Comandantul navei - manager sau lider

Extras din referat Cum descarc?

Vazut ca si manager, ofiterul aflat la comanda navei este responsabil de desfasurarea procesului de conducere, indeplinind functii manageriale si coordonand activitatile de executie. Si in acest context, managerul difera de leader prin pozitia si autoritatea oficiala de care dispune. Ca si manager al navei, comandantul prezinta cateva trasaturi, si anume: 
-  are o dubla profesionalizare; 
-  dispune de autoritate si raspundere; 
-  influenteaza comportamentul subalternilor; 
-  dispune de cunostinte necesare eficientizarii relatiei cu echipajul; 
-  suporta solicitarile si stresul functiei de comanda.
Formarea unui lider insa, incepe cu un proces de instruire temeinic, ce trebuie sa asigure, in primul rand, formarea capacitatilor de conducere pe baza aptitudinilor existente, apoi sa-l inarmeze pe viitorul lider cu metode eficiente de conducere. Metodele de conducere sunt modalitati de actiune pentru realizarea obiectivului propus, sunt legitati ale activitatii umane care prevad succesiunea logica, care implica utilizarea diferitelor tehnici si instrumente pentru realizarea scopului propus. De aceea, instructorii trebuie sa fie preocupati mai mult de modul in care absolventii institutiilor de invatamant superior in domeniul naval stiu sa foloseasca cunostintele acumulate, decat de volumul acestora. De aici necesitatea crearii permanente de situatii care sa solicite folosirea in conditii mereu schimbate a acestora. Rezolvarile de situatii si probleme sunt singurele cai de formare a capacitatii de conducere. [3]
In consecinta, putem concluziona:
-  Dorim la comanda navei un ofiter plin de creativitate? Trebuie sa-l obligam sa restructureze cunostintele sale in forme noi si originale, sa-i asiguram un climat de libertate, sa il ajuam in crearea unei relatii de incredere iintre el si echpajul sau, sa-l stimulam si sa-l motivam.
-  Dorim un conducator care sa poata stabili usor relatii cu subalternii ? Trebuie sa-l numim in functii diferite, sa-i dam sarcini ce presupun colaborarea cu alte structuri, sa-l investim cu prerogative ce-i intaresc autoritatea, sa il ajutam sa ,,creasca" si sa devina nu doar un comandant foarte bun, ci si un adevarat lider.
-  Dorim un conducator care sa poata evalua corect rezultatul unei activitati? Atunci trebuie sa-l antrenam in executarea calculelor consumului de forte si mijloace pe baza normativelor moderne, sa faca parte din diferite comisii, sa rezolve studii comparative pe variante, sa fie instruit privind legislatia in domeniu.
Din practica cotidiana cunoastem ca liderii militari se angajeaza intr-o varietate mare de activitati de comunicare, prin vehicularea continua a informatiei atat pe verticala, cat si pe orizontala. In acest fel, informatia se instituie ca un liant intre conducerea rationala eficienta si atingerea scopului actiunii/misiunii. 
Prin urmare, modelul acesta poate fi preluat si folosit si in alte domenii, comandantul oricarei nave trebuie sa stie sa foloseasca comunicarea, cu seva ei -  informatia, ca pe un puternic factor motivational, pentru toti membrii structurii, pentru ca fiecare membru al echipajului sa fie bine informat, indiferent de locul si rolul sau in structura organizatiei, devenind astfel extrem de eficient in indeplinirea misiunii sale. 
Comunicarea ii permite liderului realizarea oportuna a feed-back-ului prin care el evalueaza intelegerea corecta a mesajelor transmise sub forma de ordine, dispozitii sau hotarari. 
De altfel, un lider, si cu atat mai mult un comandant de nava, accepta si incurajeaza feed-back-ul in ambele sensuri: si de la comandant la membrii echipajului, dar si de la subalterni catre comandant, pentru ca asa, comandantul se asigura ca are cunostinta de toate aspectele care pot influenta rezultatele si scopul misiunii, insa mai realizeaza ceva: formarea unei echipe, da impresia ca nava este a tuturor si fiecare membru al echipajului este responsabil de bunul mers al lucrurilor, celebra deviza ,,It's your ship!" [3].
Pentru ca un om sa se dezvolte ca lider cateva premise trebuie sa fie intrunite: 
-  spatiu de a se dezvolta - un spatiu pentru a-si exercita responsabilitatea si pentru a experimenta este vital, fara libertatea de a schimba nu exista o chemare ca lider, iar fara posibilitatea de a face greseli nu are sens sa experimentezi; 
-  credinta in sine insusi - nici o persoana cu complexe de inferioritate nu poate sa porneasca in aventura creativitatii, trebuie sa crezi ca poti influenta oamenii si evenimentele; exagerand in aceasta directie poti deveni arogant, dar nu trebuie uitat ca daca tu nu crezi in tine atunci nimeni nu o va mai face; 
-  constientizarea lumii din afara - adeseori trebuie sa-ti depasesti situatia si sa privesti lucrurile asa cum cei din jurul tau o fac, sa vezi ,,outside the box"; 
-  capacitatea de a sta singur - liderii sunt prin definitie in linia intai, cu mult in fata celorlalti, ei pot fi respectati, priviti cu incredere, crezuti chiar, dar nu vor fi intotdeauna si iubiti. Vor fi adesea singuri, doar ei si convingerile lor. Mai mult chiar, liderii inteligenti se vor retrage din timp in timp in ei insisi, vor simti nevoia unei zone de stabilitate interioara, unde sa-si gaseasca noi resurse pentru a infrunta provocarile vietii. [3]


Fisiere in arhiva (1):

  • Comandantul navei - manager sau lider.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

[1] Stefan Zweig -  ,,Jucatorul de sah", ed. Polirom, Bucuresti, 2016
[2] Zaleznik, Abraham -  Managers And Leaders- Are they Different? -  Harvard Business Review Journal, 2004, pg, 1-8 (review of original article published in 1977) 
[3] Revista Fortelor Terestre - articol ,,Formarea si dezvoltarea capacitatilor de conducere ale liderului", numarul 6 din iunie 2017
[4] Henry Mintzberg -  ,,Rolurile in management", ed. Polirom, Bucuresti, 2015, pag. 45-61.


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!