ABS

Extras din referat Cum descarc?

I INTRODUCERE
ABS inseamna in limba engleza Antilock Braking System, adica sistem pentru prevenirea blocarii la franare. ABS-ul face parte dintre sistemele de siguranta activa.
Sistemul intervine in momentul in care sesizeaza ca, in cazul unei franari prea puternice, rotile tind sa se opreasca brusc din rostogolire. Blocarea rotilor pe drum alunecos poate face ca autovehiculul sa intre in alunecare si sa nu mai poata fi mentinut pe traiectorie de catre conducatorul auto. Senzorii constata riscul de blocare si transmit un semnal catre unitatea de comanda care va reduce pentru cateva milisecunde presiunea din instalatia de franare, permitand rotatia rotii. Din acest motiv, la franare, conducatorul auto simte in pedala o pulsatie.
Marele avantaj al sistemului este ca permite manevrarea autovehiculului (pentru evitarea unui obstacol, de exemplu) chiar si daca se franeaza puternic pe carosabil alunecos. In plus, distanta de franare pe carosabil alunecos se reduce mult fata de franarea fara ABS.
Istoricul ABS
Importanta unui astfel de sistem a fost intuita de multi constructori de autoturisme si de aceea, inca din 1950 au aparut mai multe versiuni constructive ale ABS, unele preluate din industria aeronautica - unde existau diverse metode pentru a face franarea la sol a avioanelor mai eficienta, altele fiind dezvoltate exclusiv pentru autoturisme, motociclete sau camioane.
Cert este ca in legislatia multor tari este prevazuta dotarea obligatorie a autoturismelor nou construite cu sistemul ABS, si asta datorita datelor furnizate de statistici, conform carora s-a putut evidentia rolul ABS in scaderea numarului accidentelor grave si a numarului de victime ale accidentelor.
Ca orice componente mecanice, si cele care formeaza ansamblul ABS se pot defecta in timp. Cel mai adesea, senzorii ABS se defecteaza din cauza factorilor externi, a conditiilor in care acestia trebuie sa lucreze: mizerii acumulate in timpul rularii pe diferite drumuri, umiditate, caldura, etc...
Unele tipuri de senzori ABS sunt mai usor de schimbat fiind piese separate ale subansamblului rotii, altii insa sunt integrati in subansamblu si trebuie schimbat cu totul.
In momentul in care ECU sau unitatea de control a ABS simte ca un senzor este defect si nu mai transmite informatii corecte, semnaleaza aceasta eroare prin aprinderea unui indicator in bord, memoreaza un cod de eroare in ECU si dezactiveaza sistemul ABS pana la remedierea situatiei.
De cele mai multe ori, prin remedierea defectiunii (schimbarea senzorului defect sau repararea lui), eroarea din sistemul ABS dispare de la sine. In cazul unor tipuri de autoturisme, este suficient sa se parcurga cativa metri, apoi sa se tina apasata pedala de frana pentru cateva secunde (5-10 sec) pentru a se putea reevalua starea de functionare a sistemului.
O alta cauza frecventa a erorilor la sistemul ABS este utilizarea unor pneuri cu diametre diferite sau o pana aparuta la una dintre roti, fapt care duce la modificarea vitezei de rotatie a respectivei roti, si de aici probleme la interpretarea semnalelor senzorilor de catre ECU. La autoturismele mai noi, acesti senzori pot fi folositi la detectarea scaderilor de presiune din pneuri, in anumite cazuri putand sa semnaleze din timp soferului ca se prefigureaza o pana de cauciuc la orizont...
Sistemul ABS "uzeaza chimic" mai rapid lichidul de frana si de aceea este foarte important ca schimbarea acestuia sa se faca conform specificatiilor impuse de producator si sa se utilizeze doar variantele de lichid de frana agreate de acestia. In timp este posibil sa se formeze bule de gaz in lichidul de frana, ceea ce duce la scaderea eficientei franelor. 
De ce este atat de important ca rotile sa nu se blocheze in timpul franarii?
Principalul motiv este acela ca un autovehicul in miscare ale carui roti nu se mai rotesc, practic nu mai poate fi controlat din volan. In momentul blocarii rotilor, aderenta lor se reduce la un singura zona de contact, si masina va incepe sa se comporte ca o sanie care se va deplasa din inertie exact in directia in care se indrepta in momentul in care s-a produs blocarea rotilor. Puteti sa trageti de volan in orice parte, masina nu va raspunde la comenzi daca are rotile blocate.
Daca se evita blocarea rotilor, soferul are posibilitatea sa controleze directia de deplasare a masinii pe toata durata franarii, putand astfel sa ocoleasca anumite obstacole care s-ar afla in calea masinii pana in momentul in care masina se opreste pe loc.
Creste sau scade distanta de franare daca intervine sistemul ABS?
Exista cazuri in care distanta de franare se micsoreaza prin utilizarea sistemului ABS, si anume: in conditiile in care se ruleaza pe un drum uscat cu suprafata de rulare din asfalt sau beton. In toate celelalte cazuri (carosabil acoperit cu zapada, gheata, nisip, etc.) distanta de franare creste.
Totusi, scopul principal al ABS este de a permite controlul masinii in conditii de franare brusca si nu neaparat scurtarea distantei de franare. Soferii trebuie sa fie constienti de acest lucru si sa fie pregatiti sa actioneze si in cazul in care aceasta distanta de franare ar fi mai mare.
Sistemul intervine in momentul in care sesizeaza ca, in cazul unei franari prea puternice, rotile tind sa se opreasca brusc din rostogolire. Blocarea rotilor pe drum alunecos poate face ca autovehiculul sa intre in alunecare si sa nu mai poata fi mentinut pe traiectorie de catre conducatorul auto. Senzorii constata riscul de blocare si transmit un semnal catre unitatea de comanda care va reduce pentru cateva milisecunde presiunea din instalatia de franare, permitand rotatia rotii. Din acest motiv, la franare, conducatorul auto simte in pedala o pulsatie.
Marele avantaj al sistemului este ca permite manevrarea autovehiculului (pentru evitarea unui obstacol, de exemplu) chiar si daca se franeaza puternic pe carosabil alunecos. In plus, distanta de franare pe carosabil alunecos se reduce mult fata de franarea fara ABS.
Brake (dispozitiv),dispozitiv folosit pentru a incetini si a opri o roata de rotatie si,astfel,un vehicul aflat in miscare.Frane,cum ar fi cele de pe automobile,camioane,trenuri,biciclete si utilizarea frictiunii intre o roata si un alt obiect de a incetini miscarea a vehicului.Frecarea creat de frecarea a doua obiecte genereaza o cantitate mare de caldura.Un system de franare trebuie sa fie capabil sa disipe caldura ca rotatie rotii lente,pentru ca de caldura in exces poate provoca franele de a pierde aderenta lor si nu reusesc.


Fisiere in arhiva (1):

  • ABS.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!