Structura Parcului de Autovehicule din Romania

Extras din referat Cum descarc?

Romania a avut inca din perioada anilor 1980, ca urmare a politicii de reducere a consumurilor energetice, comparativ chiar si cu tarile din Europa de Est, un parc mic de autovehicule, autocamioane si autoturisme. Dupa 1990, cu exceptia perioadei 1990-1994, ca urmare a unei politici stricte de control a importului de autovehicule prin masuri fiscale (vamale) sau tehnice, cresterea numarului de autovehicule nu a inregistrat saltul existent in celelalte tari, astfel incat ne aflam in continuare printre tarile cu cel mai mic grad de motorizare, de numai 140,4 motoare /1.000 locuitori, fata de nivelele existente in alte tari din Europa de Est sau de Vest3: Bulgaria - 234, Republica Cehia - 349, Polonia 248, Ungaria 274, Franta 526, Germania 539.
O problema a parcului de autovehicule din Romania o constituie varsta medie a vehiculelor. Un studiu efectuat in anul 1992 privind posibilitatile de privatizare in sectorul de transporturi rutiere a scos in evidenta o varsta medie de 12 ani pentru parcul de autocamioane si de 10 ani pentru parcul de autobuze. In privinta autoturismelor nu exista date publice dar se putea aprecia o varsta medie in 1992 de peste 15 ani vechime. Fata de anul 1992, tinand seama de productia nationala de autovehicule mult diminuata fata de perioada dinainte de 1990 si de importurile masive de autovehicule "second hand" din perioada 1990 -1994 si 1994 - 1998, se poate aprecia ca la finele anului 1998, varsta medie a autocamioanelor si autobuzelor depasea 15-17 ani, iar a autoturismelor in jur de 15-17 ani.
Aceasta varsta inaintata are doua aspecte:
a. uzura morala, autovehiculele inregistrand un consum mare de combustibil si rezultand un nivel ridicat de poluare chimica si sonora;
b. uzura fizica, autovehiculele avand o fiabilitate redusa, necesitand un volum mare de reparatii aproape permanent si implicit cheltuieli mari de intretinere sau circuland cu o stare tehnica deficitara.
Fata de aceasta situatie, apare evidenta necesitatea unui ritm accelerat de inlocuire a autovehiculelor care nu mai corespund unei exploatari economice. In raport cu parcul de cca. 380.000 autovehicule pentru transportul de marfa aflate in inventar la 31 decembrie 1997, pentru o inlocuire completa in decurs de 10 ani a acestora, este necesar un ritm de reinnoire de cca. 40.000 autovehicule anual. Sursele de inlocuire sunt productia nationala si importul. In conditiile in care productia nationala nu depaseste cca. 5-7.000 autovehicule / an, rezulta ca necesar un nivel si ritm de import de cca. 30.000 autovehicule anual, cu iesirile de valuta aferente. Ca o alternativa viabila pentru aceste importuri defavorabile pentru economia romaneasca ar trebui avute in vedere restructurarea industriei nationale de autovehicule si sustinerea de catre stat a dotarilor cu autovehicule din productia nationala prin stimulente fiscale si facilitati de creditare.
O situatie mai buna privind parcul de autovehicule se inregistreaza la cele destinate transportului international. Ca urmare a interesului major acordat de catre exportatori asigurarii unor solutii sigure de realizare a exporturilor proprii, multi dintre acestia si-au creat propriile intreprinderi de transport rutier pe care le-au dotat cu autovehicule moderne, economice si ecologice, de mare performanta. De asemenea, in conditiile aparitiei facilitatilor oferite de sistemul de leasing, scutirea de vama pentru aportul la capitalul social, multi soferi cu experienta in transportul international si-au achizitionat autovehicule noi sau second - hand cu care efectueaza transporturi internationale rutiere devenind din sofer angajat sofer patron. Aceasta categorie de transport international permite operatorului de transport realizarea unei mase mari de venituri, astfel ca in conditiile unei rate de rentabilitate modeste (5 - 10 %) profiturile nete obtinute sunt superioare activitatilor curente desfasurate de intreprinderile mici, respective 1000 - 1500 dolari lunari de la fiecare autovehicul.
In prezent pentru transportul international rutier exista: 
- cca 2500 autovehicule noi de import productie 1997 - 1998 care indeplinesc normele de poluare chimica si fonica ale Uniunii Europene EURO 2, 
- cca 1500 autovehicule noi care indeplinesc normele de poluare EURO 1,
- cca 2000 de autovehicule de import second - hand cu vechime mai mica de 8 ani. 
Numarul de autovehicule de fabricatie romaneasca utilizate la transportul international este destul de redus ca urmare a consumului mare de combustibil si a fiabilitatii reduse.


Fisiere in arhiva (1):

  • Structura Parcului de Autovehicule din Romania.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare. Completeaza o adresă de email validă.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.



Hopa sus!