De la Biblioteca Scolară la Biblioteca Publică

Referat
7.6/10 (5 voturi)
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 12 în total
Cuvinte : 3503
Mărime: 20.39KB (arhivat)
Publicat de: Eugen Coman
Puncte necesare: 9
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Vali Orga
UNIVERSITATEA BABES-BOLYAI CLUJ NAPOCA FACULTATEA DE ISTORIE SI FILOSOFIE

Extras din referat

Informatia si accesul la informatie reprezintă o conditie esentiala a progresului. Se poate spune că informatia a devenit plămânul societătii, fără de care ne-am cufunda în sufocare si întuneric.

Informatia a revolutionat modul de gândire, a adus modificări majore în însăti existenta societătii, a schimbat toate activitătile, relatiile si legăturile dintre ele. Fluxul informatiilor a devenit tot mai dinamic si odată cu introducerea calculatoarelor a necesitat existenta unor activităti de organizare informationala, a unei planificări a informatiei si prin urmare a unui management informational. S-au creat noi profesii legate de transferul de informatii, iar biblioteca a devenit un "spatiu tehnologic" , o importanta structura info-documentară.

Relaţionarea funcţiei utilizatori cu cea a managementului de bibliotecă a căpătat statut de implicaţie biunivocă: biblioteca modernă trebuie să-şi reconsidere "conceptele şi competenţele, mijloacele şi modalităţile de acţiune"

Redefinirea bibliotecii şcolare în contextul societăţii informaţionale, oricât de dureroasă pentru bibliotecarul cu studii medii şi care în nici un caz nu trebuie decimat, este totuşi un fapt împlinit. Oricât de jos s-ar proiecta starea bibliotecilor româneşti, invariabil catalogate în media cu „catastrofa" şi „dezastrul"e aberant să nu se ia în considerare prestaţia onestă a celor mai mulţi bibliotecari de la noi.

„Biblioteca şcolară este o colecţie de documente (cărţi, reviste ziare, materiale audiovizuale, alte suporturi informaţionale) cu caracter enciclopedic , adecvate nivelului şi profilului unităţii de învăţământ în care funcţionează biblioteca şcolară; ea are personal specializat afectat pentru achiziţionarea, prelucrarea, organizarea şi valorificarea fondurilor de publicaţii şi a celorlalte categorii de documente."

Sunt delimitate patru funcţii majore ale bibliotecii şcolare: pedagogică, gestiune a documentelor, culturală, comunicare.

Potrivit Manifestului bibliotecii şcolare al UNESCO: „Biblioteca şcolară pune la dispoziţie informaţii şi idei care sunt fundamentale pentru funcţionarea cu succes a informaţiei actuale şi în societatea bazată pe cunoaştere. Biblioteca şcolară înzestrează elevii cu deprinderi de învăţare pe termen lung şi dezvoltă imaginaţia".

Funcţiile bibliotecii şcolare, aşa cum sunt exprimate în Manifestul UNESCO, privesc: susţinerea şi intensificarea obiectivelor educaţionale aşa cum sunt subliniate în misiunea bibliotecii şi a curricumului; dezvoltarea şi susţinerea copiilor în obiceiul de a citi şi de a învăţa şi în utilizarea bibliotecii în viaţa cotidiană; oferirea de oportunităţi pentru acumularea experienţei în crearea şi utilizarea informaţiei pentru cunoaştere, înţelegere, imaginaţie şi amuzament; oferă suport pentru toţi elevii în învăţarea şi punerea în practică a abilităţilor de evaluare şi utilizare a informaţiei, indiferent de formă, format sau mediu; oferă acces la resurse locale, regionale, naţionale şi globale şi oportunităţi care permit celor implicaţi în procesul de învăţare să răspândească idei, experienţe şi opinii; organizarea activităţilor care încurajează sensibilitatea şi formarea atitudinii responsabile; promovarea lecturii, cât şi a resurselor şi serviciilor bibliotecii şcolare întregii comunităţi şcolare, şi nu numai.

Biblioteca şcolară oferă tuturor membrilor comunităţii şcolare servicii de educaţie, cărţi şi alte surse care le dezvoltă reflexia critică şi le permite să folosească în mod eficient informaţia, indiferent de formă şi suport. Bibliotecile scolare sunt legate la marea reţea a bibliotecilor conform principiilor Manifestului UNESCO pentru biblioteca publică. Personalul bibliotecii şcolare ajută la folosirea cărţilor şi altor surse de informare, de la operele de ficţiune la lucrările documentare, de la cele imprimate la cele electronice, pe loc sau în distanţă. Aceste elemente de informare completează şi îmbogăţesc manualele şi materialele auxiliare cu rol pedagogic.

S-a demonstrat că, atunci când bibliotecile şi utilizatorii colaborează, elevii progresează în scris-citit şi ştiu mult mai bine să rezolve unele probleme. Ei dobândesc o experienţa a tehnicilor de informare şi comunicare.

Serviciile bibliotecii şcolare trebuie oferite în mod egal tuturor membrilor comunităţii şcolare, fără discriminare de vârstă, rasă, sex, religie, naţionalitate, limbă, situaţie socială. Celor care nu pot utiliza serviciile documentare clasice trebuie să li se asigure servicii şi documente speciale.

În baza prevederilor Regulamentului cadru de functionare a bibliotecilor scolare în sistemul national, aprobat prin Ordinul ministrului nr. 3944/9.05.2003, „În şcolile primare săteşti se pot organiza biblioteci cu dublă funcţie, şcolară şi publică” , putem vorbi de transformarea bibliotecii scolare în bibliotecă publică (comunitară).

Biblioteca publică, poarta locală de acces la cunoaştere, asigură condiţiile necesare, de bază, pentru educaţia permanentă, formarea deprinderilor decizionale independente şi dezvoltarea culturală a individului şi grupurilor sociale.

Preview document

De la Biblioteca Scolară la Biblioteca Publică - Pagina 1
De la Biblioteca Scolară la Biblioteca Publică - Pagina 2
De la Biblioteca Scolară la Biblioteca Publică - Pagina 3
De la Biblioteca Scolară la Biblioteca Publică - Pagina 4
De la Biblioteca Scolară la Biblioteca Publică - Pagina 5
De la Biblioteca Scolară la Biblioteca Publică - Pagina 6
De la Biblioteca Scolară la Biblioteca Publică - Pagina 7
De la Biblioteca Scolară la Biblioteca Publică - Pagina 8
De la Biblioteca Scolară la Biblioteca Publică - Pagina 9
De la Biblioteca Scolară la Biblioteca Publică - Pagina 10
De la Biblioteca Scolară la Biblioteca Publică - Pagina 11
De la Biblioteca Scolară la Biblioteca Publică - Pagina 12

Conținut arhivă zip

  • De la Biblioteca Scolara la Biblioteca Publica.doc

Alții au mai descărcat și

Planificarea și organizarea serviciilor de bibliotecă - cultură organizațională

Institutiile educationale au un important impact asupra valorilor si normelor umane. Şcolile de toate nivelurile, bibliotecile si biserica...

Biblioteca Universitară și Rolul Ei în Promovarea Lecturii

1. Biblioteca universitară Biblioteca are înţelesul, pe de o parte de colecţie organizată, publică sau particulară de cărţi, manuscrise şi alte...

Biblioteca viitorului

Motto: „Biblioteca viitorului necesita viziune, tehnologii, servicii, dar în primul rînd are nevoie de creativitatea oamenilor” Ph. B. Spies....

Politica de achiziție în biblioteca școlară

I. Introducere: Achiziția este una din principalele activități de bibliotecă alături de dezvoltare, evidență și prelucrare a colecțiilor. Statul...

Biblioteca Publică - Instituție Comunitară

1. Probleme generale În epoca informației, totul se desfășoară într-un ritm nemaiîntîlnit vreodată. Bibliotecile, instituții prin tradiție...

Studierea Cerințelor de Lectură a Cititorilor ca Metodă de Completare a Colecțiilor

Studiul meu urmează să investigheze situaţia Bibliotecii Publice din oraşul Cahul printr-o analiză complexă a principalelor probleme din acest...

Tehnici de Redactare a Textelor Jurnalistice

The Elements of Style, avându-i ca autori pe William Strunk Jr. si E.B White este manualul care, de la prima ediţie şi până astăzi, a format...

Colecția de bibliotecă - Constituirea și dezvoltarea colecțiilor

Constituirea unei colecţii se realizează prin activităţi de achiziţii. În biblioteci, achiziția documentelor se realizează pe baza unei politici...

Te-ar putea interesa și

Baze de date - gestionarea cărților într-o bibliotecă

1 Introducere Trebuie menţionat faptul că lucrarea de faţă îşi propune înainte de toate să identifice cele mai importante aspecte şi probleme ale...

Monografie învățământ - Colegiul Național Fălticeni

CAP. 1. ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONALITATE 1.1. SCURT ISTORIC În condiţiile politice, economice şi sociale din România, după al doilea război mondial,...

Managementul școlii ca organizație

I. MANAGEMENTUL SISTEMELUI DE ÎNVĂTĂMÂNT 1.1. Stiinta conducerii. Scurt istoric Studierea, însusirea si aplicarea stiintei conducerii în toate...

Comunicarea Documentelor

ARGUMENT Ţinând cont de faptul că, utilizarea calculatorului a câştigat în timp, teren în faţa cărţii, am ales această lucrare, pentru a veni în...

Plan de acțiune a școlii Călimănești

CAP.I CONTEXTUL I.1.MISIUNEA UNITĂŢII ŞCOLARE " SOLUŢIILE NOASTRE SUNT OAMENII . NOI VĂ AJUTĂM SĂ VĂ REALIZAŢI CA OAMENI ." ŞANSE EGALE DE...

Formarea abilitaților - receptare mesaj scris

ÎNTRODUCERE Actualitatea şi importanţa problemei abordate decurge din realizările teoretice ale ştiinţelor educaţiei, de demersurile şi condiţiile...

Evoluția social-economică a Comunei Zorleni, Județul Vaslui

INTRODUCERE Lucrarea de faţă îşi propune să reliefeze aspecte geografice, economice, istorice, social-politice şi culturale, ce caracterizează cât...

Profesorul documentarist - furnizor calificat de informație

ARGUMENT Am pornit în eleborarea acestei teze de la premisa că profesorul documentarist este cel care gestionează resursele centrului de...

Ai nevoie de altceva?