Sistemul de transporturi în România

Previzualizare referat:

Extras din referat:

Sistemul de transporturi din Romania

Odata cu dezvoltarea societatii omenesti sistemele de transport au devenit foarte importante.In epoca moderna prin dezvoltarea fortelor de productie,adancirea diviziunii sociale a muncii si necesitatea dezvoltarii circulatiei,transportul a ajuns sa se delimiteze ca ramura economica de sine statatoare.Caile de comunicatii si transporturi reprezinta elemente foarte importante in sistemul economic national asigurand legatura intre ramurile de baza ale economiei si unind toate localitatile tarii.Cu ajutorul transporturilor se realizeaza deplasarea persoanelor si a bunurilor materiale in vederea satisfacerii nevoilor societatii.Nivelul de organizare, dezvoltare si modernizare a cailor de comunicatii exprima si potentialul de dezvoltare economica a judetelor si tarii.

Dezvoltarea cailor de comunicatii a fost conditionata de mai multi factori cum sunt cei naturali,politici si economici si nu in ultimul rand tehnici.Dezvoltarea economica a Romaniei dupa cel de-al II-lea Razboi Mondial a favorizat dezvoltarea transporturilor, dar cu mult sub nivelul exigentelor internationale,atat calitativ cat si cantitativ.Factorii tehnici s-au impus atunci cand s-a pus problema traversarii muntilor sau marilor rauri.De asemenea conditiile istorice si politice s-au impus mereu, atat prin distrugerile provocate de cele doua razboaie mondiale,cat si prin sistemul socialist care a separat Romania de Europa de Vest.

Reteaua de transport din Romania este destul de variata,situandu-se din acest punct de vedere la un nivel acceptabil fata de alte tari.Si,desi este cunoascut faptul ca,din anumite motive,starea infrastructurii nu corespunde in totalitate standardelor europene,tara are o infrastructura (drumuri, cai ferate, cai navigabile, canale navigabile, porturi maritime si fluviale, aeroporturi, cai aeriene) care asigura realizarea conectarii tuturor localitatilor la reteaua nationala de transport si la sistemele internationale de transport. Prin pozitia geografica si prin reteaua de infrastructuri, Romania indeplineste indiscutabil rolul de ,,placa turnata'' a transporturilor continentale si intercontinentale pe principalele traiecte geografice Vest-Est si Nord-Sud. Potentialul oferit de avantajele naturale - tara riverana la Marea Neagra si tara dunareana strabatuta pe o lungime de 1.075 km de cea mai importanta cale navigabila din Europa, fluviul Dunarea - a conferit Romaniei o pozitie strategica favorabila, in zona de confluenta a polilor generatori de transporturi din Europa, Balcani si Orientul Mijlociu.Varietatea retelelor de transport este data atat de pozitia geografica a Romaniei cat si de existenta unui suport geomorfologic variat si a unei fragmentari a reliefului,la care se adauga gradul de intensa umanizare a tuturor zonelor tarii.Prezenta retelei aeriene se leaga de necesitatea realizarii unor legaturi rapide si eficiente intre marile orase ale tarii si de aceea a integrarii Romaniei in circuitul economic international.Clasificarea retelelor de transport se realizeaza in functie de elementele componente ale unei retele.Dupa infrastructura,retelele de transport din Romania cuprind:reteaua feroviera,reteaua rutiera,reteaua navala si cea aeriana.

Transportul feroviar public din Romania constituie un sector strategic de interes national, reprezinta un serviciu public esential pentru societate, contribuie la libera circulatie, la rezolvarea unor interese majore ale economiei, la deplasarea persoanelor, marfurilor si a altor bunuri, in interiorul tarii si in traficul international. Reteaua feroviara a Romaniei este in intregine o retea de tip maxim.Configuratia sa creaza un echilibru relativ stabil intre punctele de convergenta si contribuie la marirea complexitatii relatiilor dintre asezari.In 1992 densitatea retelei feroviare ,pe ansamblul tarii a ajuns la 48,1 km/1000 km?,valoare considerata de nivel mediu in comparatie cu alte tari din Europa. Serviciile feroviare sunt preponderent realizate de Compania Nationala de Cai Ferate ,,CFR" SA. In prezent, intreaga retea feroviara este in curs de reabilitare si modernizare pentru a permite trenurilor de calatori sa circule cu viteza de 160 km/h. Pe termen lung, se vor realiza viteze maxime de 200 km/h pentru trenurile de calatori si 120 km/h pentru trenurile de marfa.

Reteaua rutiera reprezinta,alaturi de reteaua feroviara,un alt indicator de apreciere a potentialului economic al unui stat.La nivelul tarii densitatea medie este de 30,5km/100km?,dar si aici,ca si in cazul retelei feroviare,apar diferente de densitate intre judete.

Influientate puternic de criza economica si de distrugerea in cea mai mare parte a flotei romanesti,dupa 1989,transporturile navale s-au redus in intensitate iar in anul 1989 detineau 4,6% la marfuri si 0,07 la calatori.Navigatia fluviala se executa pe Dunare si pe canalul Bega.Transporturile maritime sunt conditionate de Marea Neagra cu porturile sale,unita de teritoriul romanesc nu numai de litoralul de 245 km ci si prin Dunare si canalul Dunare-Marea Neagra.Amplificarea acestor transporturi a fost conditionata nu numai de prezenta Marii Negre ci si de dezvoltarea economiei tarii,amenajarea porturilor maritime si crearea unei flote maritime.

Reteaua aeriana,in forma sa actuala,este clar dominata de un punct(orasul Bucuresti) fapt care pune in evidenta hipertrofierea acestuia. Reteaua de aeroporturi destinate traficului aerian public este formata din 17 aeroporturi civile, toate fiind deschise traficului international. 12 dintre ele sunt deschise permanent, iar restul la cerere. Din cele 17 aeroporturi , 4 functioneaza sub autoritatea MTCT, 12 sub autoritatea consiliilor judetene si un aeroport a fost privatizat. Ca o observatie generala, flota aeriana din Romania se afla intr-un amplu proces de modernizare. Flota de aeronave destinate traficului comercial s-a redus de la 55 de aeronave in anul 1991 la 34 de aeronave in anul 2004, prin scoaterea din exploatare a aeronavelor vechi.

Transportul constituie un pivot al dezvoltarii economice.Realizarea cresterii economice si reducerea saraciei presupun,pe de o parte,accesul la resurse,iar pe de alta parte, accesul la munca,servicii,locuinte si educatie.Transportul are mai multe functii in cadru dezvoltarii economice,cum ar fi alimentarea procesului de productie,cresterea mobilitatii si posibilitatea transferarii factorilor de productie, si cresterea nivelului de trai prin asigurarea de bunuri si extinderea facilitatilor,coeziune si securitate sociala. In multe tari in curs de dezvoltare, insuficienta dezvoltare a infrastructurii si ineficienta serviciilor de transport sunt obstacole in dezvoltarea socio-economica si integrarea sociala. Progresele inregistrate in transporturi, in afara dezvoltarii economice, maresc interesul pentru o dezvoltare durabila si un transport durabil. Neglijarea acestor aspecte atrage costuri economice, sociale si ecologice semnificative.Fiind un important sector din economie,transportul contribuie substantial si la produsul intern brut (PIB). Intrucat PIB este un indice macroeconomic important, transportul este considerat un factor substantial, deoarece populatia a crescut, orasele au devenit mai mari, iar globalizarea si comertul liber au raspandit mobilitatea regionala si internationala pentru oameni si pentru bunuri. Sectorul transporturilor a reprezentat, in anul 2005, 9% din Produsul Intern Brut (PIB) al Romaniei, valoarea pietei transporturilor de marfuri si persoane fiind de 4,9 miliarde euro, in aceeasi perioada serviciile conexe generand venituri de 2,5 miliarde euro.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Sistemul de transporturi in Romania.docx
Alte informații:
Tipuri fișiere:
docx
Diacritice:
Nu
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
2 pagini
Imagini extrase:
2 imagini
Nr cuvinte:
1 228 cuvinte
Nr caractere:
6 567 caractere
Marime:
17.78KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Referat
Domeniu:
Transporturi
Tag-uri:
Sistemul de transporturi in Romania, Economie
Predat:
la facultate
Materie:
Transporturi
Sus!