"Spatiu intermediar, aflat intre civilizatii euro-asiatice si africane, intre un trecut mondial energofag si un viitor energetic incert, intre sfere de influenta si poli de putere, strabatuta de rute vitale ale comertului mondial si de ideile utopice ale panarabismului ori osciland intre traditie si modernitate, lumea araba merita o cunoastere mai profunda, care sa relativizeze prejudecatile euro- nord-americane si sa tempereze analizele superficiale ori patimase ale mass-mediei mult prea insetata de senzational." Octavian Groza Aflandu-se intre traditie si modernitate, lumea islamica este prinsa intr-un process dinamic, putand fi privita ca pe un spatiu strabatut concomitent de "nostalgia unitatii", dar si "de afirmarea puternica a particularitatilor". Nationalismul, ideologie dominanta pentru evolutiile istorice ale secolului al XIX-lea si ale primei jumatati ale secolului al XX-lea in Occident, este cel care dintre toate curentele modernitatii occidentale a starnit cele mai pregnante si diverse reactii in spatiul arabo-islamic. Acesta s-a manifestat sub forme variate, reusind sa puna in miscare mecanisme identitare diferite." Sensurile atribuite vocabulei coranice umma de catre ideologii nationalismului din tarile musulmane au particularizat si au definit, in fapt, formele imbracate de nationalism in aceasta parte a lumii. Accentuarea factorului religios, etnic sau teritorial in definirea conceptului de natiune da nastere principalelor directii de manifestare a sentimentului national in spatiul arabo-islamic." Dar oricare ar fi perspectivele nationalismului arab, istoria lui pana in acest moment reprezinta una dintre cele mai remarcabile exemple de aparitie rapida, dezvoltare si declin al oricarui nationalism modern. Nationalismul arab a cunoscut ritmuri diferite de dezvoltare in Peninsula Araba, in Valea Nilului sau pe Coasta de Nord a Africii ( spre exemplu unii arabi au experimentat peste un secol de guvernare directa din partea Vesticilor, in timp ce altii nu). Variatii ale nationalismului arab s-au multiplicat, uneori inspirand diverse grupari, cum ar fi Nasserism-ul si Ba'thismul. Multe dintre acestea au ajuns rivale, ajungandin conflicte care s-au terminat cu maceluri. Acest fapte au facut sa fie imposibile generalizarile in ceea ce priveste nationalismul arab. Pan arabismul reprezinta o ideologie nationalista seculara de uniune politica si culturala intre statele arabe, fondata de Michael Aflaq, dar militata cu succes de presedintele egiptean Gamal Abdul Nasser. Isi are originea in sfarsitul secolului XIX, inceputul secolului XX, cand cresterea ratei de alfabetizare a condus spre o renastere culturala si literara printre arabii din Orientul Mijlociu. Miscarile pentru unitatea politica au fost o realitate a lumii arabe, cu precadere in cea de-a doua jumatate a secolului XX, cand se poate spune ca arabismul a fost exprimat in forta de multe natiuni arabe. Pan arabismul a fost genul de nationalism arab care poate fi gasit in multe state arabe si care a constituit fermentul miscarilor de unire din teritoriile locuite de arabi. Desi pot fi gasite cateva puncte comune intre nationalismul arab si cel european, daca este sa ne referim strict la perioadele in care trendurile nationaliste s-au petrecut in lumea araba si cea europeana, in mod evident lucrurile stau diferit. Dupa cum si Nadia Anghelescu afirma: nu se poate vorbi despre nationalism arab inainte de Primul Razboi Mondial, deoarece ideea separarii de Imperiul Otoman nu s-a nascut in mintile arabilor sub conducere otomana. Spre deosebire de natiunile arabe, trendurile nationaliste pe continentul european au fost foarte puternice la inceputul secolului XIX, in timp ce arabii erau sub conducere otomana si trendurile nationaliste arabe erau abia in faza de incipit. Desi miscarile nationaliste din spatiul arab s-au petrecut cu o oarecare intarziere, comparativ cu cele de pe continentul european, acestea au un caracter aparte, datorat caracteristicilor politice, culturale si religioase, dar mai ales datorita faptului ca ei promoveaza ideea unitatii arabe ca pe o necesitate a eliberarii de sub conducerea coloniala.
ANGHELESCU, Nadia, "Identitatea araba. Istorie, limba si cultura", Editura Polirom, Iasi, 2009 KALDOR, Mary ," Securitatea umana", Editura CA Publishing 2010, Cluj-Napoca, 2010 KRAMER, Martin, "Arab Nationalism mistaken Identity", Daedalus Summer, 1993 LUIZARD,Pierre-Jean," Modernizarea tarilor islamice", Editura Artemis, Bucuresti, 2008 SITARU, Laura, "Gandirea politica araba. Concepte-cheie intre traditie si inovatie", Editura Polirom, Iasi, 2009 TECLAN, Cezar, "Lumea araba - Un spatiu geopolitic intermediar", Editura PIM, Iasi, 2011,
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.