Transportul rutier

Previzualizare referat:

Extras din referat:

Vorbim adesea de progresele comertului in Evul Mediu sau de caravane de negustori care, urmand marile drumuri comerciale, transportau marfuri dintr-o zona in alta.Totusi existau o multime de dificultati pe care le avea de invins chiar in Europa, circulatia oamenilor si a marfurilor. Negustorii intalneau in calea lor atatea piedici, incat, fata de atatea greutati, dezvoltara comertului pare cu adevarat uimitoare.

Exizta desigur, vechia retea de drumuri construita de romani.Dar aceasta fusese demult lasata in paragina. Treptat, aparusera alte itinerare, legand noile centre ale puterii si averii, castele si manastiri. Peste masura de des, calatorilor li se cerea sa plateasca taxe La intrarea intr-un oras sau la trecerea printr-un domeniu feudal negustorul platea, drept vama, o suma de bani sau o parte din marfa.

Obstacule naturale stanjeneau si ele transporturile terestre. Depilda, pentru legatura intre Europa si Italia de nord, la traversarea Muntilor Alpi, nu existau decat patru trecatori, cunoscute din antichitate. Deschiderea celei de a cincea s-a facut in 1237, prin construirea unui pod suspendat, careingaduia un drum mai scurt intre Milano si vale Rinului. De cele mai multe ori cheltuielile pentru contructia drumurilor erau in seama celor care le foloseau. Cu o exceptie, in Italia de sud si Sicilia, unde regii au luat masuri in acest sens, dupa exemplul bizantinilor si al mulsumanilor. Astfel, orasenii au cladit pe socoteala lor, marile poduri medievale peste Ron, la Avignion, peste Sena, la Paris, sau peste Tamisa, la Londra. Cel mai obisnuit mod a de a calatori pe uscat era calare sau in carucioare usoare, pe doua roti,trase de cai.

Transportul rutier in Romania

In secolul XIX , ca urmare a dezvoltarii productiei industriale, nevoile de materii prime si materiale cereau crearea unor mijloace de transport cu capacitati mai mari, mai puternice, sigure in exploatare si care sa realizeze viteze sporite.

Dezvoltarea economica a unei tari, economiei mondiale in general, este de neconceput fara transporturi. Ele asigura buna desfasurare a productiei in industrie si agricultura, circulatia bunurilor materiale si a oamenilor,faciliteaza legaturile intre regiunile cu materii prime in care acestea se prelucreaza, desfacerea si distribuirea marfurilor in centrele corespunzatoare.Participarea la dezvoltarea economiei mondiale,iesirea din izolare a comunitatilor umane, integrarea in sistemele generale informationale si cresterea nivelului de civilizatie au fost si sunt posibile prin intermediul transporturilor.

Amplasarea cailor de comunicatie a determinat diferentierea transporturilor in urmatoarele categorii:

-terestre;

- navale;

-aeriene;

-speciale ( transporturi urbane, conductele, linii de inalta tensiune, telecomunicatiile, comunicatiile spatiale)

In domeniul transporturilor terestre sunt incluse:

-caile ferate

-caile rutiere

-transporturile urbane

-transporturile navale-interioare(fluviale, pe rauri, lacuri, canale)

-maritime

Evolutia retelei de drumuri:

- unele dateaza din perioada daco-romana

- se extind si sunt modernizate in prima jumatate a secolului XX

- in paralele cu refacerea si reconstructia retelei rutiere s-a trecut si la productia de mijloace de transport: camioane la Brasov-1958, autobuze la Bucuresti-1955, autoturisme de teren la Campulung-1958, autoturisme-Colibasi (Mioveni)-1968

Caracteristicile retelei rutiere

- sunt avantajoase pe distante scurte si medii

- patrund si in zonele accidentate

- sunt influentate de caracteristicile cadrului natural si factorilor socio-economici

- lungimea totala este de 73 400 km

- densitatea medie este de 31 km/ 100 km2

- regiuni cu densitati reduse: Carpatii, Delta Dunarii, N Pod. Dobrogei, Pod. Barladului

- in prezent se urmareste luarea unor masuri de intretinere si reparatii in vederea racordarii retelei rutiere nationale la marile coridoare europene IV,VII,IX

- reteaua de autostrazi masoara in prezent 113 km (Bucuresti-96 km, Fetesti-Cernavoda-17 km), preconizandu-se pentru viitor 1 300 km

- nodurile rutiere (puncte de convergenta a 4-6 drumuri nationale) sunt: Bucuresti, Ploiesti, Targoviste, Pitesti, Craiova, iasi, Suceava, Arad, Timisoara, Oradea, Satu Mare

- prezinta doua sosele de mare altitudine Transfagarasanul si Transalpina

- se impart in functie de importanta in :autostrazi, drumuri europene (sectoare ale TEM-Autostrada Transeuropeana), drumuri nationale, drumuri judetene, drumuri comunale

- puncte rutiere de conexiune cu reteaua europeana:

- cu Ungaria: Cenad, Nadlac, Turnu, Varsand, Bors, Carei

- cu Ucraina: Halmeu, Siret, Galati

- cu Moldova : Albita, Radauti-Prut, Stanca Costesti

- cu Bulgaria: Vama Veche, Negru Voda, Giurgiu, Calafat (+)

- cu Iugoslavia. Stamora Moravita, Jimbolia, Naidas

Din cele 10 sosele nationale 4 reprezinta sectoare ale unor rute de importanta europeana (E)

TEM- pe ruta Nadlac-Arad-Sebes-Pitesti-Bucuresti-Constanta-in curs de completare si modernizare, continuata prin ferry-boat spre Istambul sau Samsun

E60-Hamburg-Oradea-Brasov-Bucuresti -Constanta

E70-Belgrad-Stamora Moravita-Timisoara-Craiova-Bucuresti-Giurgiu-Sofia-Istambul

E85-Varsovia-Plovdiv-Cernauti-Siret-Suceava-Buzau-Urziceni-Bucuresti-Giurgiu-(E70)

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Transportul rutier.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
6/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
2 pagini
Imagini extrase:
2 imagini
Nr cuvinte:
771 cuvinte
Nr caractere:
4 593 caractere
Marime:
10.04KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Referat
Domeniu:
Transporturi
Tag-uri:
transporturi, masini
Predat:
la facultate
Materie:
Transporturi
Sus!