AITA - Forta Motrice a Transportului Auto

Extras din referat Cum descarc?

TRANZITIE 
AITA - forta motrice a transportului auto moldovenesc 
AITA - sint initialele Asociatiei create in 1992 de catre transportatorii auto din RM. Inca atunci acestui business i se conturau alte valori, alte dimensiuni ca urmare a deschiderii hotarelor. 
In pofida succeselor remarcabile pe care le-a obtinut AITA timp de mai bine de un deceniu, membrii acesteia se confrunta in continuare cu probleme care nu tin doar de dispozitia ramurii. 
Despre problemele legate de vize, autorizari, dotare tehnica si carti verzi aflati din interviul oferit cu amabilitate de catre dl Vladimir Florea, presedintele Asociatiei de Transport Auto din Republica Moldova. 
- Dle Florea, va rog sa ne spuneti, pentru inceput, ce reprezinta AITA, structura pe care o gestionati? 
- Asociatia de Transport Auto din Republica Moldova <<AITA>> a fost creata in 1992, atunci cind transportul auto international din Moldova era relativ tinar ca domeniu independent de activitate. Noua structura nonguvernamentala, prezinta astazi atit rezultatul unui grup de profesionisti intreprinzatori, cit si rezultatul unui avint economic, inregistrat dupa deschiderea hotarelor si cresterea exportului serviciilor de transport. 
Una din directiile principale ale activitatii Asociatiei este asigurarea transportatorilor cu CARNETE TIR si crearea complexului de servicii, necesare pentru lucrul eficient al membrilor ei prin intermediul unor structuri ca: <<EUROSERVICE>> (instalarea tahografelor, cartele de alimentare cu combustibil ESSO, realizarea autotractoarelor DAF), MOLDCARGO (companie de asigurare), CIPTI (servicii de pregatire profesionala a managerilor in domeniul transportului si a soferilor pentru transportul auto international, precum si eliberarea certificatelor de acces pentru transporturile rutiere de marfuri cu sigilii vamale, desfacerea CMR, prestarea serviciilor informationale computerizate pentru transportatorii internationali). Intre timp au fost create noi tipuri de servicii, ca eliberarea vizelor si cartelelor Discount <<AITA>>. Se acorda o atentie deosebita perfectionarii sistemului de lucru cu organele vamale, in primul rind, dezvoltarii sistemului electronic de control vamal SAFETIR, fiind antrenate forte comune in limitele comisiilor internationale de lucru in domeniul transportului. 
- Citi membri are Asociatia pe care o gestionati? 
- Pe parcursul a 10 ani de activitate, Asociatia intruneste 380 membri, cu un parc total de 2700 unitati de transport. Uniunea Nationala a Transportatorilor, la rindul ei, are cca 265 companii membre. Specificam, totodata ca in baza de date a AITA sint inregistrati peste 3000 soferi, care practica transportul auto international. 
Cu alte cuvinte AITA reprezinta forta motrice, nucleul afacerilor lansate in acest domeniu. 
- Apropo, despre ceea ce tine de international. Domeniul implica o necesitate evidenta in stabilirea prioritara a unor relatii externe. Ce s-a reusit la acest capitol? 
- Sintem membri ai mai multor asociatii cu renume pe plan international. Astfel, din 1994, AITA devine membru al Uniunii Internationale de Transport Rutier (IRU) si garantul national in sistemul TIR pe teritoriul RM. 
Din acelasi an sintem membru efectiv al FIA (Federatiei Internationale a Automobilistilor), obtinind dreptul de a realiza sub garantia asociatiei CARNET DE PASAGE EN DOUANE. 
Acestea si multe alte realizari ne-au permis, ca in perioada ulterioara transportul international auto din Moldova, ca un domeniu de afaceri, sa inregistreze schimbari calitative considerabile. Am reusit constructia unui local pe potriva, mentionam cu satisfactie un adevarat progres in dotarea parcului mobil, cresterea profesionalismului transportatorilor din Moldova si a capacitatilor de a concura, in urma carui fapt numarul carnetelor TIR, eliberate membrilor AITA, a atins pina in 2000 cifra de 19600. 
- Inseamna aceasta ca AITA are astazi mai putine probleme? 
- Probleme exista, atita timp cit societatea noastra se mai afla inca in tranzitie. Problemele cu care ne confruntam azi, nu pot fi solutionate doar de catre noi. Or, este vorba aici de barierele legate de situatia geo-politica a Moldovei. Sintem la trecerea in Europa prin Balcani si aceasta se rasfringe asupra tranzitarii marfurilor prin Moldova, in primul rind. Care sint barierele specifice ce reiese din aceasta situatie? Moldova, spre regret, este o tara fata de care se aplica cele mai multe vize. In ultimii patru ani volumul serviciilor acordarii de vize transportatorilor Asociatiei a crescut esential si nu in favoarea transportatorilor moldoveni. Au mai introdus regimul de vize pentru cetatenii RM Slovacia, Bulgaria, Cehia, Polonia, Ungaria. Pentru membrii nostri aceasta este foarte important, caci pentru o calatorie Moldova - Germania, spre exemplu, trebuie sa fie procurate 5 vize, fapt care influenteaza esential sinecostul unei transportari. Iata care este cea mai arzatoare problema astazi pentru transportatorii nationali. 
Un alt obstacol este cel legat de procedura de autorizare a transporturilor, certificate asa-numite CEMT, autorizari bilaterale, multilaterale, care se elibereaza in Moldova de catre Ministerul Transporturilor si Comunicatiilor si Agentia ANTAI pentru efectuarea acestor transportari. Putem spune ca in ultimii doi ani situatia s-a mai stabilizat, oricum, pentru un sir de tari, cum ar fi Austria, Italia, Germania, Polonia se inregistreaza un deficit, pentru ca tranzitarea germanilor sau a celor tari, care le-am numit, prin Moldova este mai mica, aceasta cota reprezentind 1:8, 1:10 si aceasta se reflecta asupra cotei de autorizari respective. Fara aceste autorizari este foarte dificil, chiar imposibil de a efectua transportari pline in doua directii. 
O problema enorma este reinoirea fondurilor fixe. Cerintele tehnice in comunitatea europeana au crescut esential. Barierele create in acest sens de catre tarile membre ale comunitatii, preluate si de tarile candidate, devin tot mai acute pentru Moldova. Ma refer la legislatia juridica, restrictiile tehnice, la trecerea de la EURO - 2 la EURO - 3, de la EURO -3 (peste 2 ani) la EURO - 4, ceea ce inseamna fonduri fixe, transport cu calitati absolut noi, ecologice, tehnice, de care Moldova, spre regret, nu dispune. Astazi, spre exemplu, cind Europa activeaza in conformitate cu sistemul conditiilor ecologice si de transport EURO - 3, in toata Moldova sint doar 35 camioane de acest fel. Aceasta este foarte putin, fapt care arata ca se cere reinoirea urgenta a acestor fonduri. Pentru aceasta sunt necesare companii de leasing, credite speciale. 
- Solutionarea unor probleme din activitatea dvs implica, probabil, colaborarea cu alte institutii locale? 
- Colaboram activ cu Departamentul Vamal, care este partenerul nostru principal in realizarea procedurii TIR, cu Ministerul Transporturilor si Comunicatiilor, cu Uniunea Transportatorilor si Drumarilor, CNPRM, cu alte organizatii. Acum am inceput sa cooperam mai constructiv cu CCI, al carei membru suntem. 
- Prin ce se manifesta aceasta cooperare? 
- Chiar la 28 ianuarie am avut o intrevedere cu conducerea Camerei de Comert si Industrie, unde au fost clar mentionate etapele acestei cooperari. Printre acestea: formarea comisiei respective a transportatorilor pe linga CCI, colaborarea noastra in scopul promovarii intereselor agentilor economici la elaborarea si promovarea legilor, promovarea serviciilor noastre pe plan national si international, activizarea procesului de creare a reprezentantelor economice dupa hotarele tarii, organizarea seminarelor in domeniile respective cu participarea specialistilor straini si membrilor asociatiei.


Fisiere in arhiva (1):

  • AITA - Forta Motrice a Transportului Auto.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare. Completeaza o adresă de email validă.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.



Hopa sus!