Tranzitie democratica, integrare europeana si schimbarile de cadru institutional in perioada post-comunista

Cuprins referat Cum descarc?

INTRODUCERE ..3
CAPITOLUL 1. Tranzitie democratica, integrare europeana si schimbarile de cadru institutional in Romania post-comunista . .. ...4
1.1. Caile urmate de Romania pentru consolidarea democratica ...4
1.2. Relatia legislativ-executiv in "epoca Traian Basescu" ...5
1.3. Efectele pe care modificarile din echilibrele de putere le au pentru stabilitatea democratiei in Romania .7
CAPITOLUL 2. Tranzitie democratica, integrare europeana si schimbarile de cadru institutional in Polonia in perioada post-comunista 8
2.1. Caile urmate de Polonia pentru consolidarea democratica. .8
2.2. Relatia executiv-legislativ in perioada lui Andrzej Duda ...8
2.3. Efectele pe care modificarile din echilibrele de putere le au pentru stabilitatea democratiei in Polonia si distanta fata de UE ... ..9
CAPITOLUL 3. Concluzii generale .11
BIBLIOGRAFIE 12


Extras din referat Cum descarc?

Introducere
In lucrarea de fata imi propun sa fac o analiza a cailor pe care Romania si Polonia, foste tari comuniste, le-au urmat in procesul de consolidare institutionala, urmarind rolul avut de raporturile dintre executiv si legislativ in democratizarea celor doua societati, efectele pe care modificarile din echilibrele de putere le au pentru stabilitatea democratiei in aceste tari si masura in care putem vorbi mai degraba de regres democratic decat de consolidare democratica. 
Voi pleca de la premisa ca modelul pe care tarile il aleg, conduce la variatie in ceea ce priveste echilibrul de putere, astfel ca diferite combinatii de factori precum mostenirea istorica- modul in care institutiile au functionat in regimul comunist, bicameralismul repreluat din perioada interbelica, alegerea presedintelui de catre cetateni si acordarea rolului de mediere intre executiv si legislativ-, aranjamentele institutionale si conflictele in interiorul elitelor si intre elite si cetateni, vor produce in tari diferite raporturi distincte intre legislativ si executiv. 
Pentru aceasta, ma voi referi atat in cazul Romaniei, cat si al Poloniei, la perioade ulterioare tranzitiei. Putem evalua democratia ca fiind stabila, sau macar terminandu-si perioada de tranzitie si incepand perioada de consolidare, aceasta putand fi identificata, in ambele state, ca incepand cu integrarea in UE si NATO. Reprezinta o certitudine ca atat Romania, cat si Polonia au respectat cerintele de functionare ale unui regim democratic, dat fiind faptul ca au fost acceptate in aceste structuri. 
1. Tranzitie democratica, integrare europeana si schimbarile de cadru institutional in Romania post-comunista
Dupa o lunga perioada de dictatura comunista unde totul incepea si se termina cu partidul, "mult iubitul conducator", autocratia si economia dirijata de stat, apare momentul 0 reprezentat de Revolutia Romana din decembrie 1989, "caracterizata de doua aspecte unice: sincronizarea, care se refera la faptul ca Romania ocupa ultimul loc in secventa colapsului regimurilor comuniste" si maniera violenta pe baza careia s-a infaptuit decalajul comunismului si ascensiunea democratiei. Aceasta este urmata de o lunga perioada de tranzitie democratica, procesul de patrundere a ideilor democratice si occidentale in societate fiind caracterizat ca fiind unul de lunga durata. Este nevoie in acest context de o clarificare a termenului de tranzitie democratica. Aceasta este conceputa ca "un proces istoric, politic, cultural (constand in schimbarea comportamentelor, mentalitatilor, eticii, valorilor, stimulentelor) prin care se asigura trecerea de la economia planificata la economia de piata, procesul de trecere de la totalitarism spre democratie" , caracteristica din urma fiind dominanta si manifestandu-se in numeroase, printre care si in Polonia. 
1.1. Caile urmate de Romania pentru consolidarea democratica
Inca din primele momente de dupa revolutie, politica externa a Romaniei se dorea a fi directionata spre integrarea tarii in cele doua structuri euroatlantice: NATO si UE. Eforturile Romaniei in acest sens au determinat ca, in 2004, prima structura in care tara sa se implice sa fie NATO, "pentru ca nimic nu poate fi conceput fara a-ti asigura in primul rand securitatea" . Din 2007 tara a devenit membra a Uniuni Europene, eveniment ce a reprezentat pentru societatea romaneasca conectarea la un sistem de idei democratice, de valori, mentalitati si gandire occidentala si la o economie de piata. 
Desi potrivit Raportului Comisiei catre Parlamentul European si Consiliu privind evolutia masurilor de acompaniere in Romania dupa aderare din 2007: "in primele sase luni de la aderare, Romania a continuat sa faca progrese in ceea ce priveste remedierea slabiciunilor care ar putea impiedica aplicarea eficienta a legislatiei, politicilor si programelor europene" , tot acesta prevede ca "progresul inregistrat in domeniul tratamentului judiciar al coruptiei la nivel inalt este inca insuficient" , astfel ca felul in care instantele se raporteaza la fenomenul de coruptie arata fie o lipsa de sensibilizare fata de acesta, fie o prea putina pregatire. Un exemplu din care se deduce acest fapt este suspendarea de catre instante a cazurilor grave de coruptie anchetate de Directia Nationala Anticoruptie si inaintarea acestora Curtii Constitutionale care sa se pronunte fata de neconstitutionalitatea sesizarilor. De asemenea, suspendarea majoritatii condamnarilor de coruptie, cu pedepse cuprinse intre 1 an pana la 2 ani de inchisoare demonstreaza faptul ca instantele nu isi insusesc pe deplin si nu constientizeaza rolul lor in eforturile de combatere a coruptiei in Romania. Aceste elemente, dar si schimbarile de cadru institutional si modificarile echilibrului de putere in perioada Basescu au influentat stabilitatea democratiei in Romania, astfel ca vorbim mai degraba despre regres democratic decat despre consolidare democratica. In acest sens, este necesara analiza, in primul rand, a sistemului politic si de partide in Romania pe perioada mandatului lui Traian Basescu, cat si raporturile dintre executiv si legislativ.


Fisiere in arhiva (1):

  • Tranzitie democratica, integrare europeana si schimbarile de cadru institutional in perioada post-comunista.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

BLOCKMANS, Steven, RUSSACK, Sophia, Direct Democracy in the EU- The Myth of a Citizens`s Union, Rowman & Littlefield International, Londra, 2018
CAPCELEA, Valeriu, Tranzitia moldoveneasca: fazele, elementele structurale, dimensiunile, paradoxurile, esecurile si avatarurile ei, Editura ARC, Chisinau, 2012 
HARTMUT, Lehman, The Polish Growth Miracle: Outcome of Persistent Reform Efforts, Iza Policy Paper No. 40, 2012
LONEAN, Irina, Construirea formei de guvernare politica prin diseurs in 2003 si 2009. Republica semiprezidentiala in Constitutia Romaniei, Sfera Politicii, Bucuresti, Vol. 20, 2012
PETRESCU, Dragos, Explaining the Romanian Revolution of 1989 Culture, Structure and Contingency, Editura Enciclopedica, 2010
STEPAN, Alfred, SKACH, C., Constitutional Frameworks and Democratic Consolidation: Parliamentarism versus Presidentialism, World Politics, vol 46, no1/1993
SZULEKA, Malgorzata, WOLNY, Marcin, SZWED, Marcin, The Constitutional Crisis in Poland 2015-2016, Helsinki Foundation for Human Right, Varsovia, 2016
Constitutia Romaniei
Cartea alba a alegerilor parlamentare si prezidentiale 2004, http://www.roaep.ro/legislatie/wp-content/uploads/2015/06/cartea_alba_alegeri_2004.pdf 
Presedintele jucator intre Parlament si Guvern, Analiza Infopolitic.ro, 2006
Discursul presedintelui Romaniei, Traian Basescu, la seminarul pe tema "Romania euro-atlantica", Bucuresti, 23 iunie 2006, pe site-ul oficial al Presedintelui Romaniei, http://www.presidency.ro/ro/media/discursuri/discursul-presedintelui-romaniei-traian-basescu-br-la-seminarul-pe-tema-romania-euro-atlantica-br-bucuresti-23-iunie-2006 
Raport a Comisiei catre Parlamentul European si Consiliu privind evolutia masurilor de acompaniere in Romania dupa aderare, Bruxelles, 27.6.2007
Comunicatul Biroului Electoral Central, http://www.becreferendum2007.ro/document3/rez%20finale.pdf
Justitia constitutionala, functii si raporturile cu celelalte autoritati publice, https://www.ccr.ro/uploads/congres/POLAND%20ro.pdf 
New York Times. Poland's Tragic Turn, http://www.nytimes.com/2016/12/21/opinion/polands-tragic-turn.html
https://www1.agerpres.ro/flux-documentare/2014/10/03/alegerile-prezidentiale-din-2004-11-39-29 
https://www.mediafax.ro/politic/parlamentul-dezbate-marti-motiunea-de-cenzura-11-impotriva-romaniei-4983269 
http://stiri.tvr.ro/victor-ponta-guvernul-va-sesiza-ccr-legat-de-participarea-presedintelui-la-campania-electorala_44116.html#view 
http://www.ziare.com/europa/polonia/5-lucruri-de-stiut-despre-criza-democratiei-din-polonia-cum-vrea-partidul-de-guvernamant-sa-obtina-puterea-absoluta-1474657 
https://www.mediafax.ro/externe/presedintele-poloniei-isi-va-exercita-dreptul-de-veto-impotriva-reformarii-curtii-supreme-16625228 
http://infopolitic.ro/analize-externe/protestele-din-polonia-si-semnificatii-pentru-romania-analiza-infopolitic.html


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!