Transportul Feroviar

Cuprins referat Cum descarc?

1.CAPITOLUL I. Transporturile feroviare.Notiuni generale.2
1.1. Particularitatile transporturilor pe calea ferata.2
1.2 Contractul de transport marfuri in trafic feroviar international in 
vagoane complete .3 
1.3 Avantajele vagonului colectiv in comparatie cu traficul de coletarie.14
1.4 Tarifele in transporturile feroviare .15
2.CAPITOLUL II. Influenta transporturilor asupra dezvoltarii comertului exterior.19
Bibliografie.22


Extras din referat Cum descarc?

CAPITOLUL I. Transporturile feroviare.Notiuni generale
1.1. Particularitatile transporturilor pe calea ferata
in ceea ce priveste transporturile de marfuri pe cale ferata, acestea au castigat o pozitie in cadrul sferei largi a transporturilor de marfuri, prin aspecte cum ar fi:
o capacitate mare de transport;
o viteza relativ ridicata de deplasare a marfurilor;
o conditii superioare de pastrare a integritatii marfurilor.
In aceste conditii, putem spune ca reteaua ferata constituie un sistem autonom nu numai pe scara nationala, ci si la nivel continental, receptiv la noile cuceriri ale tehnici, cu perspective uriase in viitor.
La simpozionul ,,EURAIL Speed" care a avut loc in 1992, s-a aratat ca "in viitorul apropiat traficul de marfuri va fi supus la modificari esentiale prin introducerea cuplarilor automate, nu atat ca urmare a dimensiunii trenurilor, cat mai ales a posibilitatilor de prelucrare electronica a datelor relative la distributia si identificarea vagoanelor, precum si la formarea, micsorarea si deconectarea garniturilor de tren. Intocmirea unei foi de expeditie va fi suficienta pentru a asigura o marcare magnetica a vagoanelor in cauza si pentru a initia lantul de informatii codificate, care vor pune in miscare toate operatiile necesare pentru dirijarea lui". Tot aici sa-scos in evidenta posibilitatea ca "toate marfurile generale in vrac, de la minereuri la zahar, sa se transporte in lazi basculante care vor putea fi descarcate in mod automat in cateva secunde. Produsele finite de volum individual mic vor fi concentrate in multe containere sau remorci semiarticulate a caror descarcare nu va cere mult timp.
Transporturile internationale de marfuri pe calea ferata sunt reglementate prin conventia privind transporturile feroviare internationale (COTIF), la care participa toate tarile Europene, inclusiv unele tari din Asia (Turcia, Siria, Iran si Irak) si tarile fostei URSS. COTIF contine ca anexa "Regulile uniforme privind contractul de transport international de marfuri pe calea ferata" (CIM). Aceste reguli au intrat in vigoare la 1 mai 1985, reprezentand "biblia" transporturilor feroviare de marfuri.
Din dezvoltarea transporturilor feroviare, se desprind diverse trasaturi, printre care:
o Transporturile feroviare se desfasoara via terra. Domeniul de aplicare a transportului feroviar este cel continental, iar cea mai mare parte din activitatea unei retele nationale de cale ferata consta in serviciile prestate in contul nevoilor interne.
o Acoperirea retelelor feroviare difera de la o zona la alta, de la un stat la altul si de la un continent la altul. Mai favorizate din acest punct de vedere sunt zonele industriale mai populate, in opozitie cu zonele agricole si forestiere. Insumarea lungimilor retelelor nationale europene duce la un numar de aproximativ 2 milioane km. Evolutia acestui numar total de kilometri in spatiu si in timp este influentata de o multitudine de factori economici, sociali si politici diferiti de la o tara la alta.
o Transporturile feroviare, spre deosebire de celelalte modalitati de transport, in ultimele trei decenii, s-au dezvoltat lent in ceea ce priveste reteaua, iar diferitele rute nationale au evoluat contradictoriu. Alaturi de dezvoltarea acestora in unele tari, in altele intalnim tendinta de stagnare sau chiar de scadere, cum este cazul SUA sau a unor tari vest-europene. Aceasta tendinta de regres este determinata de factori cum ar fi: mobilitatea si 
rapiditatea superioare ale transporturilor rutiere si aeriene, gradul de rentabilitate scazut al unor linii secundare, precum si nivelul mare al investitiilor necesar pentru modernizarea transporturilor feroviare.
o Dezvoltarea si modernizarea in ritm rapid in ultima perioada, adaptarea la cererea de transport pe plan mondial. Cresterea rapida a productiei de bunuri materiale presupune si cresterea volumului de marfuri de transportat, dar si adaptarea mijloacelor de transport la particularitatile marfurilor transportate.
Pentru relatiile economice ale tarii noastre transporturile pe calea ferata detine primul loc cu aproape jumatate din marfurile care fac obiectul comertului exterior.
1.2 Contractul de transport marfuri in trafic feroviar international in vagoane complete.
A. Conventii internationale
Transportul pe cale ferata este mai complex decat al altor modalitati de transport, intrucat se realizeaza cu mijloace apartinand mai multor administratii de cai ferate, traverseaza in tranzit mai multe tari cu regimuri vamale foarte diferite, gestiunea transportului se face separat de fiecare cale ferata, iar predatorul sau primitorul marfii apartine unor state diferite. Profitandu-se de faptul ca aproape in exclusivitate, societatile de transporturi feroviare sunt societati de stat, s-a trecut la elaborarea unor reglementari uniforme valabile pentru toate caile ferate, cunoscute in prealabil de orice beneficiar de transporturi feroviare internationale.
Transporturile feroviare internationale sunt reglementate prin conventii care cuprind sl reguli generale aplicabile contractului de transport si cooperarii intre caile ferate participante la transport.
Principalele conventii sunt:
a) Conventia internationala pentru transportul marfurilor COTIF/CIM (Convention Relativ Aux Transports Internationale Feroviaires/Convention Internationale des Marchandises) incheiata la Berna in 1986 si revizuita substantial in 1961.
b) - Regulamentul pentru folosirea reciproca a vagoanelor de marfa in trafic international R.I.V. (Reglementa Internatinale vehicoli).
Prin conventiile multilaterale feroviare se reglementeaza conditiile generale de transport al marfurilor in trafic feroviar international, drepturile si obligatiile expeditorului si destinatarului marfurilor precum si drepturile si obligatiile cailor ferate participante la transport. 
Regulamentele internationale stabilesc conditiile tehnice pe care trebuie sa le indeplineasca vagoanele care circula in trafic international, atat cele apartinand cailor ferate, cat si cele particulare.
Prin diverse forme de cooperare intre caile ferate se stabilesc conditii de folosire in comun a unor vagoane sau tipuri de vagoane, sau transportul anumitor marfuri care necesita conditii speciale de transport (cu regim de temperatura, regim de presiune, periculoase la transport, agabaritice etc.).
In acest sens mentionam cateva conventii internationale de cooperare multilaterala cum ar fi: Intertrigo (societate de exploatare in comun a vagoanelor de transport de marfuri perisabile), Intercontainer (societatea de transport pe calea ferata de marfuri containerizate) etc.
De asemenea, intre caile ferate mai exista si conventii bilaterale privind colaborarea dintre statiile de frontiera ale cailor ferate vecine, modul de efectuare a vamuirii si conditiile tehnice de predare/ primire, ritm de expediere, iar in traficul de transbordare se reglementeaza si problemele de coordonare a volumelor de transport.


Fisiere in arhiva (1):

  • Transportul Feroviar.doc

Imagini din acest referat Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).


Descarcă aceast referat cu doar 5 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un cod promo pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare și codul promo. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi e-mail-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:


* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!