Rousseau - Discurs asupra originii si fundamentelor inegalitatii dintre oameni (1712 - 1778)

Extras din referat Cum descarc?

Al doilea discurs - 1755
1. Prima intrebare pe care si-o pune Rousseau in acest text este legata de originea inegalitatii, care este sursa inegalitatii?
2. A doua intrebare este in termenii dreptului natural exista un fundament legitim al inegalitatii?
Discutia va incepe din perspectiva istorica, desi Rousseau recunoaste ca are arme destul de limitate deoarce antropologia istorica era putin dezvoltata, asa ca va urmari mereu legatura dintre stabilirea dreptului si examinarea faptelor. Principalul concept natural de care se va folosi va fi cel de stare de natura, pentru ca trebuie sa-l cunoastem mai intai pe omul natural, nepervertit de societate pentru a determina apoi legea care i se potriveste cel mai bine constitutiei sale. Abia dupa aceea putem sa vedem care au fost cauzele trecerii de la starea de natura la starea civila, starea civila fiind una prin excelenta inegalitara.
Prima parte a discursului este consacrata acestui concept, examinarii starii de natura. Insusi acest concept si de asemenea trecerea la starea civila sunt prezentate ca ipoteze rationale si nu drept cunostinte pozitive. 
Rousseau afirma inca din prefata discursului ca ne lipsesc cunostintele pozitive care sa ne permita tratarea acestor chestiuni pe teren antropologic. El va urmari de-a lungul intregului discurs un demers ipotetic si deductiv. 
O stare care nu mai exista, care poate nu a existat niciodata...
Scopul este de a justifica starea prezenta. Rousseau incearca sa elimine ideea unui fundament natural al inegalitatii. Acest tip de demers il ajuta sa inteleaga mai bine care sunt formele pe care le ia inegalitatea in starea civila. 
 
Portretul omului din starea de natura
Portretul moral.
Omul din starea de natura, nu este rau in fiinta sa, prin natura sa, el nu vrea sa le dauneze semenilor sai pentru ca celalalt este pentru el un strain. Insa nu putem vorbi de omul natural ca fiind o fiinta buna, pentru ca bunatatea apare odata cu moralitatea, ghidarea dupa datorii. Nu avem datorii in starea de natura, insa exista instinctul. Exista insa 2 motive majore care vor permite trecerea la starea civila este vorba de 
1. libertatea vointei si de 
2. perfectibilitate. 
Omul este o fiinta inclinata spre a se perfectiona fapt care se exprima prin limbaj si prin viata sociala. In cea de-a doua parte a discursului observam ca societatea civila se cristalizeaza prin tehnica si limbaj, prin sedentarizare si prin diviziunea muncii, prin dezvoltarea pasiunilor si prin acumularea bogatiilor. Inegalitatea va fi privita din acest moment sub dublul sau aspect, pe de-o parte ca raport intre lucruri si pe de alta parte ca raport intre oameni, intre cel care domina si cel care este dominat. Observam astfel ca ordinea sociala nu este naturala ci ea trebuie insitituita printr-o conventie. 
Rousseau porenste in acest discurs prin a formula 2 critici la adresa stiintei moderne a dreptului natural. 
1. Modernii dau definitii contradictorii legii naturale 
2. Ei confunda natura omului cu ceea ce oamenii au devenit de-a lungul istoriei


Fisiere in arhiva (1):

  • Rousseau - Discurs asupra originii si fundamentelor inegalitatii dintre oameni (1712 - 1778).docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!