Extras din referat
1. Necesitatea mentenantei in functie de starea tehnica a autovehiculelor
Schimbarile care s-au produs in modul de abordare a activitatii de mentenanta au la origine o serie de cauze atât de ordin tehnic, cât si economic si chiar legislativ. Astfel, exigentele din ce in ce mai mari fata de autovehicule in ceea ce priveste protectia mediului, de la depoluarea chimica si fonica, urmarita in timpul vietii produsului, pâna la reciclarea componentelor auto, dupa incheierea vietii acestora, au impus incadrarea performantelor acestora in limite tot mai stricte. Ca urmare, defectiunea - „pierderea totala sau partiala a capacitatii de functionare, precum si orice modificare a parametrilor constructivi si functionali in afara limitelor impuse prin documentatie" – in conditiile prezentate, a suferit o deplasare a accentului de pe prima parte a definitiei, pe ultima.
Astfel, in cazul autovehiculelor, desi probabilitatea ca acestea sa-si piarda total capacitatea de functionare s-a diminuat continuu si sensibil, performantele functionale impuse au devenit din ce in ce mai pretentios de mentinut in timpul utilizarii acestora. Aceste exigente functionale se explica prin noile conditii aparute, in contextul unei legislatii concertate la nivel international pentru protectia mediului si pentru asigurarea unei securitati sporite in circulatia auto.
Aceasta situatie noua, care face ca imaginea clasica a defectiunii ca o „cadere" sa fie depasita, releva faptul ca defectiunile nu mai au calitatea de a fi usor percepute, deoarece defectiuni relativ majore nu mai pot fi depistate decât cu aparatura complexa, ceea ce face ca activitatea de mentenanta sa nu mai satisfaca decât in situatia in care urmarirea starii tehnice a produsului se face cu aparatura performanta, in mod continuu sau la intervale de timp judicios stabilite pe baza unor analize aprofundate ale modului de evolutie a parametrilor de stare tehnica.
Mai mult, structura activitatii de mentenenata s-a schimbat continuu, constatându-se o dezvoltare a activitatii de supraveghere a starii tehnice a autovehiculelor, cu consecinte directe in ceea ce priveste volumul lucrarilor de corectare a starii tehnice, care se va reduce. In plus, este de remarcat faptul ca inlocuirile de piese se realizeaza la un grad de uzura a acestora foarte redus, cu consecinte pozitive asupra defectarilor in lant, care in mod normal nu se vor mai produce, si a posibilitatilor de reciclare a pieselor de schimb prin reconditionare.
In prezent, sistemul de mentenanta a autovehiculelor militare este cel preventiv planificat, sistem care s-a dovedit eficient din punct de vedere al sigurantei in functionare dar ineficient din punct de vedere economic, in sensul ca interventiile tehnice preventive se executa chiar daca nu este necesar.
Pe baza experientei acumulate in tara noastra si utilizând date provenite din experienta internationala, se poate pune la punct un sistem de mentenanta in functie de starea autovehiculului.
Sistemul mentenantei in functie de stare cuprinde, din punct de vedere al activitatilor tehnice, doua subsisteme:
- subsistemul mentenantei preventive;
- subsistemul mentenantei corective.
Obiectivul mentenantei preventive consta in descoperirea punctelor tehnic slabe si in estimarea gradului starii de nesiguranta (de avarie) in functionarea autovehiculului, in scopul preintâmpinarii avariilor si diminuarii fiabilitatii acestuia.
Identificarea punctelor slabe la autovehicul urmareste declansarea de activitati pentru inlaturarea defectiunilor tehnice care ar putea impiedica desfasurarea normala a activitatii autovehiculului sau ar provoca accidente.
Pentru a garanta functionalitatea si eficienta subsistemului mentenantei preventive se fixeaza anumite criterii, la inceput cuantificate empiric, iar dupa obtinerea de date experimentale, stiintific.
Obiectul mentenantei corective consta in inlaturarea tuturor punctelor slabe de ordin tehnic, generate de uzura inaintata a unei componente a autovehiculului, a starii de nesiguranta a autovehiculului.
Prin notiunea de mentenanta functionala se are in vedere dependenta operatiilor fizice, proceselor conceptionale, activitatilor de pe un anumit nivel de cele aflate pe nivelul anterior, similar unei corelatii matematice.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Mentenanta Autovehiculelor.doc