De la Biblioteca Scolara la Biblioteca Publica

Extras din referat Cum descarc?

Informatia si accesul la informatie reprezinta o conditie esentiala a progresului. Se poate spune ca informatia a devenit plamanul societatii, fara de care ne-am cufunda in sufocare si intuneric.
Informatia a revolutionat modul de gandire, a adus modificari majore in insati existenta societatii, a schimbat toate activitatile, relatiile si legaturile dintre ele. Fluxul informatiilor a devenit tot mai dinamic si odata cu introducerea calculatoarelor a necesitat existenta unor activitati de organizare informationala, a unei planificari a informatiei si prin urmare a unui management informational. S-au creat noi profesii legate de transferul de informatii, iar biblioteca a devenit un "spatiu tehnologic" , o importanta structura info-documentara.
Relationarea functiei utilizatori cu cea a managementului de biblioteca a capatat statut de implicatie biunivoca: biblioteca moderna trebuie sa-si reconsidere "conceptele si competentele, mijloacele si modalitatile de actiune" 
Redefinirea bibliotecii scolare in contextul societatii informationale, oricat de dureroasa pentru bibliotecarul cu studii medii si care in nici un caz nu trebuie decimat, este totusi un fapt implinit. Oricat de jos s-ar proiecta starea bibliotecilor romanesti, invariabil catalogate in media cu ,,catastrofa" si ,,dezastrul"e aberant sa nu se ia in considerare prestatia onesta a celor mai multi bibliotecari de la noi.
,,Biblioteca scolara este o colectie de documente (carti, reviste ziare, materiale audiovizuale, alte suporturi informationale) cu caracter enciclopedic , adecvate nivelului si profilului unitatii de invatamant in care functioneaza biblioteca scolara; ea are personal specializat afectat pentru achizitionarea, prelucrarea, organizarea si valorificarea fondurilor de publicatii si a celorlalte categorii de documente." 
Sunt delimitate patru functii majore ale bibliotecii scolare: pedagogica, gestiune a documentelor, culturala, comunicare.
Potrivit Manifestului bibliotecii scolare al UNESCO: ,,Biblioteca scolara pune la dispozitie informatii si idei care sunt fundamentale pentru functionarea cu succes a informatiei actuale si in societatea bazata pe cunoastere. Biblioteca scolara inzestreaza elevii cu deprinderi de invatare pe termen lung si dezvolta imaginatia". 
Functiile bibliotecii scolare, asa cum sunt exprimate in Manifestul UNESCO, privesc: sustinerea si intensificarea obiectivelor educationale asa cum sunt subliniate in misiunea bibliotecii si a curricumului; dezvoltarea si sustinerea copiilor in obiceiul de a citi si de a invata si in utilizarea bibliotecii in viata cotidiana; oferirea de oportunitati pentru acumularea experientei in crearea si utilizarea informatiei pentru cunoastere, intelegere, imaginatie si amuzament; ofera suport pentru toti elevii in invatarea si punerea in practica a abilitatilor de evaluare si utilizare a informatiei, indiferent de forma, format sau mediu; ofera acces la resurse locale, regionale, nationale si globale si oportunitati care permit celor implicati in procesul de invatare sa raspandeasca idei, experiente si opinii; organizarea activitatilor care incurajeaza sensibilitatea si formarea atitudinii responsabile; promovarea lecturii, cat si a resurselor si serviciilor bibliotecii scolare intregii comunitati scolare, si nu numai.
Biblioteca scolara ofera tuturor membrilor comunitatii scolare servicii de educatie, carti si alte surse care le dezvolta reflexia critica si le permite sa foloseasca in mod eficient informatia, indiferent de forma si suport. Bibliotecile scolare sunt legate la marea retea a bibliotecilor conform principiilor Manifestului UNESCO pentru biblioteca publica. Personalul bibliotecii scolare ajuta la folosirea cartilor si altor surse de informare, de la operele de fictiune la lucrarile documentare, de la cele imprimate la cele electronice, pe loc sau in distanta. Aceste elemente de informare completeaza si imbogatesc manualele si materialele auxiliare cu rol pedagogic.
S-a demonstrat ca, atunci cand bibliotecile si utilizatorii colaboreaza, elevii progreseaza in scris-citit si stiu mult mai bine sa rezolve unele probleme. Ei dobandesc o experienta a tehnicilor de informare si comunicare.
Serviciile bibliotecii scolare trebuie oferite in mod egal tuturor membrilor comunitatii scolare, fara discriminare de varsta, rasa, sex, religie, nationalitate, limba, situatie sociala. Celor care nu pot utiliza serviciile documentare clasice trebuie sa li se asigure servicii si documente speciale. 
In baza prevederilor Regulamentului cadru de functionare a bibliotecilor scolare in sistemul national, aprobat prin Ordinul ministrului nr. 3944/9.05.2003, ,,In scolile primare satesti se pot organiza biblioteci cu dubla functie, scolara si publica" , putem vorbi de transformarea bibliotecii scolare in biblioteca publica (comunitara).
Biblioteca publica, poarta locala de acces la cunoastere, asigura conditiile necesare, de baza, pentru educatia permanenta, formarea deprinderilor decizionale independente si dezvoltarea culturala a individului si grupurilor sociale.


Fisiere in arhiva (1):

  • De la Biblioteca Scolara la Biblioteca Publica.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!