Influența personalității asupra comportamentul organizațional

Referat
6.7/10 (3 voturi)
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 3 în total
Cuvinte : 1358
Mărime: 7.45KB (arhivat)
Puncte necesare: 0
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Balasoiu Raluca

Extras din referat

Conceptul de personalitate este oarecum unul controversat, fapt ce se datoreaza multitudinii de interpretari care-i sunt atribuite. In cazul de fata vom trata personalitatea ca ‘un set relativ de caracteristici psihologice care influenteaza modul in care individul interactioneaza cu mediul sau’(G.Johns Comportament Organizational). Personalitatea unui individ sintetizeaza felul sau de a fi, de a interactiona cu lumea. Un exemplu concludent in sustinerea acestei idei este diferenta stilurilor personale ale celor din jurul nostru comandanti ,subordonati ,parinti etc. Ea se reflecta in modul distinct in care oamenii reactioneaza la oameni ,situatii si probleme .

Personalitatea consista intr-un numar de dimensiuni si trasaturi care sunt determinate complex de catre:

- Predispozitia genetica ;

- Trecutul pe termen lung al persoanei;

Personalitatea are un caracter relativ stabil ,relativitatea acesteia decurge din aceea ca pot aparea anumite schimbari structurale generate de experienta de invatare adulta.

Fiind un concept care nu tine de partea concreta a lucrurilor , au aparut dificultati in masurarea acesteia si implicit in efectuarea unor cercetari. Progresele din domeniul tehnic au starnit interesul pentru aceasta parte a cercetarii stiintifice si importanta acesteia creste continuu managerii de varf fiind preocupati de stabilirea unor noi ideologii ce au la baza studii referitoare la personalitatea umana.

Aplicatii ale acestor studii : stabilirea unor strategii de promovare pentru organizatiile prestatoare de servicii,preocupare pentru etica si integritate ca si interesul contemporan pentru munca in echipa si cooperare;

Sunt necesare cateva cuvinte de precautie referitoare la personalitate. Mai intai ,cu toate ca folosimadesea etichetari ca vanitos ,petru a descrie oamenii,va trebui sa ne reamintim intotdeauna ca oamenii au o diversitate de caracteristici de personalitate.Clasificarea excesiva a oamenilor nu ne ajuta sa apreciem potentialul lor unic de a contribui la succesul unei organizatii.In al doilea rand, anumite caracteristici de personalitate sunt utile in anumite situati organizationale. Nu exista o cea mai buna personalitate si managerii ar trebuii sa invete sa aprecieze avantajele diversitatii angajatilor. Un concept cheie aici este acela de adecvare ,punand persoana potrivita sa faca munca potrivita si expunandangajati diferiti unor stiluri manageriale diferite. In final ,avem adesea tendinta de a exagera impactul personalitatii aupra comportamentul organizational.Personalitea va avea cel mai mare efect in situatii’slabe’. Acestea sunt situatiile cu roluri definite lejer,putine reglementari si contexte de sanctionare si consolidare slabe.Ca exemplu ,ganditi-va la o organizatie locala nou formata pe baza de voluntariat. In situatiile ‘tari’cu roluri mai bine definite,reguli si conteextualitati ,personalitatea tinde sa aiba un impact mic. Ca exemplu ,operatiuni militare obisnuite .

De-a lungul anilor au aparut o multime de concepte care descriu personalitatea umana. In urma cercetarilor sa ajuns la concluzia ca personalitatea are cinci dimensiuni general valabile:extraversiunea , stabilitatea emotionala , gradul de agreare constiinciozitatea , deschiderea la nou. Aceste dimensiuni sunt relativ independente si tind sa se mentina in diverse medii culturale. Astfel ,oamenii aprtinand unor culturi diverse folosesc cu totii aceste dimnsiuni atunci cand descriu personalitatile prietenilor si cunostintelor.

In general trasaturi precum extraversiunea , stabilitatea emotionala , gradul de agreare conduc la o functionare pe post mai buna. In acest sens s-a sustinut ca pentru manageri si personalul de vanzari este importanta o extraversiune mare si ca , pentru toate ocupatiile ,constiinciozitatea usureaza performanta.In acelasi timp constiinciozitatea este un antidot important in cazul comportamentelor contraproductive , cum ar fi furtul ,absenteismul si problemele disciplinare.un studiu a aratat ca o constiinciozitate deosebita si extraversiunea au contribuit mai mult la performanta manageriala pentru conducatorii care au mai multa autonomie.

Cu o relevanta speciala pentru comportamentul organizational sunt urmatoarele caracteristici specifice de personalitate: locul controlul ,automonitorizarea si autostima.

Locul controlului.un set de convingeri referitoare la faptul daca controlul comportamentului cuiva este realizat in principal de catre fortele exterioare sau interioare. Aceasta variabila se refera la convingerile indivizilor despre localizarea factorilor care controleaza comportamentul . La un capat al axei se afla internistii cei care cred ca sansa de a-si controla comportamentul se afla in ei insisi .La celalalt capat se afla externistii ,care cred ca fortele externe le determina comportamentul . Nu este nici o surpriza sa aflamca in contradictie cu internistii ,externistii vad lumea ca fiind imprevizibila ,un loc al norocului in care sansa , soarta si cei puternici le controleaza destinul.Internistii tind sa vada lefgaturi puternice intre intre efortul pe care il depun si nivelul de performanta pe care il ating.In plus ei percep intr-o mai mare masura decat decat externistiifaptul ca organizatia nu va lasa neobservata performanta inalta si o va recompensa.Deoarece internistii cred ca recompensele pe care le vor primi vor fi influentate de comportamntul lor legat de munca ,ei vor fi mult mai probabil atenti lainformatia care ii va face capebili sa lucreze mai bine si o vor fructifica. Evident ,deoarece se percepca fiind capabili sa controleze ceea ce li se intampla , oamenii care cred in controlul intern sunt mai satisfacuti de munca lor ,castiga mai multi bani si ajung in pozitii mai inalte in organizatii . In plus , se pare ca ei sunt mai putin stresati ,suporta mai bine stresul si se angajeaza in planificarti mult mai ingrijite ale carierei.

Preview document

Influența personalității asupra comportamentul organizațional - Pagina 1
Influența personalității asupra comportamentul organizațional - Pagina 2
Influența personalității asupra comportamentul organizațional - Pagina 3

Conținut arhivă zip

  • Influenta Personalitatii asupra Comportamentul Organizational.doc

Alții au mai descărcat și

Conferința de Presă

1. Biroul de presă Biroul de presă este un departament din cadrul unei organizaţii, care are ca sarcină principală stabilirea şi menţinerea...

Stresul Organizațional - O Provocare Actuală Aflată Sub Semnul Iminenței

I. Aspecte introductive Ca raspuns la permanenta recurenta si recristalizare sub variate forme a unor probleme îndelung observate în realitatea...

Manipularea informațională și structurile mediatice

In ultimul deceniu, sentimentele de scepticism, de neincredere sau chiar de teama ale cetatenilor fata de sistemul de difuzare a informatiilor a...

Comunicare socială și gestiunea crizelor

Cum recunoastem o criza? De fapt, raspunsul la aceasta întrebare nu este atât de simplu cum pare initial. El trebuie sa se bazeze pe o cunoastere...

Tehnici de Redactare a Textelor Jurnalistice

The Elements of Style, avându-i ca autori pe William Strunk Jr. si E.B White este manualul care, de la prima ediţie şi până astăzi, a format...

Lobby-ul realizat de către europerlamentarii români la Parlamentul European

Master Relatii Publice An 1 Prin lobbying se întelege activitatea unui grup care incearca sa determine puterea legislativa sau executiva sa adopte...

Dimensiunea socială a publicității

In societatea de astazi se poate remarca prezenta tot mai pregnanta a publicitatii. Strans legata de comunicarea de masa, aceasta isi trage...

Te-ar putea interesa și

Leadership-ul

INTRODUCERE “Starea lipsita de stres se numeste moarte” Selye Stresul psihic însoţeşte orice activitate în care omul este angajat, fiind o...

leadership în Afacerile Economice

I LEADERSHIP-PREZENTARE GENERALA 1.1 Definitii ale leadership-ului. Leadership-ul a aparut în secolul al XIX-lea ca urmare a revolutiei...

Soluții open-source de informatizare a activităților compartimentelor de resurse

CAPITOLUL I Managementul resurselor umane – prezent şi perspective 1.1 Istoricul şi evoluţia managementului resurselor umane Performanţele...

Cultura organizațională în multinaționale

Capitolul 1 . Cultura organizaţională „Termenul de cultură are un aspect deosebit de extins în definiţii. Prin termenul de cultură în accepţiunea...

Empatie, altruism și agreabilitate - comparații în funcție de variabile socio-demografice

Argument La o simplă privire, putem constata că toate noţiunile care se întreţesc pentru a da titlul şi expresia sintetică ale prezentei lucrări...

Managementul Resurselor Umane la Grupel Topex SA

INTRODUCERE Motivul ştiintific al acestei licenţe a fost necesitatea de a pune mai bine în evidenţă caracteristicile de bază ale managementului...

Managementul resurselor umane și cheile dinamometrice

În centrul tuturor afacerilor stă omul. Toate celelalte resurse, terenuri, clădiri, mecanisme, utilaje, autovehicule său bani sunt doar de...

Leadership și Conflict

CAPITOLUL I: LEADERSHIP ŞI LIDERI ÎN CONTEXT COMUNITAR 1.1. Aspecte teoretice privind conceptul de leadership şi lider Termenul leadership este...

Ai nevoie de altceva?