Grupul este un anamblu de trei sau mai multi oameni care se asociaza si interactioneaza intre ei in scopul atingerii unor obiective comune. O alta definitie data de Hort Schaub si Karl Zenke claseaza gruprule ca fiind "doua sau mai multe persoane, care comunica in mod regulat pe baza unor interese si obiective comune sau pe baza altor premise, in asa fel incat sa urmareasca valori si norme comune si sa existe o diviziune a rolurilor." Rezultatul acestei asocieri consta intr-o fuziune a individualitatilor intr-un intreg, se naste sentimentul de "noi"si o atmosfera de grup in care fiecare individ se identifica cu grupul. Individul este interesat de parerile celui de langa el despre propria sa persoana, chiar daca nu recunoaste acest lucru, despre modul in care acesta il gandeste sau il apreciaza. Rezumand, putem spune ca un grup este format din oameni care interactioneaza. Au un scop comun si se cunosc unul pe celalalt. Un grup influenteaza comportamentul membrilor lui si este mai mult decat suma comportamentelor individuale, de aceea normele si rolurile in cadrul grupurilor necesita masuri diferite de adaptare. Prin sentimentul de "noi", actiunea in comun confera membrilor grupului siguranta si forta. Echipa este un tip special de grup ("un grup formal, construit pentru rezolvarea unor sarcini organizationale concrete" ), in literatura manageriala, termenul de "echipa" este folosit si cu acceptiunea de grup, formal sau informal, inalt coeziv si extrem de eficient in rezolvarea sarcinilor comune. Desi referirile la grup sunt variabile si pentru echipa, este nevoie a se acorda o atentie speciala in cadrul acesteia. Vasile Ciocan sustine ca fata de grup, echipa are urmatoarele caracteristici suplimentare: -exista un tel comun sau o sarcina comuna; -indeplinirea telului sau sarcinii pretinde colaborare si coordonarea activitatilor membrilor echipei; -membrii echipei au interactiuni regulate si frecvente unii cu altii. Echipele pot fi alcatuite in diverse scopuri si pot lua o multitudine de forme. Ele sunt create adesea in vederea rezolvarii unor sarcini deosebite. De exemplu, se pot infiinta mici echipe care trebuie sa puna la punct diferite strategii sau metodologii noi, in anumite parti ale organizatiei; acestea sunt numite, de regula, echipe de initiativa. Unele echipe sunt infiintate in jurul unui sector functional specializat; de exemplu, serviciul administrativ al unei organizatii poate deveni o echipa administrativa; managerii de la nivel superior pot deveni echipa de conducere. In fiecare echipa, fiecare individ are un rol pe care si-l alege sau in care este distribuit. Alegerea sau distribuirea se fac fie inconstient, fie ca rezultat a unor circumstante. Indiferent de situatie, rolul influenteaza modul in membrii echipei se comporta si modul in care ei sunt vazutui. Cercetarile efectuate au sugerat ca eficacitatea echipelor depinde de existenta unor membri care sa poata indeplini anumite roluri esentiale in cadrul lor. Cercetarea in domeniul uman a dus la consolidarea Teoriei Rolurilor. Rezultatul acestor cercetari a fost publicat pentru prima oara in anul 1981, iar teoria rolurilor de echipa a fost imediat recunoscuta si acceptata de mediul academic si de afaceri ca reprezentand un instrument foarte important de management al resurselor umane.
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.