Cap. 1. Importanta, avantajele si exigentele transportului maritim Transportul maritim a avut intotdeauna o mare importanta economica, sociala, strategica si politica. El joaca si astazi rolul principal in transporturile internationale constituind o cale eficineta pentru schimburile economice de bunuri materiale. Este cel mai ieftin mod de transport si detine cel mai mare volum de marfuri transportate ( 90....95% din volumul total al marfurilor transportate pe plan international, procentul variind de la regiune la regiune). Pentru detinerea acestui loc s-au facut pasi importanti in constructia de nave tot mai economice si rapide,corespunzatoare diversificarii tipurilor de marfuri in porturi, prin folosirea unor instalatii portuare de mare productivitate, in terminale specializate. 1.1. Rolul economic al transportului maritim Rolul economic al transportului maritim este asigurarea circuituilui de marfuri, pe plan national si international, in siguranta , la timp, cu eficienta economica si in conformitate cu conventiile,legile si clauzele contractuale in vigoare. Transportul maritim este un catalizator al dezvoltarii economice, constituind o sursa de transport ieftin,rentabila chiar si pentru transportul produselor obinuite,datorita preturilor mult mai joase fata de cele ale altor mijloacede transport. Dezvoltarea economica a socitatii a avut loc concomitent cu cea a transportului,inclusiv maritim, intre dezvoltatrea realtiilor economice si transporturile internationale existand o stransa interdependenta: pe de o parte, cresterea schimburilor economice dintre state determina marirea cerintelor de transport, conducand la marirea investitiilor pentru dezvolatrea lui; pe de alta parte dezvoltarea transporturilor( prin perfectionarea mijloacelor de transport, a porturilor,aeroporturilor, cailor ferate, conductelor magistrale, aparitia unor noi rute de transport care faciliteaza schimburile de marfuri si prin reducerea costurilor de transport) are o influenta actva asupra dezvoltarii scimburilor internationale de marfuri. 1.2. Avantajele transportului maritim ? Este modul de transport cel mai economic, costul fiind calculat global sau la tona de marfa transportata, la t/Mm, avantajul fiind mai evident pe distante mari; ? Dispune de o gama variata de nave clasice si specializate, cu capaciati de transport tot mai mari, ceea ce permite ca la o singura calatorie sa fie transportate cantitati foarte mari de marfuri pe distante de mii de mile marine, fara opriri intre portul de incarcare si cel de descarcare, cu viteze satisfacatoare(12.....30 Nd); ? Permite concentrarea in marile porturi maritime a uriase cantitatide marfuri aduse cu mijloace de transport terestru,in vederea transportarii lornpe cele mai variate rute maritime,sau invers,primirea marfurilor sosite pe rutele maritime in vederea distributiei lor la destinatari; ? Calea de transport este naturala si ofera posibiliatea de comunicare cu toate continentele. 1.3. Exigentele transportului maritim 1. Siguranta transportului Transportul maritim trebuie sa se ecetueze in deplina siguranta pentru om, nava si marfa aflata la bord. 2. Stivuirea marfurilor la bord. Stivuirea reprezinta modul de amplasare a marfurlor la bordul navei,asa incat expeditia maritima sa se desfasoare in deplina siguranta,marfa sa nu se deplaseze si sa nu pericliteze stabilirea navei, in orice fel de conditii hidrometeorologice. Stivuirea trebuie facuta astfel incat la destinatie marfa sa poata fi predata in aceeasi cantitate si cu aceleasi calitati ca si la incarcare; 3. Animarea marfurilor reprezinta legarea si fixarea marfurilor prin stivuire. Este necesara pentru ca in timpul transportului intervin mai multi factori ce tind sa modifice atat stivuirea cat si starea marfurilor. Astfel, in timpul transportului,nava este supusa miscarilor de ruliu(oscilatii stanga dreapta) si tangaj( oscilatii in sens longitudinal) care pot fi foarte violente. Daca marfa nu este bine fixata, se poate desprinde si rostogoli in interiorul navei avariindu-se , sau poate ramane intr-un bord,periclitand stabilitatea navei; 4. Ventilatia marfurilor . Pentru ca nava traverseaza zone cu temperaturi diferite,marfa va fi supusa unor diferente mari de umiditate, ce o pot degrada. De aceea , se impune o grija deosebita pentru ventilatia marfurilor in timpul voiajului. Cap. 2 Interactiunea dintre elementele transportului maritim Rentabilitatea transportului maritim impune o buna corelare a elementelor sale si este determinata in cea mai mare parte de productivitatea navei, care face obiectul cercetarilor din domeniul constructiilor navale si tehnologiilor de operare. Productivitatea navei se poate exprima prin relatia: P = f1( Dw*n) [t/an] P - reprezinta productivitatea navei,exprimata in t/an; Dw - reprezinta capacitatea de incarcare a navei,exprimata in tdw; n - numarul de cicluri de transport realizate de nava intr-un an, pe o relatie de transport data, si se determina astfel: n = f2( ) [ cicluri/ an.relatie de transport] v - viteza navei, exprimata in Nd, pe relatia de transport considerata (caracterizata de distanta d, exprimata in Mm); T- timpul total de stationare a navei in porturi( pentru operatiile portuare de incarcare-descarcare, reparatii, alte stationari) De aceea ,cercetarile si tendintele din domeniul proiectariinavei si tehnologiilor de operare au ca scop marirea capacitatii unitare de incercare si a vitezei de mars, precum si reducerea timpului de stationare a navelor in porturi sub operatiuni de incarcare-descarcare.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).