Crize de comunicare si propaganda - Propaganda Federatiei Ruse

Extras din referat Cum descarc?

Folosita inca din Antichitate, propaganda este departe de a fi un concept invechit, revenind in ultimii trei ani in atentia opiniei publice, la nivel international. Unul dintre motivele principale ale acestui trend ascendent de popularitate este utilizarea propagandei de catre Federatia Rusa, ca instrument de influenta in politica externa, in contextul unor evenimente importante: criza din Ucraina, alegerile prezidentiale din Statele Unite ale Americii sau cele din Franta.
Federatia Rusa utilizeaza propaganda pentru promovarea intereselor sale vitale in plan extern, mai ales in conditiile in care, expertii din Occident nu au ajuns la un consens in ceea ce priveste delimitarea conceptuala a activitatilor coordonate de la Moscova. In ceea ce priveste activitatile Rusiei, strategiile de securitate occidentale, declaratiile liderilor politici sau rapoartele think-tank-urilor fac referire la propaganda, razboi informational, masuri active, maskirovka, razboi hibrid si amenintari asimetrice, concepte uneori suprapuse.
Termenul propaganda provine din latinescul ,,congregatio de propaganda fide" , un comitet de cardinali stabilit in 1622 de catre Papa Grigore al XV-lea pentru a propovadui credinta catolica in statele non-catolice. Ulterior, incepand cu secolul al XVIII-lea, conotatia termenului s-a extins si in sfera seculara.
Una dintre primele incercari de a teoretiza propaganda ii apartine lui Edward Bernays. Acesta o defineste drept ,,efortul consistent si de durata de a crea sau modela evenimente pentru a influenta relatia dintre public si o organizatie, idee sau grup" . Asadar, potrivit parintelui relatiilor publice, accentul cade pe abilitatea propagandistului de a influenta prin modelarea realitatii. Propaganda este esentiala atat pentru a distrage atentia cetatenilor rusi de la problemele interne, cat si pentru promovarea unei Rusii puternice in exterior, care sa ii mascheze vulnerabilitatile.
Potrivit unui studiu realizat de RAND , se identifica patru caracteristici majore ale propagandei ruse: numarul mare de canale si mesaje transmise; capacitatea de a distribui fara retineri adevaruri partiale sau minciuni sfruntate; rapiditatea crescuta, dublata de continuitate si repetitivitate; lipsa consistentei. Astfel, modelul este numit ,,jetul propagandei", sintagma ce descrie bombardarea efectiva a adversarului cu informatii. (The Russian firehose of falsehood propaganda model ).
Transmiterea propagandei pe mai multe canale impune o coerenta nu doar la nivelul conceptelor utilizate, ci si la nivel institutional si ierarhic prin urmare este de evidentiat caracterul oficial al propagandei rusesti. A fost semnalata implicarea unor functionari de rang superior. De pilda, a fost vehiculat Aleksei Gromov, adjunct al sefului administratiei prezidentiale (Russian influence abroad , ); prin intalniri saptamanale cu reprezentanti ai mass-media, acesta impune temele care vor fi abordate in zilele urmatoare, cu respectarea implicita a liniilor trasate de Kremlin (,,Russia`s Propaganda Campaign Weakening Europe" ). Latura oficiala a propagandei consta si in mesajele transmise de institutii publice. De exemplu, Ministerul Rus al Apararii a distribuit pe contul oficial de Twitter imagini din satelit prin care aratau efectele dezastruoase ale unor bombardamente americane langa Mosul, soldate cu uciderea unor civili. Afirmatia a fost infirmata de Washington, Centrul de Comanda al SUA negand implicarea in bombardamentele respective. Al treilea element oficial al masinariei de propaganda este reprezentat de preluarea unor stiri false de catre demnitari rusi, care il reitereaza, oferindu-i credibilitate. Un exemplu celebru este stirea falsa conform careia o adolescenta din Germania, pe nume Lisa, a fost rapita si abuzata de imigranti musulmani. Desi informatia a fost negata, ministrul de extern al Rusiei, Sergei Lavrov, a alimentat subiectul, sustinand ca ,,e clar ca Lisa nu a decis voluntar sa dispara pentru 30 de ore" (,,The Lisa Case" ).


Fisiere in arhiva (1):

  • Crize de comunicare si propaganda - Propaganda Federatiei Ruse.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!