Managementul Riscului

Extras din referat Cum descarc?

Riscul
Definitie si clasificare 
Conform Dictionarului explicative al Limbii Romane riscul este corelat cu starea de primejdie si presupune infruntarea unui necaz sau suportarea unei pagube, sau echivaleaza cu un pericol posibil". 
Din punct de vedere sociologic, conform aceluiasi D.E.X., riscul reprezinta "elementul de incertitudine specific fiecarei activitati si care produce efecte care nu pot fi omise", practic fiecarui tip de activitate corespunzandu-i un anumit tip de risc. 
In Legea Sigurantei Nationale Nr.51 din 1991 riscului ii corespunde termenul de "amenintare la adresa sigurantei nationale". Conform legii, amenintarea la adresa sigurantei nationale este manifestarea de orice fel a unei capacitati sau intentii de a materializa un pericol de natura a suprima ori stirbi oricare dintre atributele fundamentale sau calitatile existentiale ale statului roman, baza economica a societatii, ordinea constitutionala, drepturile sau libertatile fundamentale ale cetatenilor. Atributele fundamentale ale statului sunt caracterul national, suveran si independent, unitar si indivizibil, precum si manifestarea sa ca stat de drept, democratic si social. 
Amenintarea la adresa sigurantei nationale, conform caracteristicilor de mai sus, nu are un caracter univoc determinat. Specialistii in siguranta nationala au stabilit o scara de evolutie a amenintarii la adresa sigurantei nationale de la formele cele mai putin grave la cele cu un pericol mai mare. Acestea sunt: disfunctia, vulnerabilitatea, riscul, amenintarea si pericolul. 
Disfunctia, din punct de vedere al sigurantei nationale, reprezinta alterarea usoara a functionarii unui subsistem din cadrul unui sistem mai larg. Cauzele care determina aparitia disfunctiei sunt incepand de la cele de natura legislative (legi incomplete sau inexistente) pana la cele ce tin de organizarea interna a sistemului respectiv. 
Vulnerabilitatea reprezinta acele imprejurari, objective sau subiective, care reduc sau anuleaza capacitatea de rezistenta fata de un pericol real sau potential la adresa sigurantei nationale. 
Riscul la adresa sigurantei nationale este reprezentat de acele Imprejurari care potenteaza amenintarile si favorizeaza materializarea lor in consecinte. 
Pericolul reprezinta orice situatie sau Intamplare care pune in primejdie existenta, integritatea cuiva sau a ceva. 
Riscurile pot fi clasificate in riscuri mai usor sau mai greu de evitat din punct de vedere al aparitiei pe scara temporara, mai mult sau mai putin cunoscute din punct de vedere al gradului de cunoastere al tipului de rise si in mai mult sau mai putin grave din punct de vedere al consecintelor. Din punct de vedere al modului de producere exista riscuri pure (accidente de toate tipurile, catastrofe naturale, chimice, nucleare), care nu pot fi prevenite si riscuri speculative care sunt legate de procesul decizional si a caror aparitie este conditionata de anumiti factori interni sau externi organizatiei. Dupa marimea si evolutia riscurilor remarcam riscuri majore si riscuri minore.
Tipuri principale de riscuri 
Tipurile principale de risc din perspectiva deciziei de siguranta nationala deriva din insasi obiectivele care trebuiesc indeplinite de o astfel de decizie. Obiectivele majore de siguranta nationala sunt trasate in Strategia de Securitate Nationala a Romaniei, adoptata la 17 aprilie 2006, dupa cum urmeaza: 
o pastrarea independentei, suveranitatii, unitatii si integritatii teritoriale a statului roman, in conditiile specifice ale aderarii la NATO si integrarii tarii in Uniunea Europeana; 
o garantarea ordinii constitutionale, consolidarea statului de drept si a mecanismelor democratice de functionare a societatii romanesti, prin: asigurarea libertati1or democratice ale cetatenilor, a drepturilor si indatoririlor constitutionale, a egalitatii sanselor; perfectionarea sistemului politic si dezvoltarea modalitati1or de realizare a solidaritatii sociale; aprofundarea reformei in justitie; intarirea autoritatii institutiilor statului, consolidarea mecanismelor de respectare si aplicare a legii; 
o relansarea economiei nationale, combaterea saraciei si a somajului; perfectionarea mecanismelor economiei de piata si a disciplinei financiare; 
o dezvoltarea societatii civile si a clasei de mijloc; 
o asigurarea stabilitatii sistemului financiar-bancar si a echilibrului social; 
o modernizarea institutiilor de aparare a ordinii publice; garantarea sigurantei cetateanului 
o optimizarea capacitatii de aparare nationala, in conformitate cu standardele NATO;
o Imbunatatirea capacitatii de participare la actiunile internationale pentru combaterea terorismului si a crimei organizate; 
o Imbunatatirea starii de sanatate a populatiei si protectia copilului, dezvoltarea institutiilor de educatie, cercetare ti cultura; 
o reforma administratiei publice si dezvoltarea regionala, In corelatie cu practicile ti reglementarile europene; 
o armonizarea relatiilor interetnice si edificarea statului civic multicultural, avand drept garantii ale securitatii participarea sociala, integrarea interculturala ti subsidiaritatea In actul de guvernare; 
o actiuni diplomatice si o politica externa creativa, dinamica si pragmatica, bazata pe respectarea tratatelor si acordurilor internationale la care Romania este parte, a obiectivelor si principiilor Cartei ONU; 
o diversificarea si strangerea legaturilor cu romanii care traiesc in afara granitelor tarii; 
o participarea activa la actiunile de cooperare internationala pentru combaterea terorismului si a crimei organizate transfrontaliere; 
o dezvoltarea relatiilor de buna vecinatate si a unei conduite participative pe plan regional, pentru consolidarea stabilitatii si reglementarea crizelor; 
o asigurarea securitatii ecologice; 
o implicarea societatii civile in realizarea obiectivelor strategiei de securitate. 
Expertii In securitate nationala apreciaza ca Romania nu este si nu se va afla in viitorul apropiat in fata vreunei amenintari majore, de tip militar. Se poate estima ca in perioada actuala atacurile la adresa securitatii sunt preponderent de natura nemilitara, manifestandu-se in special in domeniile economic financiar si ecologic. Perpetuarea si conjugarea unor vulnerabilitati existente in aceste domenii pot afecta insa securitatea tarii, generand efecte interdependente, difuze, multidirectionale, care impun modalitati de prevenire si de actiune adecvate si flexibile. Neglijarea, amplificarea ori acumularea necontrolata a acestor vulnerabilitati poate sa creeze instabilitate si sa conduca la transformarea lor in riscuri la adresa securitatii. 
Pe baza obiectivelor Strategiei de Securitate se pot evidentia mai multe tipuri de riscuri in planul analizei decizionale, astfel: 
o riscuri determinate de natura politico-militara (geopolitica) - necunoasterea sau nearmonizarea situatiei operative reale din diverse motive 
o riscuri datorate unei prognoze cost-beneficiu incerte, in special pe termen lung, prin prisma unei dinamici geopolitice majore 
o riscuri generate de un colectiv decident insuficient calificat sau cu relatii interpersonale deteriorate 
o materializarea defectuoasa a metodelor de analiza utilizate in elaborarea deciziilor 
o riscuri datorate managementului defectuos 
o cadrul legislativ inadecvat


Fisiere in arhiva (1):

  • Managementul Riscului.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1. Bouzon, Arlette. (2006). Comunicarea in situajii de criza, Bucuresti: Editura Tritonic, 2006;
2. Chiciudean, Ion, Tones, Valeriu. (2002). Gestionarea crizelor de imagine, Bucuresti: Editura comunicare.ro;
3. Herman, C.F. (1969). Crisis in Foreign Policy. Indianapolis: Bobs Merril;
4. Lesenciuc, Adrian. (2005). Postmodernitatea. Un posibil model de structurare a mozaicului a-valoric. Bucuresti: Editura Antet;
5. Malita, Mircea. (2001). Zece mii de culturi, o singura civilizajie. Bucuresti: Editura Nemira;
6. Marin, Vasile. (2004). Geopolitica si noile provocari ale secolului XXI. Brasov: Editura Universitatii "Transilvania";
7. Regester, Michael, Larkin, Judy. [1997], (2003). Managementul crizelor si al situajiilor de risc. Bucuresti: Editura comunicare.ro;
8. Vlasceanu, Lazar, Zamfir, Catalin. (1993). Dicjionar de sociologie. Bucuresti: Editura Babel;
9. *** (2005). Securitate si stabilitate in Bazinul Marii Negre. A V-a Sesiune $tiinjifica Internajionala, 21-22 noiembrie, Bucuresti: Editura Universitatii Nationale de Aparare "Carol I.
10. Riscuri in analiza decizionala de siguranta nationala, dr.ing. loan Bidu, Ed. ANI 2004 
11. Managementul crizelor si al situatiilor de rise Michael Regester, Judy Larkin, Ed. Comunicare.ro 2003 
12. Managementul riscurilor in actiunile militare Gheorghe Boeru, Marcel Raducu, Vasile Paun 
13. Strategia de Securitate Nationala a Romaniei , adoptata la 17-04-2006


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!