Strategia Militara a Romaniei

Extras din referat Cum descarc?

CONCEPTUL DE SECURITATE MILITARA
La modul general, conceptual de securitate militara desemneaza o stare caracterizata prin lipsa pericolelor si amenintarilor la adresa existentei, dar si procesul de gestionare a actiunilor care concura la realizarea unei asemenea situatii. Ea trebuie realizata pentru ca o persoana, un grup de persoane, o societate sa poata actiona neingradit pentru promovarea intereselor proprii, in conditiile respectarii normelor interne si internationale. Securitatea este, insa, un concept destul de greu de definit. Sunt, pe de o parte, elementele subiective, legate de perceptia celui care realizeaza analiza: mediul din care provine, cel de formare intelectuala/profesionala si cel in care actioneaza, propria scara a valorilor si intereselor, simpatiile si antipatiile personale. Exista, pe de alta parte, elementele obiective cum ar fi cele legate de pozitia actorului in slujba caruia se afla cel ce face analiza, atitudinea altor actori fata de o problema data, structura birocratica de la nivel national sau organizarea institutionala a relatiilor internationale. 
Securitatea poate fi definita din perspectiva realista ca fiind un produs al puterii. Problemele de securitate, nationala sau internationala, s-au regasit din plin pe agenda publica a anului 2005. In primul rand opinia publica romaneasca a fost confruntata cu probleme tinand de securitatea nationala, fie ca vorbim de rapirea ziaristilor romani in Irak, posibile atentate teroriste in Romania, spionaj si actiuni subversive, masive inundatii sau aparitia gripei aviare in zonele adiacente Deltei Dunarii si sud-estului Romaniei. Dar in egala masura agenda publica a inclus dezbaterea unor chestiuni de securitate internationala, cele mai cunoscute fiind terorismul international, gestionarea situatiilor din Irak si Afganistan, problematica Marii Negre sau viitorul Balcanilor de Vest si in special al provinciei Kosovo. Anul 2006 este important pentru Romania nu numai pentru ca este anul garantarii integrarii in UE, dar este si anul cand tara noastra ar putea avea prima strategie de securitate nationala, de inspiratie eminamente occidentala. 
In perioada de inceput a Razboiului Rece dimensiunea esentiala a puterii era cea militara, cu componenta sa vitala, cea nucleara. Evolutia Razboiului Rece, evenimente precum criza rachetelor din Cuba si detensionarea internationala care a urmat, in paralel cu dezvoltarea economica fara precedent a Occidentului au dus la diversificarea dimensiunilor puterii, ulterior contand foarte mult puterea economica si, nu in ultimul rand, atractivitatea culturala. Conceptul de securitate a evoluat de la unul preponderent militar, agresiunea militara fiind principala amenintare pentru un stat, la unul multidimensional. Sfarsitul anilor '90 a dus la dezvoltarea unei intregi literaturi concentrate pe analiza acestei transformari, dintre care probabil ca Scoala de la Copenhaga (Barry Buzan si ceilalti) este cea mai cunoscuta. Disparitia URSS, un stat foarte puternic din punct de vedere militar, detinator al primei puteri nucleare din lume (ca megatonaj), avea sa se produca in urma unor probleme interne, in special sociale si economice. Asistam la consacrarea noului concept de securitate, multidimensional. Pe langa dimensiunea militara, pentru securitatea unei tari dimensiunile politica, economica, societala si ecologica deveneau cel putin la fel de importante. Aparitia pe agenda de securitate a statelor a unor probleme precum crima organizata transfrontaliera, terorismul sau macropoluarea venea sa confirme justetea abordarii multidimensionale. Acest aspect nou, la randul lui, determina evolutia spre demilitarizare a politicii de securitate nationala. Demilitarizarea imbraca astazi mai multe forme: controlul civil si democratic, prezenta civililor in aparatele militarizate ale ministerelor (aparare, interne, servicii) si nu in ultimul rand prezenta la nivelul societatii civile a unui puternic corp de experti civili care au multiple posibilitati de a se exprima critic in probleme de securitate nationala si internationala, prin intermediul mass-media sau al organizatiilor neguvernamentale de tip ,,think-tank". Un mare merit revine in acest sens mediului universitar occidental care a permis in mai multe randuri democratizarea domeniului securitatii nationale, prin dezvoltarea domeniului studiilor strategice in anii '60, a studiilor de securitate in anii '80, iar mai nou a trecut la abordarea metodica a componentelor principale ale securitatii. 
In primul rand o serie de evenimente internationale arata cat de relativ este totusi conceptul de putere, in special prin prisma dimensiunii sale militare. Cea mai puternica tara de pe glob, SUA, desi militar inregistreaza succese notabile in timpul razboiului din Vietnam, in final pierde din punct de vedere strategic si politic. SUA trebuie sa se retraga militar si pierde in favoarea lagarului comunist. In al doilea rand, aparitia a ceea ce s-a numit ulterior ,,probleme globale", chestiuni precum saracia si subdezvoltarea, resursele naturale de importanta strategica (in special petrolul), poluarea de dimensiuni continentale sau chiar globale conving statele occidentale ca nici macar cei puternici nu mai pot gestiona singuri anumite probleme internationaleAsigurarea apararii Romaniei, in context aliat, reprezinta un proces continuu si complex extins asupra unui spectru larg de domenii, relatii si interdependente, destinat promovarii intereselor si obiectivelor de securitate ale statului, societatii si cetateanului, ea fiind definita si promovata, in corelare cu politicile specifice ale NATO si Uniunii Europene.


Fisiere in arhiva (1):

  • Strategia Militara a Romaniei.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare. Completeaza o adresă de email validă.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.



Hopa sus!