Presedintele Romaniei - Analiza a Institutiei Sefului Statului dupa Constitutia Romaniei

Extras din referat Cum descarc?

Odata cu aparitia statului a aparut si notiunea de ,,sef al statului", acesta reprezentand cea mai veche autoritate politica, caci inca de la nasterea primelor civilizatii, comunitatile umane au avut nevoie de o ,,guvernare", iar notiunea de ,,guvernare" apare inca din perioada civilizatiei miceniene si isi continua cursul pana astazi. Notiunea de ,,guvernare" se refera la conducerea unei comunitati, mai tarziu, a unui stat. Astfel, de-a lungul timpului, institutia sefului statului, luand rolul de guvernator si mereu prezenta in societate, a cunoscut o evolutie si o transformare continua, privind atat structura si atributiile, cat si forma, iar in aceasta privinta, guvernatorul a fost recunoscut sub mai multe denumiri: rege, imparat, regent, emir, monarh, domnitor, presedinte etc.
Cum am mentionat si mai sus, in timp, puterea si atributiile guvernantului au suferit schimbari majore, iar fundamentarea edificiului statal pe unicitatea puterii a insemnat crearea organelor puterii de stat, de cele mai multe ori puterea absoluta, ,,si sceptrul si mana dreptatii si spada", fiind detinuta de acesta. Insa, odata cu aparitia ideii de ,,separatie a puterilor", lansata de John Locke, filosof si reprezenant al liberalismului englez, in lucrarea sa ,,Doua tratate despre guvernare" si conturata mai apoi de Montesquieu, rolul si puterea sefului statului slabesc. In ,,Despre spiritul legilor", principalul rol pe care Montesquieu il vede in actul constitutional este de a impiedica orice concentrare excesiva a puterii de comanda, iar aici intalnim cel mai important principiu al lui Montesquieu, si anume principiul separatiilor puterilor in stat. Montesquieu consemneaza: ,,pentru a nu se abuza de putere, trebuie ca, prin dispunerea lucrurilor, puterea sa opreasca puterea", reiesind de aici ca moderatia guvernarii nu poate proveni decat dintr-o organizare constitutionala care sa combine puterile in stat. Aici, Montesquieu distinge trei puteri: puterea legislativa (pe care o incredinteaza parlamentului), cea executiva (detinuta de guvernant) si cea judecatoreasca (careia ii propune independenta absoluta si pe care o acorda unui colectiv de judecatori). 
Astfel, in statele organizate pe baza teoriei separatiei puterilor, sistemul statal este construit pe cele trei mari puteri: puterea legiuitoare, puterea executiva si puterea judecatoreasca, iar, in regimurile prezidentiale, sefului statului fiindu-i atribuita, de regula, puterea executiva, de aici capatand si denumirea de ,,sef al executivului". Am specificat ca acesta detine intreaga putere executiva intr-un regim prezidential, deoarece intalnim si o alta situatie, regimul parlamentar, in care presedintele imparte puterea executiva cu un alt organ al statului, guvernul, acest tip de sistem avandu-si bazele in principiile regimului parlamentar dezvoltat in Anglia, rezultat din slabirea progresiva a puterii monarhale si din cresterea corelativa a puterii ministrilor care erau la origini simpli auxiliari ai monarhului. 
Astazi, dezvoltat in timp, intalnim, alaturi de seful de stat, un grup de functionari organizati in institutia numita ,,Cabinet", care se ocupa de gestiunea afacerilor publice. Aceasta structura a puterii executive, devenita deseori dualista, se regaseste in multe tari considerate a avea ,,un regim de cabinet". Evolutia cabinetului este definitiva acolo si atunci cand unul din membrii acestuia ocupa o pozitie juridica superioara si cand alaturi de seful de stat exista si un sef de guvern (prim-ministru, presedinte). 
In Romania, institutia sefului de stat o discutam incepand cu prima Constitutie emisa, in 1866. Astfel, potrivit Statutului lui Cuza, puterile publice erau incredintate domnului, unei Adunari ponderatrice si unei Adunari elective. Termenul domn este folosit si de catre Constitutia din anul 1866 (art.82), domnul avand puteri constitutionale ereditare, iar puterea legislativa exercitandu-se colectiv de catre domn si reprezentanta nationala (art.32). La 8 iunie 1884, in urma proclamarii regatului in anul 1881, textele constitutionale sunt puse de acord cu aceasta realitate. Constitutia din anul 1923 vorbeste de rege (art.77), aratand ca puterea legislativa se exercita colectiv de catre rege si reprezentanta nationala (art.34), ca puterea executiva este incredintata regelui (art.39). Denumirea de rege este mentinuta si de Constitutia din 1938 (art.34), care-l declara capul statului (art.30) si, desigur, cuprinde dispozitii similare cu cele din art. 34 si 39 ale Constitutiei din 1923. 
In perioada 1940-1944, prerogativele regale au fost substantial restranse, dar regele ramane ca sef al statului pana in decembrie 1947, in baza Constitutiei din 1923, repusa in vigoare prin Decretul nr.1626 din 1944. Prin Legea nr.363/1947, atributiile de sef de stat sunt incredintate Prezidiului Republicii, ca sef colegial al statului s-a realizat in privinta naturii juridice, sub influenta trasaturilor Constitutiei din 1923. Acesta a fost organizat ca un organ al administratiei de stat, ca organ suprem executiv, daca folosim exprimarea Decretului nr.3/1948. Constatarea este importanta din punct de vedere istoric, pentru ca daca actele constitutionale adoptate in aceasta perioada (ne referim indeosebi la Decretul nr.1626/1944 si Decretul nr.2218/1946) au mentinut separatia puterilor, Legea nr.363/1947 a inlocuit acest principiu cu unicitatea puterii. Natura administrativa a Prezidiului Republicii rezulta chiar din exprimarea actului normativ.


Fisiere in arhiva (1):

  • Presedintele Romaniei - Analiza a Institutiei Sefului Statului dupa Constitutia Romaniei.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!