Extras din referat
Nu orice informaţie are puterea de a stârni curiozitatea publicului şi de a capta interesul jurnaliştilor. Din noianul informaţiilor cu care intrăm în contact, fiecare jurnalist, fiecare redacţie le aleg numai pe acelea pe care le consideră demne de interes, demne de a fi făcute publice, demne de a justifica efortul necesar verificării şi prelucrării lor pentru a deveni material de presă. Altfel spus, goana jurnalistului este spre a cuprinde cât mai multe evenimente. Dar, nu întotdeauna acestea se dovedesc a fi subiect pentru o ştire. Şi nu toţi urmăresc să satisfacă interesul publicul, cum ar fi corect de altfel, găsind de ajuns să de-a pe post un oarecare eveniment care s-a petrecut, fără nicio importanţă deosebită. Asta, depinde de profesionalismul fiecăruia, de postul TV pentru care lucrează jurnalistul şi de competenţa sa.
De la bun început trag aluzie la interesul publicului care trebuie să-l preocupe în mod direct pe ştirist. Şi asta, consider, s-ar referi la toate canalele tv, indiferent de statutul lor.
Interesul public, după Habermas, reprezintă produsul vectorial rezultat în urma „negocierilor” dintre actorii sferei publice - agenţi ai societăţii politice şi ai societăţii civile care participă la „discuţiile critice asupra chestiunilor de interes general”. Pentru o perioadă, acest produs reprezintă „binele general”; el este cuantificabil şi măsurabil. Dintr-un alt punct de vedere, interesul public s-ar rezuma la indivizii societăţii care recepţionează programele de ştiri, i-au cunoştinţă cu ele, încearcă să le reproducă altor semeni şi devin subiect de discuţie în diferite contexte de comunicare. Când spunem interes public nu ne referim la toţi ascultătorii, căci important este să reţii ceva. În caz contrar, ori corespondentul nu a transmis o ştire calitativă, ori ea nu a fost receptată cum se cuvine. Există o multitudine de factori care pot determina dezinteresul de a privi jurnalul de ştiri. Cu toate acestea, marea majoritatea a publicului asistă, involuntar, la urmărirea programelor informative, ele fiind incluse în majoritatea grilelor tv. Succesul unui asemenea buletin, după mulţi, constă în faptul când de bine s-a regăsit în ştire interesul uman, ceea ce vrea să audă, să privească, să-i producă o oarecare satisfacţie în momentul când urmăreşte ştirile, să-l provoace la polemici, să conştientizeze momentele, să se pună în locul protagonistului.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Interesul Publicului in Stiri.doc