Etica în practica individuală

Referat
7/10 (1 vot)
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 5 în total
Cuvinte : 962
Mărime: 10.53KB (arhivat)
Publicat de: Angel Toth
Puncte necesare: 6

Extras din referat

Etica este o disciplină filosofică ce are ca obiect acţiunea umană, dar şi valorile şi normele faţă de care aceasta se conformează sau ar trebui să se conformeze. Termenul etică provine din grecescul éthos, care semnifică obicei sau obisnuinţă si este considerat, adesea, echivalentul cuvântului moral. Spre deosebire de înţelepciune şi de prudenţă, care constituie apicarea regulilor universale în împrejurările particulare ale acţiunii omenesti, etica reprezintă o teorie, o cercetare a principiilor acţiunii umane deliberate.

Etica aplicată este un studiu al aspectelor etice ale politicilor şsi practicilor colective sau ale liniilor de conduită individuală. Acest tip de etică a cunoscut o mare expansiune în lumea anglo-saxonă, începând cu anii’70 si poate fi considerată, în mod legitim, o renastere a tradiţiei cazuistice a Evului Mediu si a începutului epocii moderne. Afirmarea acestui domeniu de studiu a fost şi o urmare a fenomenului care a început în SUA şi care constă în transformarea filosofului moral în consilier al instituţiilor publice şi într-un profesionist care practică sedinţe individuale de consiliere. În cadrul „eticii sociale“, adică studiul judecăţii morale, în domenii legate de drepturile civile, de caracterul licit al războiului, de responsabilităţile colective asupra indivizilor etc. Se poate aprecia etica din mass-media ca o formă de etică aplicată.

Unul din scopurile eticii în comunicare este de a stabili, menţine şi de a proteja credibilitatea comunicatorului. O dată cu transmiterea mesajelor persuasive, el trebuie să îşi menţină respectabilitatea.

Categorii de analiză ale credibilităţii:

Credibilitatea subiectului. Multe subiecte sunt uşor de comunicat, deoarece

conţinutul lor nu este surprinzător pentru audienţă. Câtă vreme nu sunt contrazise cunostinţele sau convingerile anterioare ale audienţei, credibilitatea nu este pusă în discuţie. Din păcate, comunicatorul nu poate să folosească, întotdeauna, subiecte atât de usor de acceptat de către audienţă.

Credibilitatea sursei creditate. Atât comunicatorii, cât si audienţa sunt dependenţi de credibilitatea surselor ştirilor. Jurnalistul trebuie să fie atent să citeze sursa cea mai potrivită.

Comunicatorul este mai persuasiv dacă citează surse credibile.

Credibilitatea generală în mass-media. O bună parte a deciziilor cotidiene ale cetăţenilor se bazează pe informaţiile din mass-media.

Credibilitatea canalului de comunicare. Unele instituţii sunt grijulii cu reputaţia lor; altele, în goana după senzaţional, sunt mai puţin preocupate de acest aspect. Unele canale de informare sunt mai credibile decât altele. În funcţie de acest criteriu, publicul realizează selecţia.

Credibilitatea personală a comunicatorului. Fiecare specialist din domeniul comunicării poate să muncească în sensul cresterii credibilităţii sale, care, până la urmă, nu reprezintă o responsabilitate colectivă, ci una individuală.

Jurnalistii trebuie să manifeste onestitate, corectitudine si curaj în adunarea informaŢiilor, în relatarea si în interpretarea lor.

Ei trebuie:

- Să verifice acurateţea informaţiilor venite de la toate sursele şi să fie atenţi pentru evitarea erorilor de genul inadvertenţelor.

- Să caute cu sârguinţă subiecţii articolelor de presă, pentru a le da posibilitatea de a răspunde la acuzaţii.

- Să identifice sursele de câte ori se poate. Publicul are dreptul la orice informŢie posibilă despre credibilitatea surselor.

- Să întrebe întotdeauna sursele despre motivele pe care le au, înainte să le promită anonimatul. Să clarifice condiţiile legate de fiecare promisiune făcută în schimbul informaţiilor. Să-si ţină promisiunile.

Preview document

Etica în practica individuală - Pagina 1
Etica în practica individuală - Pagina 2
Etica în practica individuală - Pagina 3
Etica în practica individuală - Pagina 4
Etica în practica individuală - Pagina 5

Conținut arhivă zip

  • Etica in Practica Individuala.doc

Alții au mai descărcat și

Tehnici de Redactare a Textelor Jurnalistice

The Elements of Style, avându-i ca autori pe William Strunk Jr. si E.B White este manualul care, de la prima ediţie şi până astăzi, a format...

Lobby-ul realizat de către europerlamentarii români la Parlamentul European

Master Relatii Publice An 1 Prin lobbying se întelege activitatea unui grup care incearca sa determine puterea legislativa sau executiva sa adopte...

Comunicare noțiuni generale și interpersonală

Definirea comunicării COMUNICAREA: reprezintă un proces de transmitere de informații (fapte, idei, impresii) necesita cel puțin doi poli...

Cursuri MIA 1-9

Curs 1 Când avem de-a face cu afacerile internaționale? - cumpărăm un produs realizat de către o companie din străinătate, importat pe piața...

Anti Fumat

1 . Introducere Tutunul este original din Mexic, unde în secolul al VI – lea era folosit pentru anumite ritualuri religioase. Indienii numeau...

Dimensiunea socială a publicității

In societatea de astazi se poate remarca prezenta tot mai pregnanta a publicitatii. Strans legata de comunicarea de masa, aceasta isi trage...

Te-ar putea interesa și

Teorii despre etica și deontologia contemporană

INTRODUCERE Petrecând trei ani printr-o mulțime de informații juridice legate de toate acțiuniile și inacțiunile ființei umane și văzând că omul...

Comunicarea și Comportamentul în Societate

INTRODUCERE Interactiunile umane ar fi imposibile fara transmiterea si receptarea de mesaje, deci fara comunicare, în acest sens, relatiile umane...

Etica și Protecția Mediului Înconjurător

Introducere Încă de la apariţia sa pe Terra, omul a influenţat mediul natural în sensul dorit de el, pentru a-şi asigură protecţie, hrană,...

Dileme Etice în Organizații

INTRODUCERE În lumea noastră grăbită şi agitată, din ce în ce mai mulţi oameni sunt ahtiaţi după noutate, din care unii fac un etalon de prim rang...

Comportament Organizațional

PARTEA 1 – INTRODUCERE Management şi comportament organizaţional Învăţând despre comportamentul organizaţional Management şi comportament...

Etica Medicală

INTRODUCERE În zilele noastre, sistemul de sănătate se îndreaptă mereu către alegeri ample, în care responsabilitatea medicului şi a pacientului...

Dreptul tratatelor internaționale

Capitolul I. Noţiuni introductive Secţiunea I. Introducere privind etica profesiilor juridice 1. Ce este etica ? Deşi există opinii potrivit...

Etică și Manipulare în Comunicare

1. Etica în comunicarea managerială Atributele în jurul cărora se concentrează etica în procesul de comunicare managerială sunt : claritatea,...

Ai nevoie de altceva?