Extras din referat
Transporturile aeriene reprezintao arie de comert in care aeronavele sunt angajate pentru a
transporta pasageri, marfa si posta. Companiile de transport aerian opereaza servicii pe rute aeriene
locale, regionale, nationale si internationale.
Originea si dezvoltarea transportului aerian international
Primele servicii de pasageri au inceput din 1910, cand dirijabilele au inceput sa opereze intre
cateva orase din Germania.
Prima cursa regulata de pasageri a inceput din 1914 in Statele Unite.
inainte de primul razboi mondial au avut loc cateva curse experimentale de transport postal din
Anglia spre India, in cateva tari din Europa si Statele Unite, dar mentinerea lor cu regularitate nu a avut
loc decat dupa razboi.
In 1918 Departamentul Oficiilor Postale din Statele Unite si-a achizitionat primul escadron de
avioane si a inaugurat serviciile aeriene ce faceau legatura dintre principalele orase de la Coasta de est.
Serviciile aeriene transamericane (de pe o coasta pe alta) au inceput din 1921, numai zboruri de
zi, dar dupa 3 ani si cele de noapte a caror aterizare era asigurata de un lant de faruri asezate de-a
lungul pistelor bazelor aeriene, care se aprindeau si se stingeau facilitand aterizarea.
Cu legatura pe care o faceau Serviciul Aerian Postal, in 1925, Departamentul Oficiilor Postale
din Statele Unite a inceput sa se debarcheze de propria flota si sa transfere operatiile sale companiilor
particulare. Spre sfarsitul anului 1920 cateva din aceste companii au inceput sa asigure servicii de
transport de pasageri folosind monoplane mari cu cabina inchisa(ex.: trimotorul Ford cu o capacitate de
15 pasageri).
Pentru ca transportul la sol a fost ingreunat, consecinta a primului razboi mondial, multe
guverne au dezvoltat extesiv un sistem aerian de transport de calatori, urmand, bineinteles si
transporturile postale. Cu toate ca servicile aeriene de posta(sau PAR-AVION) din Europa nu se puteau
compara cu cele americane care erau destul de rapide (de stilul “de la o zi la alta”), transportul
pasagerilor in Europa a devenit mult mai sofisticat. Din 1929, Anglia opera o ruta comerciala din
Londra catre India, si pana in 1930 mai multe state europene au inceput sa opereze zboruri combinate
de posta, marfa si pasageri pe distante lungi catre Orientul Mijlociu, Orientul indepartat, Africa si
America Latina.
Anii dintre 1919 si inceputul celui de al doilea razboi mondial in 1939 au inclus o serie de
descoperiri semnificative in ceea ce priveste prezicerea vremii, echipamentele de navigatie,
aerodinamica.
Pe durata celui de-al doilea razboi mondial, caile aeriene erau parte integranta din sistemul
national de aparare din majoritatea statelor europene precum si din Statele Unite ; aproximativ jumatate
din activul de aeronave existent la momentul acela a servit transporturilor militare. Cursele de calatori
internationale s-au dezvoltat in perioada imediat urmatoare razboiului; spre mijlocul anilor `50 numarul
pasagerilor ce calatoreau cu avionul pe deasupra Atlanticului a depasit cu mult numarul tuturor
pasagerilor de pe cursele oceanice. Pa teritoriul Statelor Unite, din punct de vedere al distantei de
parcurs, liniile aeriene au inlocuit caile ferate. La sfarsitul anilor `50 introducerea turbojeturilor in
trasportul national, international si continental a insemnat un avantaj major in ceea ce priveste timpul
de zbor. O nouageneratie de avioane cu reactie si-a inceput operatiile in 1970, iar anglo-francezul
Concorde, o aeronavasopersonica, a intrat in serviciile aeriene de pasageri in 1976.
Operatiile de transport aerian sunt monitorizate si reglate de cateva corporatii nationale si
internationale. in Statele Unite, Actul de Comert Aerian din 1926 a inceput prin stabilirea standardelor
pentru aeronave si piloti.In 1940, noua Administratie Civila(CM) a continuat cu activitati similare, iar
separat Comitetul Aeronautic Civil (CAC,organizatie similara existand si in Europa- ECAC) a primit
un mandat prin care era autorizat sa optimizeze rutele aeriene de pasageri precum si sa investigeze
accidentele aeriene. O alta reorganizare a avut loc in 1958, cand, Comitetului pentru Siguranta
Transporturilor i-a fost acordata exclusivitatea investigatiilor accidentelor, si Administratia
AerinauticaCivilaa fost redenumita in Agentia Federalade Aviatie, care a devenit din 1967
Administratia Federalaa Aviatiei. Dezvoltarea extraordinara a transporturilor aeriene in perioada
imediat urmatoare razboiului a dus la formarea Organizatiei Internationale a Aviatiei (ICAO), afiliata
Natiunilor Unite. De cand a fost fondata in 1947, ICAO a facilitat stabilirea standardelor la nivel
mondial privind protectia si siguranta navigatiei, si a participat cu regularitate la perfectionarea
legislatiei in domeniu. Pentru Europa exista o astfel de organizatie numita Organizatia Europeana
pentru Siguranta Spatiului Aerian - EUROCONTROL.
Transporturile aeriene moderne presupun, prin importanta lor, si servicii auxiliare cum ar fi:
intretinerea aeronavelor si motoarelor, pregatirea personalului (care include pilotii, insotitorii de bord,
agentii, echipajele de sol, s.a.).
Transporturile aeriene o componentaa trasporturilor internationale
Cea mai dinamic amodalitate de transport este cea aeriana.Traficul international de marfuri s-a
dublat la fiecare 5 ani. Astazi in traficul international nu numai marfurile asa numite clasice ca
supliment de bagaj la trasportul calatorilor, ci au aparut linii aeriene specializate in trasportul de
marfuri.La acestea au contribuit in primul rand operativitatea si rapiditatea derularii expeditiei, dar si
reducerea in mod constant a pretului de transport, confortabilitatea primirii si expedierii marfurilor,
siguranta si nu in ultimul rand cooperarea existenta intre companiile aeriene ceea ce simplifica foarte
mult actrivitatea benificiarilor de trasport.
Aceste facilitati au fost posibile de realizat ca urmare a dezvoltarii bazei tehnico-materiale. in
intreaga lume, trasportul pasagerilor si a marfurilor in trafic international se desfasoara numai cu
permisiunea autoritatilor din statul respectiv. Fiecare stat a stabilit reguli proprii ceea ce a complicat
foarte mult activitatea de transporturi internationale pe calea aerului.
Chiar in prezent, dupa semnarea, elaborarea si adoptarea unui mare numar de conventii
multilaterele, traficul aerian nu se desfasoara uniform, dar se deruleaza normal avand la baza si unele
intelegeri bilaterale.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Integrarea Retelelor de Transport Aerian.pdf