar comertul se desfasura prioritar pe baza compensatiilor globale interguvernamentale.
CEFTA reprezinta cel mai important acord multilateral de liber schimb din Europa Centrala si de Sud-est. CEFTA a fost semnat la 21 decembrie 1992 la Cracovia (Polonia) si a intrat in vigoare la 1 ianuarie 1993, avand ca membri fondatori urmatoarele tari: Cehoslovacia - ulterior Cehia si Slovacia, Polonia si Ungaria. Celor 4 membri ai Grupului de la Visegrad li s-au alaturat ulterior Slovenia (de la 1 ianuarie 1996), Romania (1 iulie 1997), Bulgaria (1 ianuarie 1999), si Croatia (1 martie 2003). CEFTA si-a modificat componenta de la 1 mai 2004, avand in vedere ca cinci dintre tarile parte (Cehia, Polonia, Slovacia, Slovenia si Ungaria) au aderat la UE, ramanand in Acord Bulgaria, Croatia si Romania. 
La data de 27 februarie 2006 s-a semnat, la Skopje, Acordul de aderare a Republicii Macedonia la CEFTA, in prezent acesta aflandu-se in proces de ratificare. CEFTA este considerat o ''antecamera'' si o etapa de pregatire a participarii la piata interna comunitara, UE fiind de la inceput in favoarea formarii si functionarii CEFTA. Principalul obiectiv urmarit de CEFTA a fost crearea unei zone de liber schimb prin liberalizarea graduala a comertului reciproc cu produse industriale si agricole si prin eliminarea barierelor tarifare si netarifare din calea comertului in perioada de tranzitie. Presedintia CEFTA se asigura prin rotatie. In anul 2006 presedintia este asigurata de Romania. 
Principalele rezultate asteptate de la lansarea CEFTA se concentreaza in directia cresterii schimburilor comerciale reciproce, prevenirii efectelor de deturnare de comert si minimizarii efectelor negative ale atomizarii pietei tarilor din regiune. Participarea unei tari la CEFTA se
diferentiaza intrucatva de participarea la alte grupari regionale ca urmare a stadiului de la care pornesc partenerii si a obiectivelor urmarite. Se spera ca participarea la CEFTA va permite atenuarea asimetriilor de dezvoltare si, prin coordonarea politicilor economice se poate obtine un mai mare grad de stabilitate politica in zona. 
Ceea ce le uneste pe aceste tari este dorinta comuna de a adera cat mai repede la Uniunea Europeana si speranta ca prin valentele CEFTA se grabeste indeplinirea cerintelor acestui demers. Capacitatea de a face fata cerintelor unui exercitiu integrationist poate transmite la Bruxelles un mesaj favorabil cu privire la capacitatea candidatilor de a face fata exigentelor integrarii in UE. Exista, insa, si temerea ca participarea la CEFTA va fi privita ca un semnal al dorintei de a repune pe alte coordonate bazele unui nou CAER. De asemenea, la nivelul CEFTA se va alimenta o concurenta, uneori neloiala, intre tarile partici- pante pentru a dovedi care este cea mai pregatita pentru aderarea la structurile Uniunii Europene.
Tot mai multi analisti considera CEFTA un aranjament temporar, o etapa pregatitoare in cursa spre integrarea in UE. Tarile care isi vad a fi substantiale sansele de a fi acceptate mai devreme in Uniune nu vor fi motivate sa investeasca sperante si eforturi economice in CEFTA. Ca un prim pas spre calea maturizarii acestui tip de integrare regionala, se poate releva infiintarea in februarie 1990 a Grupului de la Visegrad de catre Polonia, Ungaria si Cehoslovacia, dupa abandonarea Organizatiei Tratatului de Ia Varsovia.
Principalele prevederi ale Acordului de creare a CEFTA:
Cadrul juridic care fundamenteaza viabilitatea gruparii se compune din trei parti:
- Acordul de baza care stabileste obiectivele, metodele si instrumentele unei zone de liber schimb;
- Protocoalele aditionale care definesc dezideratele si stadiile liberalizarii comerciale tarifare si netarifare;
- Anexele.
CEFTA este mai degraba o zona de liber schimb imperfecta, vizand prioritar produsele industriale. Facilitatile comerciale sunt plasate pe trei paliere: produse la care taxele vamale vor fi inlaturate la momentul intrarii in vigoare a acordului, produse la care taxele vamale vor fi inlaturate treptat in decurs de trei ani si produse sensibile la concurenta la care calendarul liberalizarii va fi mai lent.
Avand la baza Declaratia de la Visegrad din 15 februarie 1991 si Declaratia de la Cracovia din 6 octombrie 1991, partile semnatare au convenit sa instituie o zona de liber schimb in conformitate cu prevederile art. XXIV al GATT pana la 1 ianuarie 2001. Liberalizarea schimburilor comerciale intraregionale va fi realizata in mai multe etape, in decurs de maximum 8 ani, in conformitate cu Protocoalele aditionale la Acord.
Pe langa obiectivul de baza privind reducerea barierelor in calea comertului astfel incat sa se dezvolte relatii de piata armonioase, cu imbunatatirea conditiilor de viata si munca si a productivitatii muncii, precum si conditii loiale de concurenta, partile semnatare au definit ca domenii comune de actiune:
- Politicile de securitate si relatiile cu institutiile europene;
- Transport, infrastructura si telecomunicatii;
- Proiecte sub si micro regionale;
- Cooperarea in cadrul intreprinderilor mici si mijlocii;
- Cooperarea in sectoarele private din turism si desfacere;
- Cultura, educatie, schimburi de experienta;
- infiintarea de fundatii culturale, stiintifice.
Dupa cum se poate observa, CEFTA a lasat pentru negocieri viitoare doua domenii importante: sistemele de plati (convertibilitatea externa) si coordonarea regionala a politicilor economice. O anumita coordonare va fi necesara pentru armonizarea restructurarii si a structurilor financiare.
In Capitolul I al Acordului se abordeaza regimul produselor industriale care fac obiectul schimburilor reciproce. Ele sunt identificate conform Sistemului Armonizat de Codificare si Descriere Vamala, cap. 25 - 97, cu exceptia unor produse din Anexa 1, si anume produse cu diferite grade de sensibilitate. Reducerea tarifara se va aplica pe principiul "erga omnes" si nu vor fi introduse alte taxe vamale de import si export decat cele existente la incheierea Acordului (conform principiului clauzei natiunii cele mai favorizate) la data de 29 februarie 1992 pentru import, iar in ceea ce priveste taxele vamale de export, acestea vor fi eliminate intre parti pana la 1 ianuarie 1997. Restrictiile cantitative la import si export vor fi si ele eliminate la intrarea in vigoare a Acordului, exceptie facand cele mentionate in anexele III si IV, punctele a, b si c.


Fisiere in arhiva (1):

  • Acordul Centro-European de Liber Schimb.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!