1. Transportul terestru Paletizarea in transportul pe cale ferata Paletizarea in transportul auto Paletizarea in transportul maritim si fluvial 2. Transportul aerian Paletizarea in transportul aerian
GENERALITATI Una dintre functiile generale ale paletei este cea de unitate de transport in transportul marfurilor pe intreg circuitul de la producator la beneficiar. Raportul dimensional in relatia paleta mijloc de transport este reglementat prin STAS 6876-73 care prevede in principal asigurarea unor spatii de manipulare de 60...100 m in jurul paletei. In afara de raportul dimensional, paletizarea a impus si unele modificari constructive ale caroseriei mijloacelor de transport in ceea ce priveste dotarea cu mecanisme si dispozitive in scopul manevrarii usoare, in scurt timp, a unitatilor de incarcatura, la efectuarea operatiilor de incarcare descarcare. Una din conditiile principale in constructia autovehiculelor este rezistenta podelelor, intens solicitate de sarcini dinamice importante, concentrate pe rotile utilajelor de manipulare. In ceea ce priveste modificarile si dotarile suplimentare facute in scopul usurarii operatiilor de incarcare descarcare, acestea au condus in general la specializarea vehiculelor dupa cum urmeza: o In transportul pe calea ferata: 1. vagoane cu acoperis glisant 2. vagoane cu peretii glisanti o In transportul auto 1. autocamioane fara pereti laterali 2. autocamioane dotate cu oblon ridicator 3. macara hidraulica cu brat rotitor sau cu macara portal 4. cai de rulare e.t.c. o In transportul naval 1. nave cu porti sau obloane rabatabile practicate in borduri pentru a permite accesul utilajelor in interiorul vasului si cale etajate o In transportul aerian 1. avioane cu cai de rulare care asigura posibilitatea de deplasare a unitatilor de incarcatura paletizat in interiorul fuselajului. 1. Transportul terestru Paletizarea in transportul pe cale ferata Tehnologia de incarcare - descarcare a vagoanelor pe cale ferata diferita in functie de conditiile existente la furnizori si beneficiarii de transport si este conditionata, in principal, de existenta sau lipsa rampelor situate la inaltimea podelei vagonului. Fig.1 In cazul existentei rampelor, incarcarea se efectueaza cu ajutorul transpaletei electrice sau manuala, pentru asezarea paletelor pe un singur rand. In cazul asezarii paletelor pe 2 randuri se foloseste stivuitorul combinat cu transpaleta. Fig.1 In cazul lipsei rampelor fixe se pot utiliza rampe mobile de dimensiuni convenabile pentru a permite manevrarea transpaletei sau a stivuitorului, in cazul asezari paletelor pe 2 randuri. Fig.2 Incarcarea paletizata a vagonului se poate face si direct din autocamion figura 3. Daca lipsesc complet rampele, incarcarea si descarcarea paletelor nu se poate face decat daca paletele sunt asezate pe un singur rand. Operatiile se efectueaza cu transpaleta manuala, ridicata si introdusa in vagon cu un stivuitor de curte sau de alt tip, Fig.4, care preia paletele asezate cu stivuitorul la usa vagonului, transportandu-le apoi in interior. La descarcare paletele din vagon sunt aduse cu transpaleta pana la usa vagonului, de unde sunt preluate cu stivuitorul. Incarcarea se face incepand de la capetele vagonului catre usa. In cazul vagoanelor care au cate 2 usi pe fiecare parte, se poate incepe incarcarea de la ambele capete in acelasi timp, apoi de la mijlocul vagonului spre usi, conform schemelor din figura 5.In schema sunt indicate hasurat paletele care se aseaza cu transpaleta, stivuitorul neavand spatiu de manevra. Stivuitorul va forma stiva de 2 palete la usa vagonului de unde va fi luata si asezata cu transpaleta. Pentru paleta notata 14 in Fig.5 d) se va urma traseul indicat. In figura 5 este indicata ordinea de incarcare a paletelor pe un singur rand; in cazul incarcarii pe 2 nivele trebuie completat, prin stivuire, fiecare rand transversal, inainte de a se trece la un alt rand. Asigurarea stabilitatii marfurilor stivuite pe palete se face prin ocuparea spatiilor ramase libere cu diferite materiale, recomandabil cu perne pneumatice. De asemenea, spatiile goale din dreptul usilor se vor ocupa cu marfuri nepaletizate, panouri etc.
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.