Cuprins
- INTRODUCERE ..3
- CAPITOLUL 1. Tranziție democratică, integrare europeană și schimbările de cadru instituțional în România post-comunistă . .. ...4
- 1.1. Căile urmate de România pentru consolidarea democratică ...4
- 1.2. Relația legislativ-executiv în ”epoca Traian Băsescu” ...5
- 1.3. Efectele pe care modificările din echilibrele de putere le au pentru stabilitatea democrației în România .7
- CAPITOLUL 2. Tranziție democratică, integrare europeană și schimbările de cadru instituțional în Polonia în perioada post-comunistă 8
- 2.1. Căile urmate de Polonia pentru consolidarea democratică. .8
- 2.2. Relația executiv-legislativ în perioada lui Andrzej Duda ...8
- 2.3. Efectele pe care modificările din echilibrele de putere le au pentru stabilitatea democrației în Polonia și distanța față de UE ... ..9
- CAPITOLUL 3. Concluzii generale .11
- BIBLIOGRAFIE 12
Extras din referat
Introducere
În lucrarea de față îmi propun să fac o analiză a căilor pe care România și Polonia, foste țări comuniste, le-au urmat în procesul de consolidare instituțională, urmărind rolul avut de raporturile dintre executiv și legislativ în democratizarea celor două societăți, efectele pe care modificările din echilibrele de putere le au pentru stabilitatea democrației în aceste țări și măsura în care putem vorbi mai degrabă de regres democratic decât de consolidare democratică.
Voi pleca de la premisa că modelul pe care țările îl aleg, conduce la variație în ceea ce privește echilibrul de putere, astfel că diferite combinații de factori precum moștenirea istorică- modul în care instituțiile au funcționat în regimul comunist, bicameralismul repreluat din perioada interbelică, alegerea președintelui de către cetățeni și acordarea rolului de mediere între executiv si legislativ-, aranjamentele instituționale și conflictele în interiorul elitelor și între elite și cetățeni, vor produce în țări diferite raporturi distincte între legislativ și executiv.
Pentru aceasta, mă voi referi atât în cazul României, cât și al Poloniei, la perioade ulterioare tranziției. Putem evalua democrația ca fiind stabilă, sau măcar terminându-și perioada de tranziție și începând perioada de consolidare, aceasta putând fi identificată, în ambele state, ca începând cu integrarea în UE și NATO. Reprezintă o certitudine că atât România, cât și Polonia au respectat cerințele de funcționare ale unui regim democratic, dat fiind faptul că au fost acceptate în aceste structuri.
1. Tranziție democratică, integrare europeană și schimbările de cadru instituțional în România post-comunistă
După o lungă perioadă de dictatură comunistă unde totul începea și se termina cu partidul, ”mult iubitul conducător”, autocrația și economia dirijată de stat, apare momentul 0 reprezentat de Revoluția Română din decembrie 1989, ”caracterizată de două aspecte unice: sincronizarea, care se referă la faptul că România ocupă ultimul loc în secvența colapsului regimurilor comuniste” și maniera violentă pe baza căreia s-a înfăptuit decalajul comunismului și ascensiunea democrației. Aceasta este urmată de o lungă perioadă de tranziție democratică, procesul de pătrundere a ideilor democratice și occidentale în societate fiind caracterizat ca fiind unul de lungă durată. Este nevoie în acest context de o clarificare a termenului de tranziție democratică. Aceasta este concepută ca ”un proces istoric, politic, cultural (constând în schimbarea comportamentelor, mentalităților, eticii, valorilor, stimulentelor) prin care se asigură trecerea de la economia planificată la economia de piață, procesul de trecere de la totalitarism spre democrație” , caracteristica din urmă fiind dominantă și manifestându-se în numeroase, printre care și în Polonia.
1.1. Căile urmate de România pentru consolidarea democratică
Încă din primele momente de după revoluție, politica externă a României se dorea a fi direcționată spre integrarea țării în cele două structuri euroatlantice: NATO și UE. Eforturile României în acest sens au determinat ca, în 2004, prima structura în care țara să se implice să fie NATO, ”pentru că nimic nu poate fi conceput fără a-ți asigura în primul rând securitatea” . Din 2007 țara a devenit membră a Uniuni Europene, eveniment ce a reprezentat pentru societatea românească conectarea la un sistem de idei democratice, de valori, mentalități și gândire occidentală și la o economie de piață.
Deși potrivit Raportului Comisiei către Parlamentul European și Consiliu privind evoluția măsurilor de acompaniere în România după aderare din 2007: ”în primele șase luni de la aderare, România a continuat să facă progrese în ceea ce privește remedierea slăbiciunilor care ar putea împiedica aplicarea eficientă a legislației, politicilor și programelor europene” , tot acesta prevede că ”progresul înregistrat în domeniul tratamentului judiciar al corupției la nivel înalt este încă insuficient” , astfel că felul în care instanțele se raportează la fenomenul de corupție arată fie o lipsă de sensibilizare față de acesta, fie o prea puțină pregătire. Un exemplu din care se deduce acest fapt este suspendarea de către instanțe a cazurilor grave de corupție anchetate de Direcția Națională Anticorupție și înaintarea acestora Curții Constituționale care să se pronunțe față de neconstituționalitatea sesizărilor. De asemenea, suspendarea majorității condamnărilor de corupție, cu pedepse cuprinse între 1 an până la 2 ani de închisoare demonstrează faptul că instanțele nu își însușesc pe deplin și nu conștientizează rolul lor în eforturile de combatere a corupției în România. Aceste elemente, dar și schimbările de cadru instituțional și modificările echilibrului de putere în perioada Băsescu au influențat stabilitatea democrației în România, astfel că vorbim mai degrabă despre regres democratic decât despre consolidare democratică. În acest sens, este necesară analiza, în primul rând, a sistemului politic și de partide în România pe perioada mandatului lui Traian Băsescu, cât și raporturile dintre executiv și legislativ.
Bibliografie
BLOCKMANS, Steven, RUSSACK, Sophia, Direct Democracy in the EU- The Myth of a Citizens`s Union, Rowman & Littlefield International, Londra, 2018
CAPCELEA, Valeriu, Tranziția moldovenească: fazele, elementele structurale, dimensiunile, paradoxurile, eșecurile și avatarurile ei, Editura ARC, Chișinău, 2012
HARTMUT, Lehman, The Polish Growth Miracle: Outcome of Persistent Reform Efforts, Iza Policy Paper No. 40, 2012
LONEAN, Irina, Construirea formei de guvernare politică prin diseurs în 2003 și 2009. Republica semiprezidențială în Constituția României, Sfera Politicii, București, Vol. 20, 2012
PETRESCU, Dragoș, Explaining the Romanian Revolution of 1989 Culture, Structure and Contingency, Editura Enciclopedică, 2010
STEPAN, Alfred, SKACH, C., Constitutional Frameworks and Democratic Consolidation: Parliamentarism versus Presidentialism, World Politics, vol 46, no1/1993
SZULEKA, Małgorzata, WOLNY, Marcin, SZWED, Marcin, The Constitutional Crisis in Poland 2015-2016, Helsinki Foundation for Human Right, Varșovia, 2016
Constituția României
Cartea albă a alegerilor parlamentare și prezidențiale 2004, http://www.roaep.ro/legislatie/wp-content/uploads/2015/06/cartea_alba_alegeri_2004.pdf
Președintele jucător între Parlament și Guvern, Analiza Infopolitic.ro, 2006
Discursul președintelui României, Traian Băsescu, la seminarul pe tema “România euro-atlantică”, București, 23 iunie 2006, pe site-ul oficial al Președintelui României, http://www.presidency.ro/ro/media/discursuri/discursul-presedintelui-romaniei-traian-basescu-br-la-seminarul-pe-tema-romania-euro-atlantica-br-bucuresti-23-iunie-2006
Raport a Comisiei către Parlamentul European și Consiliu privind evoluția măsurilor de acompaniere în România după aderare, Bruxelles, 27.6.2007
Comunicatul Biroului Electoral Central, http://www.becreferendum2007.ro/document3/rez%20finale.pdf
Justiția constituțională, funcții și raporturile cu celelalte autorități publice, https://www.ccr.ro/uploads/congres/POLAND%20ro.pdf
New York Times. Poland’s Tragic Turn, http://www.nytimes.com/2016/12/21/opinion/polands-tragic-turn.html
https://www1.agerpres.ro/flux-documentare/2014/10/03/alegerile-prezidentiale-din-2004-11-39-29
https://www.mediafax.ro/politic/parlamentul-dezbate-marti-motiunea-de-cenzura-11-impotriva-romaniei-4983269
http://stiri.tvr.ro/victor-ponta-guvernul-va-sesiza-ccr-legat-de-participarea-presedintelui-la-campania-electorala_44116.html#view
http://www.ziare.com/europa/polonia/5-lucruri-de-stiut-despre-criza-democratiei-din-polonia-cum-vrea-partidul-de-guvernamant-sa-obtina-puterea-absoluta-1474657
https://www.mediafax.ro/externe/presedintele-poloniei-isi-va-exercita-dreptul-de-veto-impotriva-reformarii-curtii-supreme-16625228
http://infopolitic.ro/analize-externe/protestele-din-polonia-si-semnificatii-pentru-romania-analiza-infopolitic.html
Preview document
Conținut arhivă zip
- Tranzitie democratica, integrare europeana si schimbarile de cadru institutional in perioada post-comunista.docx