Comunicarea in Spatiul Informatic si Provocarile Sale pentru Domeniul Juridic

Extras din referat Cum descarc?

1. Introducere
Niciodata in istoria omenirii nu s-a vorbit atat de mult despre comunicare, ea acaparand in secolul vitezei toate domeniile de activitate:in intreprinderi, in marketing, in mediile politice, in presa, invatamant, in sfera religioasa, in psihoterapii de grup etc. Mai nou, comunicarea in toate aceste domenii nu poate fi analizata fara a avea in vedere componenta sa de realizare prin intermediul retelelor (deja si aici lucrurile se diversifica) web.
Romania nu se poate integra si adapta noilor cerinte europeane si globale, daca nu are un sistem de drept corespunzator provocarilor secolului XXI. Societatea informationala sau Cyberspace, cu noile sale oportunitati de informare si exprimare, are nevoie de un drept specific evoluat (care a si fost botezat provizoriu Cyberlaw) si care sa reuneasca toate acele elemente ce tin de tehnologie dar si de comunicarea sociala in spatiul internaut.
2. Obiect si scop 
o Importanta schimbarii sistemului de drept actual si adaptarea lui la cerintele 
Societatii secolului XXI - societatea informatiei. 
o Relevarea principalelor aspecte legale implicate in desfasurarea comunicarii sociale prin intermediul tehnologiilor informatiei. 
o Comunicarea informatica si un nou domeniu de granita: dreptul comunicarii informatice 
Dezvoltarea infrastructurii informationale, in curs de globalizare, in care se includ si structurile mediatice online genereaza posibilitati de comunicare din ce in ce mai sofisticate. Acestea sunt dublate de platformele de bloguri si cele de socializare. Oamenii transmit informatii intr-un ritm tot mai aceelerat iar distantele sau redus la o ,,aruncatura" de mouse sau de monitor. Vedem cum predictiile unor futuristi ca Marshall McLuhan si Alvin Toffler se adeveresc, iar lumea se transforma rapid intr-un " sat global " unde distantele geografice, zonele orare si frontierele nationale nu mai reprezinta bariere pentru comunicare, afaceri si comert. Exista o axioma potrivit careia societatea informationala bazata pe cunoastere are un impact profund asupra componentelor sistemului societatii, adica economie, social, politic si desigur si cel juridic fara de care ordinea sociala ar fi grav prejudiciata. In mai putin de o generatie, revolutia informationala si introducerea spatiului virtual in fiecare aspect al societatii a schimbat lumea. 
Ceea ce preocupa acum toate societatile moderne (si ar trebui sa preocupe si Romania) este nu numai cum sa utilizeze mai eficient si sa dezvolte continuu domeniul tehnologiei informatiei, ci si sa stabileasca cadrul legal in care sa se dezvolte interactiunile in acest domeniu. Pentru ca, ne place sau nu, boom-ul tehnologiei informatice a prins total nepregatite statele in ceea ce priveste sistemul de drept. Un mare specialist in domeniul tehnologiei informatiei remarca, cu o ironie dureroasa ca, ,,e o groaza de tehnologie in societatea informationala si asa de putin drept". Desigur, nu putem vorbi de un vid juridic in ceea ce priveste comunicarea si tot ce se subsumeaza acesteia in spatiul virtual, dar legislatia existenta, in mare preluata si adaptata din alte domenii, e departe de a oferi o viziune unitara asupra abordarii si instrumentele necesare si eficiente persoanelor din domeniul juridic. Pentru a vedea cum stau lucrurile ne-am propus sa facem o scurta incursiune in tipurile de comunicare pe care le intalnim in spatiul virtual.
3. Comunicarea informatica - un mix al tipurilor de comunicare sociala
Relatiile fundamentale intre indivizii aceleiasi societati sau intre societati, sunt realizate cu ajutorul comunicarii, in speta a limbajului si al altor coduri si semne, prin care au loc schimburi de informatii, de opinii, de idei si constituie prima si cea mai larga forma de experienta sociala. Numai cunoscand, respectand si folosind legile specifice fiecarei forme de comunicare putem sa intelegem corect, complet, la timp si sa comunicam eficient, operativ, legal, adecvat pentru a obtine rezultatul dorit. 
In cadrul comunicarii prin intermediul retelelor informatice vorbim desigur de comunicare sociala, in ambele sale acceptiuni, in sens larg si in sens restrans. In sens larg, in comunicarea sociala includem comunicarea intre formele organizarii sociale ori intre acestea si individ cum sunt: comunicarea familiala, comunicarea pedagogica, comunicarea stiintifica, comunicarea artistica, comunicare institutionala, comunicare structurala, comunicarea culturala, comunicarea spirituala etc., precum si comunicarea sociala in sens restrans. Prin comunicarea sociala in sens restrans intelegem schimbul de informatii intre persoana, agentul media, autoritatea publica, societate si alte structuri ale acesteia. Comunicarea sociala in sens restrans difera de alte forme ale comunicarii sociale, din punct de vedere al subiectilor acesteia, continut, limbaj, natura si calificarea informatiei, imaginii, regulile comunicarii si normele juridice care o reglementeaza. Astfel, de pilda, comunicarea comerciala este considerata o forma a comunicarii sociale in sens restrans si este reglementata atat de codul comercial, codul civil, iar cand se realizeaza electronic este reglementata de Legea privind comertul electronic nr. 365/2002. De asemenea comunicarea audiovizuala (politica, culturala, spirituala etc.) este reglementata de Legea nr.504/2002, de deciziile C.N.A, iar comunicarea scrisa de Legea nr.3/1974. Iata insa ca daca in cazul comunicarii comerciale realizate prin apelul la tehnologia informatiei exista o lege si prevederi clare, in cazul comunicarii audiovizuale prin intermediul altor platforme tehnologice decat cele traditionale, lucrurile nu mai stau in acelasi mod. Spatiul virtual are propriile sale avantaje si dezavantaje. Iar pentru juristi nu e simplu sa creeze un cadrul legislativ in acest sens. Sa ne amintim ca potrivit DEX prin virtual se intelege ,,ceva care exista numai ca posibilitate, fara a se produce (inca) in fapt; al carui efect este potential si nu actual". Eforturi se fac in acest sens iar chiar companiile de top din domeniu cer insistent acest lucru, dovedindu-se uneori incapabile sa-si gestioneze interesele fara o legislatie in acest sens.
In comunicarea prin intermediul web vom intalni deasemenea alte doua componente ale comunicarii sociale: cea publica si cea privata. Reglementate prin cadrul oferit de domenii adiacente Dreptului comunicarii (Drept public, privat - Legea privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal -102/2005 si Legea 161 din 19/04/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei). Vom mentiona aici si Legea nr. 8/1996 care asigura o mare parte din reglementarile comunicarii publice. Comunicarea publica in audiovisual se supune cadrului legislative oferit de Legea nr. 504/2002 (in cadrul careia insa sintagma comunicare audiovizuala nu include comunicarea privata prin audiovizual (de pilda comunicarea privata prin televiziune cu circuit inchis sau prin videotelefon) care are alt regim juridic. Comunicarea audiovizuala privata din mediul online (prin mijloacele puse la dispozitie de aproape majoritatea platformelor de socializare) nu dispune inca de o reglementare proprie juridica ci doar de Regulamentele de functionare ale companiilor in cauza. De fapt, autoreglementarea - ca un element complementar al reglementarilor legale este tot mai des utilizata, cu precadere in SUA, care de departe are cel mai avansat sistem de drept informatic, ceea ce duce, in situatii determinate, la devansarea legislatiei statale. Intra aici, indeosebi, reglementarile pe care diferitele comunitati de furnizori de servicii Internet le elaboreaza si le impun in interiorul lor, mai cu seama in interesul protectiei consumatorilor.


Fisiere in arhiva (1):

  • Comunicarea in Spatiul Informatic si Provocarile Sale pentru Domeniul Juridic.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!