Limitele Extinderii Uniunii Europene

Extras din referat Cum descarc?

Cadrul legal in vigoare stabilit pentru extinderea Uniunii Europene se intemeiaza pe prevederile articolului 49 din Tratatul UE care precizeaza faptul ca "orice stat european care respecta principiile stabilite in articolul 6(1) poate solicita sa devina membru al Uniunii"; coroborat, articolul 6(1) postuleaza ca "Uniunea este fondata pe principiile libertatii, democratiei, respectului pentru drepturile omului si a libertatilor sale fundamentale, pe suprematia legii, principii care sunt comune tuturor statelor membre". Din punct de vedere oficial, Uniunea Europeana nu si-a definit (pana acum) limite geografice, dar fiecare tara aspiranta trebuie sa indeplineasca criteriile stabilite de catre Consiliul European cu ocazia reuniunii sale de la Copenhaga din iunie 1993, anume: democratie, domnia legii, respectarea drepturilor omului si protectia minoritatilor, existenta unei economii de piata functionale, capabile sa faca faca presiunii concurentiale specifice economiei comunitare si nu in ultimul rand capacitatea de a-si asuma, respecta si implementa efectiv asa-numitul acquis communautaire. 
Aceasta ar fi in esenta vitrina procesului de extindere a Uniunii Europene, piesele de decor suplimentare aparute dupa adoptarea Tratatelor fondatoare din anii '50 vizand mai ales elementele noi aparute pe dimensiunea economica si sociala a integrarii, criteriul politic ramanand practic acelasi.
Paradoxul extinderii 
Bucataria procesului decizional intern al Uniunii ne pune insa in fata unui paradox eminamente politic circumscris intrebarii cat de mult ne putem extinde fara a pune in pericol coeziunea si perspectivele de completare a integrarii interne?
Argumentarea autorului se concentreaza pe ideea ca desi procesului de extindere al Uniunii Europene reprezinta o necesitate clara in actualul context al globalizarii, largirea in sine va atinge o limita politica, economica si psihologica clara la finele perioadei 2004-2007. Iata de ce... - poti sa-l pui drept chapeau
Perioada post-Razboi Rece s-a caracterizat din punct de vedere politico-strategic prin tentativa fostilor sateliti ai defunctei Uniuni Sovietice de a se desprinde cat mai repede cu putinta de tutela coercitiva a Kremlinului si de a se reapropia de marile puteri ale Vestului capitalist, democratic si triumfator in confruntarea cu comunismul de la Rasarit. Semnalul de acceptare a capatat forma a doua procese de securitate interconectate, anume extinderea spre Estul noilor democratii in tranzitie a celor doua mari organizatii din spatiul euro-atlantic - NATO si Uniunea Europeana. 
Conceptele de integrare, interconectare si gandire la fel pot explica in esenta trasaturile comune ale celor doua procese de largire concretizate in faptul ca privesc aceleasi state est-europene, au avut un calendar cvasi-simultan si vor avea aceleasi limite geografice . 
Procesul de extindere al UE nu a reprezentat expresia unei politici caritabile, intemeiata pe considerente morale (de reparatii istorice) fata de rudele sarace si oprimate de dincolo de Cortina de Fier ce a divizat Europa dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial. Dincolo de retorica oficiala, deciziile politice reale efectuate in cancelariile occidentale au folosit calcule economice rationale, iar nu sentimentale, in fundamentarea optiunii integrarii statelor ex-comuniste din Est. Fazele preliminarii ale asocierii, respectiv negocierii capitolelor de aderare, au avut rostul impulsionarii procesului reversiv (capitalism, pana in 1945 (R)) comunism (R) capitalism, dar si pe acela de indiguire a optiunilor strategice ale respectivelor state. 
Integram, deci investim, deci conducem
Revolutiile anti-comuniste din 1989, variind de la cea de "catifea" de la Praga si pana la cea extrem de sangeroasa si cu caracter eluziv de lovitura de stat de la Bucuresti, s-au bazat pe optiunea participantilor de a trai o altfel de viata desfasurata pe coordonatele proprietatii private si ale libertatii politice, religioase, profesionale, cu alte cuvinte o viata precum in Vest. Un asemenea capital de simpatie si vointa populara expunea insa noile regimuri de tranzitie unor riscuri ce n-au intarziat sa isi faca aparitia: incapacitatea de guverna eficient economic si de a asigura de o maniera concomitenta privatizarea rentabila a mostenirii etatiste tipic comuniste, instabilitatea politica subsecventa, inflorirea pietei negre si aparitia crimei organizate uzitand tarele consacrate ale traficului de persoane, arme si droguri si avand drept destinatie ultima potentiala clientela prospera din Vest.


Fisiere in arhiva (1):

  • Limitele Extinderii Uniunii Europene.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!