Deontologia jurnalistului și protejarea surselor de informație

Referat
8/10 (1 vot)
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 7 în total
Cuvinte : 1828
Mărime: 21.07KB (arhivat)
Publicat de: Irma Coman
Puncte necesare: 6

Extras din referat

DEONTOLOGIA JURNALISTULUI

Deontologia nu se practică decât în regimurile democratice. Ea nu există

cu adevărat decât acolo unde există libertatea de expresie, o anumita prosperiatate a mijloacelor de comunicare si jurnalisti competent, mandrii de a-si practica profesia. Fără prosperitate nu sunt consumatori, deci nici publicitate, mijloacele de publicitate devin sărace, corupte sau susţinute şi controlate de către stat.

Libertatea de exprimare a opiniilor, prin orice mijloace de comunicare în masă, este garantată de Constituţia României. Dreptul persoanei de a avea acces la orice informatie de interes nu poate fi îngrădit (art 31, al 1). Mijloacele de informare în masă, publice şi private, sunt obligate să asigure informarea corectă a opiniei publice (art31, al 4). Informarea are un rol deosebit de important în formarea atitudinilor cetăţenilor, iar jurnaliştii au obligaţia de a acţiona conform principiilor impuse de etica profesională. Dreptul la informare este un drept fundamental, iar informaţia transmisă cetăţeanului trebuie să fie transmisă cu acurateţe şi cu onestitate. Informatiile nu ar trebui sa fie tratate ca o marfa, ci ca necesare pentru a satisface un drept fundamental al cetateanului. In acest sens, nu ar trebui sa se exploateze nici calitatea si nici continutul stirilor sau opiniilor strict pentru a mari audienta ori veniturile obtinute din publicitate, ci pentru a satisface in mod optim dreptul la informare, beneficiile in audienta si venituri, care sunt necesare si legitime in cazul radiodifuzorilor privati, ca suport al intregii lor activitati, urmand a rezulta din excelenta indeplinirii acestei misiuni publice.

Jurnalistul este persoana care se ocupa de colectarea, fotografierea, înregistrarea, redactarea, editarea sau publicarea de informatii referitoare la evenimente locale, nationale, internationale de interes public, cu scopul diseminarii publice, câstigându-si traiul în proportie semnificativa din aceasta activitate.

Jurnalistul este dator să exercite dreptul inviolabil la libera exprimare în virtutea dreptului publicului de a fi informat. Jurnalistul se bucură de o protecţie sporită în exercitarea acestui drept datorită rolului vital, de apărător al valorilor democratice, pe care presa îl îndeplineşte în societate. Faptele trebuie sa fie comunicate asa cum acestea pot fi cunoscute prin verificari rezonabile – in virtutea dreptului publicului de a fi informat.

În exercitarea rolului sau de garant al democratiei, presa are datoria primordiala de a respecta drepturile omului. Jurnalistul este dator sa respecte prezumtia de nevinovatie. Jurnalistul este dator sa respecte viata privata a persoanei (inclusiv aspectele care tin de familie, domiciliu si corespondenta). Amestecul în viata privata este permis atunci când interesul public de a afla informatia prevaleaza. În acest context este irelevant daca o persoana publica a dorit sau nu sa dobândeasca aceasta calitate. O activitate nu este privata doar pentru motivul ca nu este desfasurata în public. Jurnalistul este dator sa nu discrimineze nici o persoana pe motive de rasa, etnie, religie, sex, vârsta, orientare sexuala ori dizabilitati si sa nu instige la ura si violenta atunci când relateaza fapte sau îsi exprima opiniile.

Jurnalistul are dreptul la clauza de constiinta. El are libertatea de a refuza orice demers jurnalistic împotriva principiilor eticii jurnalistice sau a propriilor convingeri. Aceasta libertate deriva din obligatia jurnalistului de a informa publicul cu buna-credinta. În demersul său de a informa publicul, jurnalistul este dator să reflecte societatea în ansamblul şi diversitatea ei, acordând acces în presă şi opiniilor minoritare şi individuale. Publicul are dreptul să cunoască nu numai informaţiile şi ideile primite favorabil sau cu indiferenţă ori considerate inofensive, dar şi pe acelea care ofensează, şochează sau deranjează. Acestea sunt cerinţe ale pluralismului, toleranţei şi spiritului deschis, fără de care nu există societate democratică.

Preview document

Deontologia jurnalistului și protejarea surselor de informație - Pagina 1
Deontologia jurnalistului și protejarea surselor de informație - Pagina 2
Deontologia jurnalistului și protejarea surselor de informație - Pagina 3
Deontologia jurnalistului și protejarea surselor de informație - Pagina 4
Deontologia jurnalistului și protejarea surselor de informație - Pagina 5
Deontologia jurnalistului și protejarea surselor de informație - Pagina 6
Deontologia jurnalistului și protejarea surselor de informație - Pagina 7

Conținut arhivă zip

  • Deontologia Jurnalistului si Protejarea Surselor de Informatie.docx

Alții au mai descărcat și

Analiza de Imagine - Andreea Esca

Andreea Esca, cunoscuta pentru activiatea sa din “curtea PRO TV- ului”, este una dintre cele mai iubite imagini din televiziune. Ne-am obisnuit ca...

Comunicare socială și gestiunea crizelor

Cum recunoastem o criza? De fapt, raspunsul la aceasta întrebare nu este atât de simplu cum pare initial. El trebuie sa se bazeze pe o cunoastere...

Tehnici de Redactare a Textelor Jurnalistice

The Elements of Style, avându-i ca autori pe William Strunk Jr. si E.B White este manualul care, de la prima ediţie şi până astăzi, a format...

Lobby-ul realizat de către europerlamentarii români la Parlamentul European

Master Relatii Publice An 1 Prin lobbying se întelege activitatea unui grup care incearca sa determine puterea legislativa sau executiva sa adopte...

Anti Fumat

1 . Introducere Tutunul este original din Mexic, unde în secolul al VI – lea era folosit pentru anumite ritualuri religioase. Indienii numeau...

Dimensiunea socială a publicității

In societatea de astazi se poate remarca prezenta tot mai pregnanta a publicitatii. Strans legata de comunicarea de masa, aceasta isi trage...

Te-ar putea interesa și

Delicte de presă. Răspunderea juridică civilă cu privire la delictele de presă

1. Argument Mass-media se înfăţişează pe sine, la început de secol XXI, ca un domeniu de viaţă socială din ce în ce mai complex, concretizat în...

Știrea de agenție - particularități

Sfântu Gheorghe, 11 martie /Rompres/ - " Oameni fără studii, care nici măcar nu ştiu să scrie ori să citească s-au înscris pe listele unor partide...

Comunicare financiar-bancară

1.1. Comunicarea financiar-bancară – obiect de studiu Preocupările privind comunicarea interumană nu sunt de dată recentă. Familia de cuvinte...

Diversitatea informațiilor

TEMA NR. 1 Conceptul informaţie. Definiţii. Tipuri de informaţii -Definiţii -Teoria informaţiei -Teoria dependenţei faţă de media -Informaţie...

Comunicare financiar-bancară

TEMA 1 Comunicarea financiar-bancară – obiect de studiu. Imaginea instituţiilor financiar-bancare 1.1. Comunicarea financiar-bancară – obiect de...

Ai nevoie de altceva?