Stabilirea Agendei si Grupurile de Interese

Cuprins referat Cum descarc?

1. Stabilirea agendei . 3
1.1. Delimitari conceptuale . 3
1.2. Identificarea problemelor si filtrarea acestora . 4
1.3. Modele ale stabilirii agendei . 6
1.4. Respingerea agendei . 7
2. Grupurile de interes . 8
1.1. Notiuni introductive . 8
2.2. Caracteristicile grupurilor de interese . 9
2.3. Actiunea grupurilor de interes . 10
2.4. Modele de grupuri de interes . 11
3. Impactul grupurilor de interese asupra stabilirii agendei . 12
4. Bibliografie . 14


Extras din referat Cum descarc?

1. Stabilirea agendei
1.1. Delimitari conceptuale
In orice societate exista procese care preocupa opinia publica, dar si reprezentantii institutiilor guvernamentale, care sunt asadar recunoscute ca importante pentru stabilitatea sau pentru evolutia acelei societati, astfel considerate ca probleme. Astfel apar intrebarile: cum ajunge un fenomen sau un proces social la acest statut? De unde vin problemele in constiinta publica sau pe agenda guvernamentala? Cum apar si cum dispar problemele din sfera publica?
In fiecare societate exista sute de probleme pe care cetatenii care o alcatuiesc le considera importante, de care ei sunt preocupati si considera ca si guvernarea ar trebui sa le acorde atentie; la fel se intampla cu grupurile de interese din acea societate; la randul lor, persoanele care au functii importante in structurile guvernamentale sunt preocupati mai mult de unele probleme. Sa ne gandim, de pilda, la societatea romaneasca: probleme precum somajul, coruptia, evolutia economiei, nivelul taxelor si impozitelor, impozitul asupra profitului reinvestit sunt astfel de probleme pe care cetatenii in general sau membrii unor grupuri le considera importante.
Agenda publica (sau sistemica) consta din toate problemele care: 
- sunt obiectul unei atentii largi, sau cel putin sunt constientizate; 
- din punctul de vedere al unei parti importante a publicului, ele solicita actiune; 
- sunt, in perceptia membrilor comunitatii, subiectul potrivit al activitatii unei institutii guvernamentale. 
Dintre componentele agendei publice, numai unele ajung sa intre in atentia guvernarii: acestea alcatuiesc agenda formala sau institutionala.
Agenda formala sau institutionala este lista subiectelor sau problemelor carora oficialii guvernamentali sau persoanele asociate strans cu acestia le acorda o atentie serioasa la un anumit moment.
Agenda formala poate fi foarte concreta (constand, de pilda, intr-o lista de reglementari intr-un domeniu de activitate) sau mai generala: ea poate cuprinde credinte cu privire la existenta si importanta unei probleme, la felul in care ele pot fi abordate; ea poate cuprinde probleme, conceptii asupra cauzelor aparitiei acestora, dar si solutii posibile, simboluri etc. 
Considerente precum timpul si resursele limitate ale institutiilor guvernamentale fac ca din multitudinea de componente ale agendei publice numai unele sa ajunga pe agenda formala. Cand au ajuns acolo, problemele se presupune ca vor primi o atentie speciala din partea institutiilor guvernamentale. Altfel spus, cand o problema este pe agenda publica, ea este obiect al dezbaterilor, discutiilor publice; cand insa intra pe agenda formala, ea este obiect al actiunii: procesul de infaptuire a politicilor care vizeaza acea problema a inceput.
Nu toate continuturile agendei publice intra si in agenda formala. Aceasta din urma este lista subiectelor sau problemelor carora oficialii guvernamentali sau persoanele asociate strans cu acestia le acorda o atentie serioasa la un anumit moment. Restrangerile sunt cauzate atat de resursele limitate (materiale si de timp) ale institutiilor statului, cat si de existenta unei liste proprii a problemelor de rezolvat. Se creeaza, astfel, o adevarata ,,piata" a problemelor, in care acestea sunt licitate de catre sustinatorii lor pentru interventia guvernamentala. Acest fapt se numeste stabilirea agendei si consta in procesul prin care cerintele diverselor grupuri din cadrul populatiei sunt traduse in probleme care se afla in competitie pentru a obtine atentia persoanelor cu functii publice. 
Stabilirea sau construirea agendei este procesul prin care cerintele diverselor grupuri din cadrul populatiei sunt traduse in probleme care se afla in competitie pentru a obtine atentia persoanelor cu functii publice. 
1.2. Identificarea problemelor si filtrarea acestora
Stabilirea agendei formale presupune doua faze:
- identificarea problemelor (sau stabilirea preliminara a agendei);
- filtrarea problemelor (analiza problemelor si trierea lor). 
Identificarea problemelor este etapa procesului de politici publice in care se delimiteaza initierea unei politici publice, principala finalitate fiind agregarea unei cereri de actiune publica pentru rezolvarea unei probleme devenita presanta.
Posibile surse ale problemelor pot fi:
- agenda publica, respectiv chestiunile aflate la un moment dat in atentie publica (mass-media, grupuri de presiune, organizatii ale societatii civile etc.) si care presupun interventia guvernamentala in vederea solutionarii;
- Programul de Guvernare, respectiv problemele ce trebuie rezolvate de catre o insitutie guvernamentala potrivit calendarului stabilit la inceputul mandatului de catre executiv;
- prioritatile stabilite la nivel politic si care apar pe parcursul guvernarii.


Fisiere in arhiva (1):

  • Stabilirea Agendei si Grupurile de Interese.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!