Recenzie - Drumul Catre Autonomie - Teorii Politice Feministe

Extras din referat Cum descarc?

Feminismul este miscarea pentru egalitate sociala, politica si economica intre femei si barbati. 
o Se adreseaza dezechilibrului de putere dintre sexe care dezavantajeaza femeile. 
o Se opune subordonarii femeii de catre barbati in familie si societate, ca si pretentiei barbatilor de a stabili ce este cel mai bine pentru femei fara a le consulta sn prealabil. 
o Feminismul crede in oportunitati egale si sustine: promovarea/ emanciparea/ progresul/ dezvoltarea femeii .Termenul de ,,feminism" a inceput sa fie folosit in sensul de convingere si pledoarie in favoarea drepturilor egale pentru femei, bazata pe ideea egalitatii intre sexe dupa prima Conferinta Internationala a Femeilor (Paris, 1892). 
Radacinile feminismului sunt insa mult mai vechi; practic odata cu primele contestari publice ale tratarii femeilor ca sex inferior si cerinta pentru consideratie egala putem vorbi de feminism. Cel mai raspandit model de periodizare a feminismului este cel numit ,,in valuri": 
Valul I - mijlocul secolului al XIX-lea - Inceputul secolului XX, marcat de lupta pentru obtinerea drepturilor politice. 
Valul II - anii '60 -'70, cand feministele au trecut dincolo de revendicarile initiale, militand pentru egalitate in sens larg si in toate domeniile: educatie, loc de munca, familie .
Valul III - pune, in lupta pentru egalitate, un accent deosebit pe identitatile diferite constituite pe criterii de rasa, etnie, clasa sociala, nationalitate, religie. 
In numeroase contexte nationale, a fi cetatean inseamna a beneficia de un anumit statut public sau civic refuzat noncetatenilor.Notiunea de cetatenie privita ca "statut social" a fost importanta in contextul politic american: " cele doua marci fundamentale ale recunoasterii publice, votul si oportunitatea de a castiga bani prin munca" au alcatuit esenta ideii americane despre cetateni.A vota si a castiga nu au fost valorizate doar din punct de vedere instrumental (ca mijloace de promovare a intereselor personale si de a face bani) ,ci au constituit "marci ale demnitatii civice" , deoarece indivizii privati de acestea se simteau "dezonorati, nu doar lipsiti de putere si saraci". De la inceput, cetatenia ca statut social a fost definita prin contrast cu aceia care erau exclusi de la acest statut: "valoarea cetateniei a derivat la inceput din calitatea sa de a fi refuzata sclavilor, unora dintre albi si tuturor femeilor".Suntem cetateni in masura in care castigam".Chiar munca salarizata prestata de clasa muncitoare feminina nu le-a conferit acestora statutul de "lucratori liberi" indreptatiti sa voteze. 
Miscarile sociale care incearca sa asigure aceste drepturi civice si politice pentru membrii grupurilor excluse, precum sclavii sau femeile albe, isi construiesc pleadoria bazandu-se pe faptul ca membrii acestor grupuri excluse detin toate calitatile necesare autoreprezentarii, autoguvernarii si contributiei sociale, ceea ce le indreptateste accesul la exercitarea acestor drepturi. O astfel de retorica politica confirma cu toate acestea opinia ca drepturile si statutul de cetatean apartin de drept numai acelora care sunt "membri deplin cooperanti ai societatii".
O conceptie feminista asupra cetateniei trebuie sa manifeste o atitudine critica la adresa teoriilor care situeaza demnitatea si valoarea individului in cadrul competentelor de cetatean "autonom, rational, independent". Aceasta conceptie sugereaza ca singurile drepturi de care asttfel de cetateni au nevoie sunt "drepturile negative", drepturi de a fi protejati de anestic si interventie nejustificate, ceea ce ar apara aceste entitati autonome cu pretul ignorarii importantei "drepturilor pozitive", privind asigurarea mijloacelor de subzistenta esentiale pentru asigurarea unui statut demn de societate. Viziunea feminista asupra demnitatii si valorii tuturor cetatenilor trebuie sa conceptualizeze drepturile in mod diferentiat, astfel incat sa consacre atat drepturile pozitive cat si cele negative drept elemente fundamentale de demnitate umana.
Un concept central in definirea drepturilor pozitive si negative esentiale asociate cetateniei il constituie nu atat "capacitatile de autodeterminare ", cat complexul de concepte cuprinzand "natura vulnerabila" a individului si "deminatatea umana". Fiintele umane dobandesc demnitate si valoare atunci cand interesele elementare si de progres sunt privite ca temeiuri de preocupare sociala.
Feministii au incercat sa stabileasca ce anume cuprinde activitatea politica. Conform viziunii generale, activitatea politica poate fi privita ca acoperind toate domeniile marcate de negocieri asupra puterii. Astfel, lupta individuala a unei femei pentru negocierea rolurilor sexelor si a treburilor casnice cu partenerul ei de viata sau cu patronul; sau pentru promovarea unor atitudini echitabile, intr-o anumita institutie, poate fi incadrata in categoria activitatilor politice, ca si participarea la o intalnire a comunitatii locale sau angajarea intr-un discurs politic asupra unor probleme de interes national.


Fisiere in arhiva (1):

  • Recenzie - Drumul Catre Autonomie - Teorii Politice Feministe.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești.
După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare.
Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!