Orsova este un municipiu din judetul Mehedinti, Romania. Chiar daca dupa impartirea administrativ - teritoriala actuala Orsova face parte din judetul Mehedinti, orasul este unul banatean. Este situat pe malul lacului de acumulare Portile de Fier I de pe Dunare, in zona de varsare a raului Cerna in Dunare. Pe harta actuala a judetului Mehedinti, Orsova se afla in partea de vest a judetului, invecinandu-se la sud cu Dunarea, la vest cu comuna Eselnita, la nord cu judetul Caras - Severin,iar la est cu comuna Ilovita. In urma recensamantului din anul 2002, populatia Municipiului Orsova este de 12.965 locuitori. Suprafata totala a orasului este de 5.467 ha. Imagini din orasul Orsova Ca urmare a realizarii lacului de acumulare Portile de Fier I, vechea vatra a orasului a fost inundata, iar populatia a fost stramutata pe un nou amplasament, incluzand terasele Dunarii si ale Cernei si versantul de sud al Muntilor Almaj, unde s-a construit un oras complet nou (1966 -1971), care a inglobat si satele Jupalnic, Tufari si Coramnic. Imagini din orasul Orsova Veche Prin construirea barajului de la Portile de Fier, apele fluviului au fost ridicate cu 33 de metri fata de nivelul lor mediu, formand un lac lung de peste 200 kilometri, intins pana dincolo de Belgrad. Dupa aparitia lui s-a modificat si mediul natural al defileului fluviului. Cel mai cunoscut defileu al Dunarii se numeste Cazanele Mari si este cel mai ingust defileu. Aici Dunarea se ingusteaza la 150 m si ajunge la o adancime de pana la 53 m. Una dintre cele mai vechi si mai respectate profesii de pe aceste meleaguri era aceea de pilot de cataracte. Acestia isi aveau societatea in Orsova si numai ei pilotau navele in sectorul cel mai dificil din intregul curs al Dunarii, de la Drobeta Turnu - Severin la Moldova Veche. Din cauza varietatii formatiunilor geologice, care au opus rezistenta diferita fata de eroziunea apei, au ramas in albia Dunarii coltii de stanca care au ingreunat in acele timpuri navigatia. La secetele din fiecare an, din apele scazute ale fluviului la Portile de Fier apareau stancile salbatice si periculoase. Ele puteau fi evitate doar prin abilitatea pilotilor de cataracte, care si ei, rareori, se incumetau in astfel de perioade sa treaca vasele de tonaj mai mare. TRANSPORTUL FLUVIAL Dupa transportul maritim, transportul fluvial reprezinta modalitatea de transport cea mai ieftina. Potrivit tarifelor in vigoare, transportul fluvial este de circa 2 - 3 ori mai ieftin decat cel feroviar si cu mult mai ieftin decat cel aerian sau auto. Economicitatea transportului fluvial se datoreste in primul rand, capacitatii mari de transport a mijloacelor fluviale. Astfel, in timp ce un convoi de noua slepuri a 1.500 tone fiecare poate transporta o cantitate de 13.500 tone de marfa, o garnitura de tren cu 18 vagoane a 25 tone fiecare, poate transporta o cantitate de marfuri de 30 de ori mai mica. Aceasta inseamna, evident, cheltuieli mai mici pe unitatea de marfa transportata si deci tarife mai reduse comparativ cu calea ferata sau cu transporturile auto. Dunarea a jucat dintotdeauna un rol deosebit de important pentru economia romaneasca, precum si a tarilor din Europa Centrala fara iesire directa la mare. Importanta economica a Dunarii a crescut mult dupa inaugurarea in mai 1984, a Canalului Dunare - Marea Neagra. Portul Orsova are o importanta economica deosebita pentru economia municipiului Orsova. Are o capacitate de aproximativ 1.200.000 tone/an.
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.