ABS

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Transporturi
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 10 în total
Cuvinte : 3979
Mărime: 108.90KB (arhivat)
Publicat de: Leonidas Dobrin
Puncte necesare: 7

Extras din referat

I INTRODUCERE

ABS inseamna in limba engleza Antilock Braking System, adica sistem pentru prevenirea blocarii la franare. ABS-ul face parte dintre sistemele de siguranta activa.

Sistemul intervine in momentul in care sesizeaza ca, in cazul unei franari prea puternice, rotile tind sa se opreasca brusc din rostogolire. Blocarea rotilor pe drum alunecos poate face ca autovehiculul sa intre in alunecare si sa nu mai poata fi mentinut pe traiectorie de catre conducatorul auto. Senzorii constata riscul de blocare si transmit un semnal catre unitatea de comanda care va reduce pentru cateva milisecunde presiunea din instalatia de franare, permitand rotatia rotii. Din acest motiv, la franare, conducatorul auto simte in pedala o pulsatie.

Marele avantaj al sistemului este ca permite manevrarea autovehiculului (pentru evitarea unui obstacol, de exemplu) chiar si daca se franeaza puternic pe carosabil alunecos. In plus, distanta de franare pe carosabil alunecos se reduce mult fata de franarea fara ABS.

Istoricul ABS

Importanţa unui astfel de sistem a fost intuită de mulţi constructori de autoturisme şi de aceea, inca din 1950 au apărut mai multe versiuni constructive ale ABS, unele preluate din industria aeronautică - unde existau diverse metode pentru a face franarea la sol a avioanelor mai eficienta, altele fiind dezvoltate exclusiv pentru autoturisme, motociclete sau camioane.

Cert este că în legislaţia multor ţări este prevăzută dotarea obligatorie a autoturismelor nou construite cu sistemul ABS, şi asta datorită datelor furnizate de statistici, conform carora s-a putut evidenţia rolul ABS în scaderea numarului accidentelor grave şi a numărului de victime ale accidentelor.

Ca orice componente mecanice, si cele care formează ansamblul ABS se pot defecta în timp. Cel mai adesea, senzorii ABS se defectează din cauza factorilor externi, a condiţiilor în care aceştia trebuie să lucreze: mizerii acumulate in timpul rulării pe diferite drumuri, umiditate, caldura, etc...

Unele tipuri de senzori ABS sunt mai uşor de schimbat fiind piese separate ale subansamblului roţii, alţii însă sunt integraţi în subansamblu şi trebuie schimbat cu totul.

În momentul în care ECU sau unitatea de control a ABS simte ca un senzor este defect şi nu mai transmite informaţii corecte, semnalează această eroare prin aprinderea unui indicator în bord, memorează un cod de eroare în ECU şi dezactivează sistemul ABS până la remedierea situaţiei.

De cele mai multe ori, prin remedierea defecţiunii (schimbarea senzorului defect sau repararea lui), eroarea din sistemul ABS dispare de la sine. În cazul unor tipuri de autoturisme, este suficient să se parcurgă câţiva metri, apoi să se ţină apăsată pedala de frână pentru câteva secunde (5-10 sec) pentru a se putea reevalua starea de funcţionare a sistemului.

O altă cauza frecventă a erorilor la sistemul ABS este utilizarea unor pneuri cu diametre diferite sau o pană aparută la una dintre roţi, fapt care duce la modificarea vitezei de rotaţie a respectivei roţi, şi de aici probleme la interpretarea semnalelor senzorilor de către ECU. La autoturismele mai noi, acesti senzori pot fi folositi la detectarea scaderilor de presiune din pneuri, in anumite cazuri putand sa semnaleze din timp soferului ca se prefigureaza o pana de cauciuc la orizont...

Sistemul ABS "uzează chimic" mai rapid lichidul de frână şi de aceea este foarte important ca schimbarea acestuia să se facă conform specificaţiilor impuse de producător şi să se utilizeze doar variantele de lichid de frână agreate de aceştia. In timp este posibil sa se formeze bule de gaz in lichidul de frana, ceea ce duce la scaderea eficientei franelor.

De ce este atât de important ca rotile să nu se blocheze în timpul frânării?

Principalul motiv este acela că un autovehicul în mişcare ale cărui roti nu se mai rotesc, practic nu mai poate fi controlat din volan. În momentul blocării rotilor, aderenţa lor se reduce la un singură zona de contact, şi maşina va începe să se comporte ca o sanie care se va deplasa din inerţie exact în direcţia în care se îndrepta în momentul în care s-a produs blocarea roţilor. Puteti sa trageti de volan in orice parte, masina nu va raspunde la comenzi daca are rotile blocate.

Daca se evita blocarea roţilor, soferul are posibilitatea sa controleze directia de deplasare a maşinii pe toata durata frânării, putând astfel să ocolească anumite obstacole care s-ar afla în calea maşinii pana in momentul in care masina se opreste pe loc.

Creste sau scade distanţa de frânare daca intervine sistemul ABS?

Există cazuri în care distanţa de frânare se micşorează prin utilizarea sistemului ABS, şi anume: în condiţiile in care se ruleaza pe un drum uscat cu suprafata de rulare din asfalt sau beton. În toate celelalte cazuri (carosabil acoperit cu zăpadă, gheaţă, nisip, etc.) distanţa de frânare creşte.

Totuşi, scopul principal al ABS este de a permite controlul maşinii în condiţii de frânare bruscă şi nu neapărat scurtarea distanţei de frânare. Soferii trebuie să fie conştienţi de acest lucru şi să fie pregătiţi să acţioneze şi în cazul în care această distanţă de franare ar fi mai mare.

Sistemul intervine in momentul in care sesizeaza ca, in cazul unei franari prea puternice, rotile tind sa se opreasca brusc din rostogolire. Blocarea rotilor pe drum alunecos poate face ca autovehiculul sa intre in alunecare si sa nu mai poata fi mentinut pe traiectorie de catre conducatorul auto. Senzorii constata riscul de blocare si transmit un semnal catre unitatea de comanda care va reduce pentru cateva milisecunde presiunea din instalatia de franare, permitand rotatia rotii. Din acest motiv, la franare, conducatorul auto simte in pedala o pulsatie.

Marele avantaj al sistemului este ca permite manevrarea autovehiculului (pentru evitarea unui obstacol, de exemplu) chiar si daca se franeaza puternic pe carosabil alunecos. In plus, distanta de franare pe carosabil alunecos se reduce mult fata de franarea fara ABS.

Brake (dispozitiv),dispozitiv folosit pentru a incetini si a opri o roata de rotatie si,astfel,un vehicul aflat in miscare.Frane,cum ar fi cele de pe automobile,camioane,trenuri,biciclete si utilizarea frictiunii intre o roata si un alt obiect de a incetini miscarea a vehicului.Frecarea creat de frecarea a doua obiecte genereaza o cantitate mare de caldura.Un system de franare trebuie sa fie capabil sa disipe caldura ca rotatie rotii lente,pentru ca de caldura in exces poate provoca franele de a pierde aderenta lor si nu reusesc.

Preview document

ABS - Pagina 1
ABS - Pagina 2
ABS - Pagina 3
ABS - Pagina 4
ABS - Pagina 5
ABS - Pagina 6
ABS - Pagina 7
ABS - Pagina 8
ABS - Pagina 9
ABS - Pagina 10

Conținut arhivă zip

Alții au mai descărcat și

ABS-ul Autovehiculelor

ABS-Antilock Braking System 1.Ce reprezinta un sistem de securitate activa? Automobilele moderne sunt echipate cu sisteme de frânare performante...

Sisteme de Stabilizare a Traiectoriei Autovehiculelor în Curbe

1. Introducere În general, siguranţa circulaţiei rutiere urmăreste identificarea, cunoaşterea şi modelarea factorilor care concura la producerea...

Proiect la transporturi interne și internaționale

Calculul indicatorilor de utilizare a materialului rulant aferent traficului feroviar de marfuri Problema Pe teritoriul unei regionale de cale...

Instalații de control și comandă a circulației

Pentru statia de cale ferata având configuratia dispozitivului de linii stabilita prin tema proiectului ( codul proiectului), se vor întocmi...

Te-ar putea interesa și

Sistemul de frânare cu ABS

Sistemul ABS (engleza anti-lock braking system sau germana Antiblockiersystem) este un sistem pentru vehicule motorizate ce previne blocarea...

Mecatronica Sistemului de Frânare

Memoriu justificativ Apărut în a doua jumătate a secolului al 19-lea, automobilul a revoluţionat transporturile şi a concentrat cele mai...

Mecatronica Sistemelor de Frânare

Memoriu justificativ Pe suprafetele cu aderenta mare, uscate sau ude, majoritatea masinilor echipate cu ABS obtin distante de franare mai bune...

Studiul Sistemului de Frânare

STUDIUL SISTEMULUI DE FRÂNARE I.Rolul sistemului de frânare Fig. 1.1 Ansamblu disc frână Sistemului de frânare are rolul: - de a reduce viteza...

Sistemul de Frânare ABS

1. Analiza constructiv-funcţională a sistemului de frânare ABS 1.1. Introducere În a doua parte a secolului XX. producţia de autovehicule s-a...

Sistemul de Frânare cu ABS

1. Introducere Astăzi vehiculele sunt echipate cu sisteme de frânare performante şi fiabile capabile să atingă excelente valori ale deceleraţiilor...

Senzor ABS

Specificatie tensiune de alimentare: 12V informaţii formă de undă: Acesta este un exemplu al unui semnal senzor de roată tipic. Imaginea la...

Sistemul ABS - Antilock Braking System

Sistemul ABS (Antilock braking system) 1. Justificarea strategiilor, tehnicilor si metodelor folosite pentru conceperea si realizare proiectului...

Ai nevoie de altceva?