Extras din referat
Deschizând cele doua Constitutii, respectiv Constitutia României si Constitutia Spaniei, constatam o prima diferenta constând în formele de guvernamânt ale celor doua state: România fiind republica, iar Spania – monarhie parlamentara. Însa pentru a realiza o paralela între cele doua Constitutii (cu referire la relatia Parlament – Guvern ) trebuie sa le facem o prezentare succinta :
ROMÂNIA
România este stat national, suveran si independent, unitar si indivizibil. Statul român este organizat conform principiului separatiei si echilibrului puterilor – legislativa, executiva si judecatoreasca – într-o democratie constitutionala.
Reglementarile referitoare la Parlamentul, Presedintele si Guvernul României, inclusiv raporturile dintre Parlament si Guvern se regasesc în Titlul III din Constitutie: „Autoritatile Publice”.
I.Parlamentul .
Parlamentul României este bicameral deoarece este alcatuit din doua camere - Camera Deputatilor si Senat - alese prin vot direct, conform legii electorale. Parlamentul controleaza activitatea Guvernului. Numarul deputatilor si senatorilor este stabilit în raport cu populatia tarii. Cele doua camere sunt alese pentru un mandat de patru ani. Sedintele celor doua Camere sunt publice, dar uneori Camerele pot decide ca unele sedinte sa fie secrete. Parlamentul adopta legi constitutionale, legi organice si legi ordinare. Legile sunt trimise spre promulgare Presedintelui României.
II.Presedintele este ales prin vot direct, reprezinta statul român, vegheaza la respectarea Constitutiei si la buna functionare a autoritatilor publice, mediaza între puterile statului, precum si între stat si societate, este comandantul armatei, încheie tratate internationale, promulga legile adoptate de Parlament. Mandatul presedintelui este de cinci ani. Presedintele numeste primul ministru si Guvernul pe baza votului de încredere acordat de Parlament. Presedintele poate dizolva Parlamentul daca acesta nu a acordat votul de încredere pentru formarea Guvernului în termen de 60 de zile de la prima solicitare si numai dupa respingerea a cel putin doua solicitari de învestitura. Presedintele poate fi suspendat din functie de Parlament numai sub acuzatia de înalta tradare.
III.Guvernul asigura realizarea politicii interne si externe a tarii si exercita conducerea generala a administratiei publice – totul cu acordul Parlamentului. Este alcatuit din prim-ministru, ministri si alti membri stabiliti prin lege organica. Programul si lista Guvernului se dezbat de Camera Deputatilor si de Senat în sedinta comuna. Parlamentul acorda încredere Guvernului cu votul majoritatii deputatilor si senatorilor. Guvernul poate adopta hotarâri (pentru organizarea executarii legilor) si ordonante (în baza unei legi speciale de abilitare).
IV.Raporturile Parlamentului cu Guvernul
- Parlamentul controleaza Guvernul, acesta din urma fiind obligat sa prezinte informatiile si documentele cerute de Camera Deputatilor sau de Senat.
- Membrii Guvernului au acces la lucrarile Parlamentului, iar când sunt solicitati, prezenta lor este obligatorie.
- Camera Deputatilor sau Senatul îsi poate exprima pozitia cu privire la o problema de politica interna sau externa printr-o motiune simpla.
- Camera Deputatilor si Senatul pot retrage încrederea acordata Guvernului printr-o motiune de cenzura.
- Guvernul îsi asuma în fata Parlamentului responsabilitatea pentru un program, o declaratie de politica generala sau un proiect de lege. Daca Parlamentul nu este de acord cu acestea, Guvernul poate fi demis printr-o motiune de cenzura votata de majoritatea parlamentara; însa, daca Guvernul nu a fost demis, proiectul de lege prezentat, modificat sau completat, este adoptat. Presedintele României poate cere reexaminarea legii adoptate, a carei dezbatere se va face în sedinta comuna a celor doua Camere.
- Parlamentul poate delega Guvernul sa emita ordonante în domenii care nu fac obiectul legilor organice printr-o lege de abilitare.
În subordinea Guvernului se organizeaza Ministerele.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Romania-Spania - Prevederi Constitutionale Referitoare la Relatia dintre Parlamente si Guverne.DOC