INTRODUCERE 3 CAPITOLUL I Transportul rutier 4 CAPITOLUL II Transportul feroviar 8 CAPITOLUL III Transportul aerian ..9 CAPITOLUL IV Transportul maritim ..10 SITOGRAFIE
INTRODUCERE Din pricina pozitiei sale la rascruce, Franta este tara de tranzit. Ea este, de fapt, traversata, in mod obligatoriu, de persoanele si marfurile care circula pe cale terestra intre peninsula Iberica si restul Europei si, dupa deschiderea Eurotunelului in 1994, intre Regatul Unit si restul Europei. Ca o mostenire a istoriei, retelele franceze de transport sunt foarte centralizate in jurul Parisului; aceasta centralizare este deosebit de puternica in domeniul feroviar si aerian, desi a inceput sa se diminueze. In Franta, infrastructura de transport este foarte bine dezvoltata cu un numar mare de kilometri de cale ferata, autostrazi si drumuri nationale si peste 400 de aeroporturi. Reteaua de cale ferata are aproximativ 30.000 km cu ecartament standard de 1.435 mm din care peste 14.000 km sunt electrificati. Franta este renumita pentru sistemul de trenuri TGV ce pot circula, pe linii dedicate, cu viteze de peste 300 km/h. Exista conexiuni cu toti vecinii sai, (cu exceptia Andorei care nu poseda sistem de cale ferata), inclusiv cu Regatul Unit prin intermediul Tunelului Canalului Manecii. Numeroase orase dispun de sisteme de trenuri suburbane (RER in Paris) si metrou, unele dintre ele fiind de tip VAL automate. De asemenea in marile orase tramvaiul a inceput sa fie din ce in ce mai prezent, dupa ce, in anii 1960 majoritatea liniilor au fost defiintate. Reteaua rutiera are peste 890.000 km drumuri publice, marea majoritate asfaltate, din care reteaua de autostrazi are peste 10.000 km, majoritatea fiind cu taxa si unele sunt operate de companii private. De asemenea exista o retea bine dezvoltata de drumuri nationale, de peste 30.000 km, care leaga principalele orase. Piata auto este dominata de producatorii interni cum ar fi Renault (27% din piata auto in 2003), Peugeot (20,1%) si Citroen (13.5%). De asemenea, cu 70% din masinile nou vandute in 2004, utilizarea motoarelor de tip diesel devine alegerea preferata, inaintea benzinei sau a GPL-ului. Din cele 478 aeroporturi franceze, 176 sunt aeroporturi cu piste pavate, cel mai mare fiind Aeroportul International Charles de Gaulle in apropierea Parisului. Air France este compania nationala, in curs de privatizare, parte a concernului Air France-KLM, care este cea de a treia companie mondiala de transport aeronautic. Pana in Secolul XIX transportul fluvial era foarte dezvoltat, existand in continuare peste 14.000 km de canale si cursuri de apa navigabile, din care peste 6.000 km sunt foarte dens navigate. Exista numeroase porturi, Le Havre, Saint-Nazaire, Bordeaux si Marsilia fiind printre cele mai importante. Astazi, bicicleta cunoaste o noua tinerete, in special datorita preocuparilor ecologiste ale francezilor si datorita infiintarii sistemelor de inchiriat biciclete in mai multe orase ale tarii. CAPITOLUL I TRANSPORTUL RUTIER Principalul mijloc de transport utilizat in Franta este cel rutier, care, in 2007, reprezenta respectiv 86,5% si 79,9% din traficul de calatori si de marfuri. Franta numara, la nivelul anului 2005, peste un milion de kilometri de sosele, dintre care aproape toate sunt asfaltate sau pietruite. Dupa eliberare, Franta si-a dezvoltat o retea extinsa de autostrazi, care, in 2007, totalizau o lungime de 10.991 km . De cateva decenii, sunt dezvoltate politici publice cu scopul reducerii accidentelor rutiere mortale, ale caror principale cauze sunt identificate ca fiind, in principal, viteza si consumul de alcool, si incearca sa reduca dependenta francezilor de automobile, in beneficiul altor mijloace de transport mai putin poluante. Franta are aproximativ 25.000 mile/40.000 km de autostrazi nationale, din care aproape 6000mile/9600 km sunt super-autostrazi cu 4 benzi. Multe din aceste super-autostrazi sunt cu taxa. Aceste drumuri cu taxa s-au dezvoltat incepand cu anul 1960 prin concesiuni private, dupa ce guvernul a realizat ca tara ramasese oarecum in urma statelor vecine in ceea ce priveste sistemul super-autostrazilor. Guvernul francez mentine de asemenea o retea buna de autostrazi nationale secundare, marcate pe harta cu un "N" inaintea numarului rutei. Guvernele locale intretin soselele locale, cunoscute ca "Route Departamentales", care sunt adesea cele mai pitoresti si sunt marcate printr-un "D" plasat inaintea numarului. Autostrazile Frantei tind sa fie extrem de aglomerate la sfarsitul lui Iulie/inceputul lui August si din nou sfirsitul lui August/inceputul lui Septembrie, cand toata Franta se indreapta spre locuri de vacanta. In tara exista 15.049.940 km de autostrazi cu plata. Reteaua rutiera are peste 890.000 km drumuri publice, marea majoritate asfaltate, din care autostrazi are peste 10.000 km, majoritatea fiind cu taxe si unele sunt operate de companii private. De asemenea exista o retea bine dezvoltata de drumuri nationale, de peste 30.000 km, care leaga principalele orase. Autostrazile din Franta (Autoroutes de France) Denumiri si numerotari Spre deosebire de retelele de autostrazi din alte tari, autostrazile din Franta nu au o numerotare sistematizata. Aceasta numerotare a fost facuta tinand cont de regiunea geografica pe unde trec. Astfel, autostrazile A1, A3, A4, A5, A6, A10, A13, A14, A15, A16 pleaca din Paris. Autostrazile A2, A11 si A12 se ramifica din autostrazile A1, A10 si respectiv A13. Autostrada A7 incepe in Lyon, unde se termina autostrada A6. Autostrazile A8 si A9 incep langa Aix-en-Provence si respectiv, Avignon. Autostrazile: - 20-29 se gasesc in nordul Frantei. - 30-39 se gasesc in estul Frantei. - 40-49 se gasesc langa Alpi. - 50-59 se gasesc langa Riviera Franceza. - 60-69 se gasesc in sudul Frantei. - 70-79 se gasesc in centrul tarii. - 80-89 se gasesc in vestul Parisului.
- https://ro.wikipedia.org/wiki/Fran%C8%9Ba#Comer%C8%9B_%C8%99i_artizanat - http://www.creeaza.com/afaceri/transporturi/Franta-tara-cu-un-transport-fe129.php - https://www.tvl.ro/paris/transport-paris-metrou-rer.html - https://ro.wikipedia.org/wiki/Transport_%C3%AEn_comun#Transportul_acvatic - https://ro.wikipedia.org/wiki/Transportul_%C3%AEn_Fran%C8%9Ba - https://ro.wikipedia.org/wiki/Aeroportul_Interna%C8%9Bional_Charles_de_Gaulle - https://ro.wikipedia.org/wiki/Aeroportul_Paris-Orly - https://www.aferry.ro/dunkerque-feriboturi.htm - https://ro.wikipedia.org/wiki/Le_Havre - https://franta.directbooking.ro/prezentare-nantes-informatii-poze-imagini-5428.aspx - http://www.rasfoiesc.com/business/afaceri/turism/PORTUL-MARSEILLE79.php - https://www.tititudorancea.com/z/autostrazile_din_franta_autoroutes_de_france.htm - https://fr.wikipedia.org/wiki/Transport_en_commun#Navigation
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).