Transporturile prezinta un rol principal pentru ca asigura legatura intre producator si consumator, asigura deplasarea materiilor prime spre centrele de prelucrare, stabilind in acelasi timp legatura dintre localitati si a tarii noastre cu celelalte state.
Asigura 4,8% din PIB si 5% din locurile de munca. Nu corespund cerintelor integrarii tarii noastre in structurile euroatlantice si europene datorita: repartitiei disproportionate in teritoriu, starii tehnice invechite, pregatirii reduse a personalului etc.
Influentele factorilor naturali asupra dezvoltarii infrastructurii:
-dispunerea arcului carpatic a determinat dispunerea in doua inele a cailor de comunicatie feroviare si rutiere intra carpatic si extracarpatic legate prin sectoare transcarpatice
- inelele feroviare-intracarpatic: Barsov-Podu Olt-Sibiu-Vintu de Jos-Teius-Apahida-Dej-Beclean-Deda-Ciceu-Brasov
-extracarpatic:Suceava-Bacau-Ploiesti-Bucuresti-Craiova-Timisoara-Arad-Oradea-Satu Mare
- linii feroviare de legatura- urmeaza trasee carpatice dificile:
- Suceava-Vatra Dornei-Beclean;
- Adjud-Targu Ocna-Ciceu;
- Bucuresti-Ploiesti-Brasov;
- Caracal-Ramnicu Valcea-Sibiu;
- Filiasi-Targu Jiu-Petrosani-Simeria;
- Arad-Deva-Vintu de Jos;
- Oradea-Cluj-Napoca-Apahida, etc
- inelele rutiere-intracarpatic: Barsov-Sebes-Cluj-Napoca -Dej-Reghin-Targu Mures-Sighisoara-Brasov
-extracarpatic: Suceava-Buzau -Bucuresti-Craiova-Drobeta Turnu Severin-Timisoara-Oradea-Satu Mare
-prezenta unor vai mari a impus traseul unor cai de comunicatie: Siret, Crisul Repede, Mures, Olt etc.
-prezenta marilor rauri, mai ales Dunarea, a impus construirea unor mari poduri :Cernavoda-Fetesti, Giurgiu-Ruse, Giurgeni-Vadu Oii
Caracteristicile transporturilor din Romania sunt:
-existenta unei retele diversificate de cai de comunicatie si mijloace de transport, conditionate de asezarea Romaniei, relief si umanizarea teritoriului
-accesibilitatea si complementaritatea lor
-predominarea traficului feroviar si rutier
-marile magistrale rutiere si feroviare au trasee paralele, cu aceeasi destinatie, cu puncte de trecere a frontierei comune sau apropiate, unele reprezentand sectoare ale coridoarelor de transport europene IV, IX
-principalul nod de comunicatie este capitala
-reteaua feroviara si rutiera are o dispunere radiar-concentrica, cu doua inele , unul intracarpatic si unul extracarpatic, legate prin artere transcarpatice, toate converg in capitala
-prezenta Marii Negre si a Dunarii a asigurat dezvoltarea transporturilor navale
1.Transporturile feroviare
Evolutia:
-primele cai ferate Bazias-Oravita (1856), Cernavoda-Constanta (1860), Bucuresti-Giurgiu (1869)
-dupa 1870 construirea cailor ferate se intensifica pe baza investitiilor straine
-in perioada interbelica se realizeaza primele legaturi transcarpatice
-in timpul celui de al doilea razboi mondial reteaua feroviara si materialul rulant aferent sufera distrugeri importante
-dupa 1945 se trece la refacerea, extinderea si modernizarea infrastructurii feroviare (electrificarea si dublarea unor linii principale, construirea principalelor linii transcarpatice Brasov-Predeal, Salva-Viseu, Bumbesti-Livezeni, Vatra Dornei-Campulung Moldovenesc
-dupa 1990 si pana in prezent extinderea retelei feroviare este modesta
-in 2000 a inceput derularea Programului de Reabilitare a Infrastructurii si de Racordare Moderna la Coridoarele Europene care impune reabilitarea unor tronsoane pentru a permite viteze mai mari (Brasov-Bucuresti, Bucuresti-Fundulea, Simeria-Arad)
Caracteristicile retelei feroviare actuale:
-lungimea 11 500 km din care 34% electrificate si 25% linii duble
-densitatea medie este 47,9km/ 1000 km2
-densitatea este foarte diferita datorita reliefului si factorilor socio-economici:
-densitati mari- 114 km / 1000 km2 jud. Ilfov, 50-90 km/ 1000 km2 jud. Timis, Brasov, Sibiu
-densitati reduse- 7,9 km/ 1000 km2 jud. Tulcea si altele (Valcea, Arges)
-este strabatuta de 36 de trenuri internationale, 6 intercity, 72 trenuri rapide, 1431 de trenuri de persoane
-este principalul mijloc de transport pentru persoane si marfuri pe distante mari
-datorita reliefului unele tronsoane de c.f. nu pot fi adaptate vitezelor mari necesitand stabilirea unor alte rute
-este bine racordata la reteaua europeana prin 11 puncte de trecere a frontierei
- cu Ungaria: Curtici, Episcopia Bihor, Valea lui Mihai
- cu Ucraina. Vicsani, Galati
-cu R. Moldova: Ungheni
-cu Bulgaria: Giurgiu, Calafat
-cu Serbia: Stamora Moravita, Jimbolia
-principalele noduri feroviare (puncte de convergenta a peste3 linii feroviare): Arad, Timisoara, Filiasi, Faurei, Simeria, Pascani, Ploiesti, Brasov, Rosiori de Vede, Ciceu, Razboieni
-in capitala converg 9 magistrale din care 5 se inscriu in principalele coridoare europene
M1-Bucuresti-Craiova-Timisoara spre Belgrad prin Stamora Moravita
M2-Bucuresti-Arad-Curtici spre Europa Occidentala (Budapesta-Praga-Berlin sau Budapesta-Viena-Munchen-Strassbourg-Paris)(Coridorul IV)
M3-Bucuresti-Brasov-Oradea spre Budapesta prin Episcopia Bihorului
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.