Transportul maritim asigura derularea a circa 75-80% din totalul traficului mondial de marfuri. Conosamentul este folosit in traficul maritim din secolul al XIV-lea, la inceput avand functia de simpla dovada de primire a incarcaturii la bord, semnata de comandantul navei, ca, mai tarziu, sa devina un titlu reprezentativ al marfii ce se transporta.(O. Capatina, op.cit. p.402) Conosamentul - Bill of Lading - este documentul care face dovada unui contract de transport pe mare si a preluarii sau incarcarii marfurilor de catre caraus, prin care carausul se obliga sa livreze marfurile la destinatie contra prezentarii acestui document. (Articolul 1 pct.7 din Conventia de la Hamburg, 1978) Carausul (carrier) - orice persoana prin care sau in numele careia s-a incheiat cu un incarcator un contract de transport al marfurilor pe mare. Incarcatorul ( shipper ) - inseamna orice persoana prin intermediul careia ori in numele careia sau pe seama careia se incheie un contract de transport de marfuri pe mare cu un caraus, sau orice persoana prin intermediul careia ori in numele careia sau pe seama careia bunurile sunt livrate carausului in legatura cu contractul de transport al marfurilor pe mare. Destinatarul (consignee) - persoana indreptatita sa preia marfurile.
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.