I. Introducere 2 II. Evolutia Institutionala a Comunitatii Europene 3 II.1. Strategia de securitate europeana - raspunsul U.E la noile provocari 4 II.2. Scurta analiza a globalizarii ..6 II.3. Strategia Europeana de securitate .7 III. Concluzie ..9
I. Introducere Uniunea Europeana este un parteneriat politic si economic singular in lume, ce contribuie la metinerea pacii, stabilirea prosperitatii si crearea unei piete unice in cadrul careia persoanele, serviciile, bunurile si capitalul sa poata circula liber ca pe teritoriul unei singure tari. Uniunea Europeana a luat nastere oficial o data cu intrarea in vigoare a Tratatului de la Maastricht din noiembrie 1993. Uniunea Europeana are in subordine sapte institutii: Parlamentul European, Consiliul Uniunii Europene, Comisia Europeana, Consiliul European, Banca Centrala Europeana, Curtea de Justitie a Uniunii Europene si Curtea Europeana de Conturi. Atributiile executive sunt preluate de catre Comisia Europeana si Consiliul European, iar examinarea si amendarea legislatiei intra in atributiile Parlamentului European si Consiliului Uniunii Europene. Uniunea Europeana a dezvoltat o piata unica in cadrul unui sistem standardizat si unificat de legi care se aplica tuturor statelor membre. In cadrul Spatiului Schengen (care include state membre UE si state non-UE) controalele vamale au fost desfiintate. Politicile UE sprijina si garanteaza libera miscare a persoanelor, bunurilor, serviciilor si a capitalului, au fost emise legi in domeniul justitiei si afacerilor interne si se pastreaza politici comune in domeniul comertului, agriculturii, in domeniul pescuitului si dezvoltarea regionala. A fost infiintata de asemenea si o uniune monetara, Zona Euro care este compusa in prezent din 19 state. Prin Politica Comuna pentru afaceri externe si securitate, UE si-a dezvoltat un rol limitat in relatiile internationale si de securitate. II. Evolutia institutionala a Comunitatii Europene Configuratia institutiilor reflecta originile functionale ale Comunitatii si modul in care au evoluat puterile in conditiile in care nu s-a ajuns la o constitutie europeana cu care sa poata fi confruntate sau inspre care sa tinda. Desi au existat incercari de elaborare a unei constitutii si au circulat proiecte privind viitorul institutional al Uniunii Europene, ele nu au fost creditate cu prea mult entuziasm, si pentru faptul ca statele member au baze constitutionale, traditionale si politica interna diferita. Inca nu a fost gasit un limbaj conceptual comun in domeniul celor mai dorite aranjamente la nivel european. Aceasta dificultate complica dezbaterea privitoare la uniunea politica, motiv pentru care s-a acceptat ca proiectul sa avanseze luandu-se ca baza cel mai mic numitor comun. La randul lor, Institutiile Comunitatii s-au structurat pe bucati si in etape. Tratatul de la Maastricht a rationalizat evolutiile folosind denumirea de piloni. Uniunea Europeana este definita ca incluzand comunitatile europene, traditionale (pilonul unu), politica externa si de securitate comuna (pilonul doi) si cooperarea intre statele membre in domeniul justitiei si al afacerilor interne (pilonul trei). In plus, Tratatul de la Maastricht a modificat structura interna a diferitelor institutii. In acelasi timp, trebuie subliniat faptul ca perioada de pace si stabilitate pe care o traverseaza Europa la sfarsitul secolului XX si inceputul secolului XXI se datoreaza existentei Uniunii Europene. Ea este cea care a generat doar un nivel ridicat de dezvoltare economic pe continent, ci si o noua abordare a securitatii, intemeiata pe solutionarea pasnica a disputelor si pe cooperarea internationala multilateral prin intermediul unor institutii commune. Prin contrast cu aceste evolutii positive din vestul continentului, in alte parti ale Europei, si mai ales in Balcani, s-au inregistrat dupa anul 1990 o suita de crize, care s-au derulat in contextual reasezarilor geopolitice ce au urmat sfarsitului Razboiului Rece. O caracteristica esentiala a acestora a fost aceea ca ele au avut loc cel mai adesea in interiorul statelor si mai putin intre acestea. In aceasta perioada forte militare provenind din Europa au fost trimise in strainatate mai mult decat in orice alta perioada, inclusive in regiuni precum Afganistan, Republica Democrata Congo sau Timorul de Est.
1. Bari, Ioan, Problemele globale contemporane, Editura Economica, Bucuresti, 2003. 2. Frunzeti, Teodor; Zodian, Vladimir, Lumea 2009, Editura C.T.E.A, Bucuresti, 2009. 3. Coutou-Berargie, Herve, Evolutia gandirii navale, Editura Sitech, Craiova, 2002. 4. Kellermann, E., Alfred, Uniunea Europeana, un process de integrare continua, Editura CA Publishing, Cluj-Napoca, 2011. 5. Marinescu, Gheorghe, Emil; Marinescu, Virginia, Uniunea Europeana: proiect si devenire, Editura Antet XX Press, Prahova (f.a). 6. Manolache, Mihai; Stancila, Lucian, Societatea contemporana si securitatea energetica. 7. Profiroiu, Marius; Popescu, Irina, Politici Europene, Editura Economica, Bucuresti, 2003. 8. Sarcinschi, Alexandra, Globalizarea insecuritatii: factori si modalitati de contracarare, Editura Universitatii Nationale de Aparare, ,,Carol I'', Bucuresti, 2006. 9. Stancila, Lucian; Serban, Andrei, Manolache, Mihai, Uniunea Europeana si noul mediu international de securitate, Editura Universitatii Nationale de Aparare, ,,Carol I'' , Bucuresti, 2010. 10. Vidu, Bidilean, Uniunea Europeana: institutii, politici, activitati, Editura Agroprint, Timisoara, 2000.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).