Extras din referat
O influenta puternica si atotcuprinzatoare in societatea moderna o are transportul. Fie cuprins in activitatea de comert fie distinct de aceasta, deplasarea persoanelor si bunurilor a jucat un rol important in stimularea schimburilor intre oameni, comunitati, natiuni.
Transportul devine, cu trecerea timpului, un domeniu de activitate cu impact major in cresterea economica si evolutia sociala a fiecarei natiuni.
Transportul se constituie, in esenta, ca modalitate de invingere a distantelor ce separa indivizii, producatorii de consumatori, comunitatile, pentru care necesita costuri. Invingerea barierei de distanta intr-o maniera rapida a cerut intotdeauna bani si efort, generand adesea costuri externe.
Transportul urban se ataseaza prin importanta, amploare, complexitate in cadrul transportului de persoane. El se concentreaza asupra marilor comunitati urbane, unde activitatile economice, de productie, consumul atingand nivelurile cele mai inalte, ele fiind acompaniate de mari deplasari de persoane in interiorul unor perimetre urbane restranse.
Tranzitul feroviar rapid este cunoscut si sub denumirea de metrou.
Unitatea de tranzit este un tren format din mai multe vagoane, intre 2 si 10, care ruleaza pe o cale feroviara complet separate de alte forme de trafic. De obicei in zona orasului, calea este subterana sau supraterana, iar la periferie poate circula la suprafata. Metroul a fost initial destinat sa serveasca calatorii din zona centrala a orasului, ulterior retelele s-au extins ajungand pana la suburbie. Statiile sunt mai dese in zona centrala si mai rare pe masura ce se indeparteaza de centrul oasului.
Metroul ofera cea mai mare capacitate de transport dintre mijloacele de transport urban, cu un potential de 5 ori mai mare decat al oricarui sistem de transport de suprafata; se poate dezvolta viteze superioare celorlalte mijloace de transport in comun, ajungand un transport sigur, regulat si confortabil.
Consultand nomenclatorul CAEN, cu privire la clasificarea activitatilor din economia nationala, am regasit si transportul public, in ramura TRANSPORT, DEPOZITARE si COMUNICATII.
1. Nevoia pe care o satisface
Prin definitie, serviciile publice constituie activitati de interes general, dintre care cea mai mare parte produc bunuri publice furnizate de administratii si colectivitati locale. Scopul lor este indreptat spre recuperarea costului de productie si nu spre obtinerea profitului. Organizarea si functionarea serviciilor revine in mare parte organelor autoritatii publice.
Consumul de servicii publice constituie un indicator important al calitatii vietii intr-o tara. De exemplu, modul de organizare a serviciilor publice de sanatate, educatie , transporturi , protectie, paza si salubritate ofera informatii despre nivelului de trai al consumatorilor , asupra existentei preocuparilor pentru conservarea mediului inconjurator . Calitatea serviciilor publice este data de gradul in care acestea satisfac necesitatile permanente, de interes ale consumatorilor, ce se poate exprima prin timpul cheltuit pentru prestarea serviciilor , prin gradul de confort asigurat de serviciile respective , ori prin efectul pe care il au asupra intelectului , sanatatii , sigurantei si integritatii consumatorilor .
Serviciul public de transport reprezinta ansamblul activitatilor autorizate de administratie pentru a satisface nevoile de deplasare ale cetăţenilor, navetiştilor, comercianţilor şi a altor categorii de persoane, avand uneori scop tusristic, sportiv sau de agrement,si are urmatoarele caracteristici:
- satisface o nevoie sociala;
- se afla in raport juridic permanent cu sistemul administrativ care l-a infiintat si care il conduce;
- furnizeaza bunuri si/sau servicii care satisfac interesele unui grup sau ale societatii in general;
- este supus unui regim juridic reglementat de principii de drept public;
- satisface interesele sociale generale pentru care a fost infiintat;
- se creeaza sau se desfiinteaza in urma unei decizii administrative de management;
- se realizeaza prin stabilimente publice;
Trebuie mentionat faptul ca serviciile de transport public, cum ar fi metroul, au ca obiect de activitate activitati cu caracter industrial si comercial.
2. Gradul de dezvoltare al transportului suburban comparativ cu alte tari
Metroul bucurestean se afla printre cele mai folosite sisteme de transport in comun din Romania.
Metroul bucurestean transporta, in medie, 350.000-400.000 de calatori pe zi si peste 10 milioane de calatori intr-o luna(aproximativ 120 milioane de calatori intr-un an), in crestere cu aproximativ 10% fata de anul 2005. Exploatarea zilnica a retelei de metrou este asigurata, in medie, de 50 de trenuri.
Reteaua de metrou este organizata pe 4 linii principale cu o lungime operationala de 62,95 km si 45 de statii deschise pentru accesul si deservirea calatorilor. Distanta medie intre statii este de aproxoimativ 1,5 km.
Un tren de metrou are in general 2 sau 3 rame (grup de 2 vagoane), ceea ce inseamna ca un tren poate circula cu 4 sau 6 vagoane. Aceasta limita este data de lungimea maxima a peroanelor din statiile de metrou - 120
Preview document
Conținut arhivă zip
- Evaluarea Nivelului de Calitate al Serviciului de Transport cu Metroul SC Metrorex SA.doc