Planificarea și organizarea serviciilor de bibliotecă - cultură organizațională

Referat
8/10 (1 vot)
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 17 în total
Cuvinte : 4208
Mărime: 21.89KB (arhivat)
Publicat de: Ioan Grigoraș
Puncte necesare: 7

Extras din referat

Institutiile educationale au un important impact asupra valorilor si normelor umane. Şcolile de toate nivelurile, bibliotecile si biserica reprezintă principalele instrumente institutionale într-o societate pentru crearea si pentru transmiterea ideologiilor si valorilor. Ele reprezintă cele mai importante organizatii culturale. La rândul lor, toate aceste structuri operează, actionează sub impactul anumitor valori, altfel spus fiecare dintre ele posedă o anumită cultură organizatională.

Bibliotecile se găsesc într-o astfel de situatie, ele sunt organizatii specializate în păstrarea si comunicarea unor valori, dar în acelasi timp sunt caracterizate de o cultură specifică.

Cunoasterea culturii unei organizatii este determinantă pentru functionarea acesteia, factorul cultural are un impact puternic asupra functiilor managementului si asupra actiunilor managerului. Cu cât o cultură este mai puternică, cu atât angajatii acceptă mai usor valorile organizatiei si au încredere în aceste valori.

Identificarea si evaluarea culturii organizationale a unei biblioteci este esentială pentru ridicarea calitătii serviciilor oferite, mai ales în prezent, când aceste structuri traversează o profundă criză, datorată în special lipsei resurselor financiare si a managerilor de profesie.

Desi majoritatea cercetărilor s-au concentrat asupra organizatiilor de business, aspectele si concluziile referitoare la cultura organizatională pe care le vom prezenta în continuare sunt valabile pentru toate structurile culturale si, deci, si pentru biblioteci, mai ales că tendinta actuală este de a organiza si activitatea acestora pe principii de rentabilitate si de profit[1]

Astăzi, când informatia a devenit marfă, si încă una destul de scumpă, când cititorii au devenit clienti, deosebirile dintre structurile de documentare si de informare si cele economice încep să dispară. De altfel, si acestea din urmă trec printr-o profundă schimbare, mai ales în ceea ce priveste sistemul de valori.

În prezent există tendinta de transformare a organizatiilor economice caracterizate prin eficacitate, prin eficientă, prin performantă si prin profit în structuri socio-economice în care prioritară devine satisfactia angajatilor si calitatea vietii. De asemenea, se poate observa trecerea de la organizatia de tip sistem închis la cea de tip sistem deschis ce interactionează cu mediul, tendintă vizibilă si în bibliotecă.

Problema influentei culturii asupra organizării si conducerii, asupra managementului în general trebuie analizată din două puncte de vedere: cel al culturii nationale si cel al culturii organizationale.

Desi între cele două tipuri de culturi există o relatie directă, desi ele se influentează reciproc, nu sunt fenomene identice, ele sunt de natură diferită.

Din studiile realizate de Geert Hofstede prin intermediul angajatilor de la IBM s-au observat diferente în practici si în valori[2] Astfel, la nivel national, diferentele culturale constau mai mult în valori si mai putin în practici. La nivel de organizatie, diferentele culturale constau mai mult în practici si mai putin în valori.

S-a observat si un nivel de cultură ocupatională aflată undeva la jumătatea distantei dintre natiune si organizatie. Acelasi specialist a descoperit că o cultură natională determină diferente în valori si în atitudini fată de muncă mai mari decât pozitia din organizatie, profesia, vârsta sau sexul.

Hofstede a găsit că aceste diferente privind atât managerii cât si salariatii pot fi evidentiate cu ajutorul a patru dimensiuni:

1. individualism/colectivism;

2. distanta fată de putere (intensitatea puterii);

Preview document

Planificarea și organizarea serviciilor de bibliotecă - cultură organizațională - Pagina 1
Planificarea și organizarea serviciilor de bibliotecă - cultură organizațională - Pagina 2
Planificarea și organizarea serviciilor de bibliotecă - cultură organizațională - Pagina 3
Planificarea și organizarea serviciilor de bibliotecă - cultură organizațională - Pagina 4
Planificarea și organizarea serviciilor de bibliotecă - cultură organizațională - Pagina 5
Planificarea și organizarea serviciilor de bibliotecă - cultură organizațională - Pagina 6
Planificarea și organizarea serviciilor de bibliotecă - cultură organizațională - Pagina 7
Planificarea și organizarea serviciilor de bibliotecă - cultură organizațională - Pagina 8
Planificarea și organizarea serviciilor de bibliotecă - cultură organizațională - Pagina 9
Planificarea și organizarea serviciilor de bibliotecă - cultură organizațională - Pagina 10
Planificarea și organizarea serviciilor de bibliotecă - cultură organizațională - Pagina 11
Planificarea și organizarea serviciilor de bibliotecă - cultură organizațională - Pagina 12
Planificarea și organizarea serviciilor de bibliotecă - cultură organizațională - Pagina 13
Planificarea și organizarea serviciilor de bibliotecă - cultură organizațională - Pagina 14
Planificarea și organizarea serviciilor de bibliotecă - cultură organizațională - Pagina 15
Planificarea și organizarea serviciilor de bibliotecă - cultură organizațională - Pagina 16
Planificarea și organizarea serviciilor de bibliotecă - cultură organizațională - Pagina 17

Conținut arhivă zip

  • Planificarea si Organizarea Serviciilor de Biblioteca - Cultura Organizationala.doc

Alții au mai descărcat și

De la Biblioteca Scolară la Biblioteca Publică

Informatia si accesul la informatie reprezintă o conditie esentiala a progresului. Se poate spune că informatia a devenit plămânul societătii, fără...

Biblioteca Universitară și Rolul Ei în Promovarea Lecturii

1. Biblioteca universitară Biblioteca are înţelesul, pe de o parte de colecţie organizată, publică sau particulară de cărţi, manuscrise şi alte...

Politica de achiziție în biblioteca școlară

I. Introducere: Achiziția este una din principalele activități de bibliotecă alături de dezvoltare, evidență și prelucrare a colecțiilor. Statul...

Tehnici de Redactare a Textelor Jurnalistice

The Elements of Style, avându-i ca autori pe William Strunk Jr. si E.B White este manualul care, de la prima ediţie şi până astăzi, a format...

Lobby-ul realizat de către europerlamentarii români la Parlamentul European

Master Relatii Publice An 1 Prin lobbying se întelege activitatea unui grup care incearca sa determine puterea legislativa sau executiva sa adopte...

Anti Fumat

1 . Introducere Tutunul este original din Mexic, unde în secolul al VI – lea era folosit pentru anumite ritualuri religioase. Indienii numeau...

Dimensiunea socială a publicității

In societatea de astazi se poate remarca prezenta tot mai pregnanta a publicitatii. Strans legata de comunicarea de masa, aceasta isi trage...

Te-ar putea interesa și

Cultura organizațională - instrument al schimbării

CAPITOLUL I 1.1 INTRODUCERE Cultura organizaţională reprezintă ansamblul de valori, modalităţi de gândire şi comportamente ale membrilor unei...

Dimensiunea normativă și culturală a organizației școlare

ARGUMENT MOTIVAŢIA ALEGERII TEMEI Abordarea temei ”Dimensiunea normativă și culturală a organizațiilor școlare” implică prezentarea şi...

Stilul managerial în IMM

INTRODUCERE Lucrarea de licenţă cu titlul STILUL MANAGERIAL ÎN IMM, a fost elaborată cu scopul de a evidenţia importanţa stilului managerial în...

Managementul serviciilor de bibliotecă

MANAGEMENTUL SERVICIILOR DE BIBLIOTECA CAPITOLUL I CONSIDERATII GENERALE PRIVIND MANAGEMENTUL SERVICIILOR DE BIBLIOTECA În literatura de...

Ai nevoie de altceva?