Miturile Comunismului Romanesc

Extras din referat Cum descarc?

Cele doua fete ale mitologiei comuniste (Lucian Boia)
Lucian Boia afirma ca mitologia comunista este determinista si voluntarista, libertara si totalitara, democratica si elitista, internationalista si nationalista, iar la nivelul discursului istoric, structurala si evenimentiala. Precursorul comunismului, marxismul s-a bazat pe teoria valorii si a plusvalorii ca principiu determinist. Marx lua in considerare ca valoare munca fizica a proletarului. Exploatarea clasei proletare de catre capitalisti este un prim pas catre societatea comunista, pas infaptuit prin eliminarea paturii parazite si exploatatoare. Dar secolul XX nu ofera niciun punct de convergenta cu teoria lui Marx. 
Inceputurile comunismului au aparut in tarile cele mai sarace ale lumii, Rusia, China, Angola sau Etiopia. Prin Trotsky si Lenin, comunismul nu mai este determinist, el devine voluntarist. Adica o economie noua, o societate noua, un om nou, un mediu natural nou, nimic nu este imposibil.
Proiectele lui Ceausescu care astazi par aberante, se incadrau in marele proiect ideal al comunismului. Reconstruirea satelor si oraselor, asanarea Deltei, nivelarea formelor de relief, secarea lacurilor si inventarea altora noi isi propun schimbarea lumii din temelii, conform cu acordurile Internationalei sau cu Tezele despre Feuerbach.
Comunismul infaptuit de mase pentru mase este o constructie artificiala consolidata si mentinuta prin forta pentru a nu se dizolva de la sine. Partidul reprezinta exponentul maselor. El trebuie sa dea un lider. Acesta devine intruchiparea partidului.
Comunismul se afirma insa ca o teorie universalista. Dictonul care a stat la baza acestei teorii, "Proletari din toate tarile, uniti-va !" avea ca principiu lupta impotriva burgheziei din toate tarile. Clasa muncitoare trebuie sa se rascoale impotriva imbogatitilor sortii, a capitalistilor, un om nou este egal cu alt om nou, societatea de maine este radioasa.
Evolutia comunismului spre nationalism este evidentiata prin exacerbarea celui din urma, accentul nu mai cade pe viitor ci pe trecut. Modelul romanesc este o ramificatie a celui rusesc (protocronism), astfel, in anii '50, cu putine exceptii, intreaga stiinta si tehnologie mondiala fusesera create de savantii rusi.
Un Fat-Frumos de laborator, un Fat-Frumos de tip nou: "Omul nou" (Antoaneta Tanasescu)
"Omul nou este inzestrat cu o vointa extraordinara, cu o putere de munca nu mai putin extraordinara, un spirit de abnegatie neintalnit, cu o disciplina de fier si cu o hotarare din cele mai darze El este omul civilizatiei noi si necunoscute, unei morale noi, unui umanism adanc, al realismului inaripat " 
(Gheorghe Dinu - poetul modernist interbelic Stefan Roll, 1946)
Cele zece porunci din finalul eseului Homo sovieticus de Alexandr Zinoviev acrediteaza triumful urii, lipsei de speranta, disperarii. "Nu iubiti ! Am iubit si am fost iubit odata. A fost o tortura. In propria noastra fiinta personificam de fapt imposibilitatea iubirii adevarate si de aceea ura reciproca ne-a cuprins etern sufletele". "Omul nou", vazut ca un Fat-Frumos de laborator este indemnat sa dispretuiasca nu numai iubirea, ci si speranta, sa nu se increada in nimeni, "sa scuipe pe prieteni", sa nu se cunoasca pe sine. Moartea trebuie sa reprezinte pentru el cea mai de pret rasplata a propriei nimicnicii. Gabriel Liiceanu conchide cu privire la ce reprezinta omul nou: "Omul nou este inovatia care a costat omenirea cel mai mult. Pagubele pe care le-a produs aceasta inovatie sunt in principiu incalculabile. La limita, ele nu pot fi evaluate decat prin pierderea unei calitati fundamentale: viata. Comunismul, generalizat pe scara planetei si perpetuat, ar avea ca efect disparitia speciei umane. Pentru ca distruge adapostul acestei specii, societatea".
In anii '60 - '70, pe peretii scolilor si ai universitatilor din Romania, intalnim lozinci ca "Interesele colectivului sunt mai presus decat interesele individului" sau "Trebuie sa educam nu pentru fericirea individului, ci pentru fericirea comuna, pentru lupta comuna".
In 1974, la cel de-al XI-lea Congres al Partidului Comunist Roman, este adoptat in unanimitate Codul principiilor si normelor muncii comunistilor, al eticii si echitatii socialiste. Premisa pe care se ridica intregul edificiu este asumata cu mandrie: "P.C.R. acorda o atentie primordiala formarii omului nou". Concluzia este ca omul nu mai traieste decat pentru "a servi cu credinta cauza partidului si a patriei", sau cel putin asa pare. El pune mai presus de orice " inflorirea materiala si spirituala a patriei socialiste, afirmarea ei in randul natiunilor lumii".
Ce este deci, omul nou ? Inamicul numarul unu al omului. El este antielitism, antiindividualism, antiintelectualism, este omul de maine destinat uniformizarii, colectivismului si politizarii. Fiinta lui este patrunsa si directionata de un mesianism cu totul superior. "Punand accentul pe mesianic, parintele Gala Galaction, printr-o minunata metafora, asemana opera popoarelor sovietice, raspunderea asumata de ele in 1917 si calvarul indurat de ele, cu Golgota Mantuitorului Iisus Hristos" (Veac Nou, 1947).


Fisiere in arhiva (1):

  • Miturile Comunismului Romanesc.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!