Extras din referat
ROLUL STRATURILOR RUTIERE
Stratul rutier este o componenta a structurii rutiere.
Structura rutiera este scheletul de rezistenta al drumului, alcatuit dintr-un ansamblu de straturi realizate din material prelucrate prin tehnologii adecvate si dimensionate astfel incat sa poata prelua, pe o perioada determinata, solicitarile din trafic si din conditiile climaterice in limita deformatiilor admisibile.
Definirea structurii rutiere:
• 4 cm strat de uzura BAR16
• 5 cm strat legatura BAD25
• 16 cm strat baza ballast stabilizat
• 25 cm balast
Pentru trotuare:
• 4 cm beton asfaltic BA8
• 8 cm balast
• 10 cm ballast stabilizat
1
O contributie majora la deteriorarea imbracamintilor asfaltice o reprezinta apa ce se afla in infrastructura. Aceasta apa slabeste capacitatea de a prelua eforturi a straturilor rutiere, slabind si distrugand suprastructura (asfaltul).
Membranele antifisura realizate din geosintetice constituie solutii tehnice complexe ce au fost ameliorate si perfectionate.
Conlucrarea materialelor geosintetice cu imbracamintile asfaltice reprezinta un element cheie.
Dimensionarea sistemelor rutiere:
Sistemele rutiere se dimensioneaza punand conditia de exploatare in stadiul elastic, adica deformatii admisibile mici si rezistente mari. Deci materialele ce intra in conlucrare cu imbracamintile asfaltice trebuie sa poata fi exploatate in stadiul elastic si nu in stadiul plastic.
Daca analizam imbracamintile asfaltice, s-a stabilit ca atunci cand deformatia straturilor nbituminoase este mai mare de 2-2.5%, in interiorul structurii se dezvolta fenomenul de fisurare, care se propaga in diferite directii.
Fisurarea se produced la baza spre suprafata imbracamintii bituminoase.
2
Alcatuirea caii de drumuri
Infrastructura drumurilor este asemanatoare cu cea a cailor ferate, suprastructura este insa diferita. La drumuri, suprastructura cuprinde ansamblul lucrarilor de amenajare si consolidare a platformei (sistemul rutier) si benzile de incadrare consolidate.
Importanta pentruconstructia drumului este zona de contact infrastructura suprastructura denumita patul drumului.
Fig .1. Patul drumului
3
Greutatea vehiculelor se transmite suprastructurii drumului prin intermediul rotilor, deci, prin suprafata de contact dintre acestea si drum.
Corpul drumului are in principal rolul de a repartiza presiunile transmise de roti, astfel incat, la nivelul patului,presiunile sa nu depaseasca capacitatea portanta a pamantului din care este alcatuit terasamentul.
Presupunand corpul drumului si o incarcare uniform distrubuita p pe o suprafata de contact roata-drum, valoarea presiunilor scade cu cresterea adancimii, de la valoarea p4 la o valoare p0
Preview document
Conținut arhivă zip
- Rolul Straturilor Rutiere.doc