Institutii si Politici Culturale

Extras din referat Cum descarc?

EXISTA O IDENTITATE EUROPEANA?
Conform Oxford English Dictionary substantivul identitate are doua sensuri de
baza : pe de o parte avem de-a face cu un concept de similaritate deplina ( in sensul ca un
lucru este identic cu altul) si pe de alta parte cu o trasatura distinctiva care
particularizeaza o identitate in raport cu alta si presupune continuitatea in timp . Mai
mult, identitatea este conceptualizata sub forma de proces in sensul ca nu este un dat
ontologic, ea nu exista pur si simplu ci trebuie in permanenta stabilita, afirmata si
negociata. Drept urmare, afirmarea unei anumite identitati proprii depinde eminamente de
validarea de catre altii, adica de catre alteritate.
Vorbind de identitatea europeana, avem astfel in vedere modul in care europenii
ca indivizi, si Europa ca si colectivitate, se distinge in relatiile cu alti indivizi si alte
colectivitati prin stabilirea sistematica a unor relatii de similaritate si/sau diferenta.
Totodata, distingem intre identitatea europeana pe de o parte, inteleasa ca identitate
colectiva a spatiului european manifestata in timp pe anumite coordonate, si identitatea
Uniunii Europene pe de alta parte, care preia o serie de elemente ale identitatii europene,
dar nu se suprapune in intregime pe coordonatele acesteia, ci apare ca un construct
distinct, propus si postulat de institutiile si practicile Uniunii Europene.
Vom prezenta asadar principalele elemente definitorii ale identitatii europene,
constituite atat prin raportarea Europei la sine insasi, cat si prin raportarea la alteritate,
avand in vedere identificarea cu o serie de valori specifice, dar si felul in care acestea au
intrat in raporturi diferite cu alteritatea, ajungandu-se in prezent la o raspandire a acestor
valori prin fenomenul globalizarii. Vom aduce apoi in discutie si principalele elemente
constitutive ale identitatii Uniunii Europene spre a evidentia legaturile, dar si
discrepantele, dintre cele doua indentitati, precum si problemele pe care le ridica
incercarea de a gasi un numitor comun al unor contexte culturale, politice si sociale atat
de diferite care compun in prezent harta Europei.
1
1 . Identitatea europeana reprezinta recunoasterea si asumarea unui model identitar
specific si a unei constiinte europene
E. Morin afirma ca Europa este o notiune incerta in sensul ca spatiul european
este un spatiu complex, chiar contradictoriu, ceea ce ce face ca stabilirea caracteristicilor
principale ale identitatii europene sa fie el insusi un demers complex, care ia forma unui
discurs meta-european 1, adica un discurs care sa se raporteze critic la identitatea
europeana de pe pozitii chiar europene, un discurs capabil sa semnaleze complexitatea
acestei identitati. In stabilirea dimensiunilor principale ale identitatii europene avem
asadar de-a face cu doua paliere principale de gandire si intelegere a acestei identitati : pe
de o parte, raportul dintre Europa si identitatile mai restranse, fie ele nationale sau
regionale, care o alcatuiesc si, pe de alta parte, raportul dintre Europa si identitatile
exterioare.
1.1. Identitatea europeana stabilita prin raportarea Europei la sine insasi reprezinta o
unitate integratoarea a unor elemente cu mare aderenta in timp
Ceea ce se remarca pregnant in lumea europeana este marea diversitate a acestui
spatiu, lumea europeana fiind in esenta o lume poli-identitara care isi afirma totusi o
identitate unitara, mai ales prin intermediul unui discurs care presupune o selectie a
caracteristilor lumii europene care au manifestat o larga raspandire in acest spatiu de-a
lungul unor mari perioade de timp si care s-au constituit intr-o constiinta europeana
specifica, cu care se identifica marea majoritate a locuitorilor spatiului european. Drept
urmare, in ceea ce priveste problema identitatii europene distingem astfel intre o serie de
caracteristici concrete ale lumii europene observabile de-a lungul timpului, pe de o parte,
si un discurs identitar european, pe de alta parte, care propune si evidentiaza acele
caracteristici anume care au demonstrat ca sunt esentiale pentru lumea europeana in
cursul veacurilor.
1 Morin, Gandind Europa, pg 33
2
Preluand terminologia lui Anton Dumitriu, care diferentiaza intre culturi eleate si
culturi heracleitice, adica intre culturi caracterizate de o oarecare incremenire, de valori
care se modifica foarte greu, si culturi in care, dupa cum spunea Heraclit << totul curge >>,
putem afirma ca Europa este, astfel, o cultura heracleitica prin excelenta, in sensul ca este
o cultura care are o mare capacitate de a dezvolta din sine idei contrare. Europa este un
spatiu al democratiei, dar si al sclaviei si al autoritarismului, este masura, dar si hybrisul,
este spiritualitate, dar si materialitate, este vointa dreptului, dar si vointa fortei - o serie
de elemente contradictorii care nu fac insa imposibila existenta unei identitati europene,
ci, dimpotriva, demonstreaza una dinte caracteristicile esentiale ale acestei identitati :
ceea ce E. Morin numeste dimensiunea dialogica a identitatii europene care face ca
lumea europeana sa nu fie una pulverizata, cu rupturi puternice, ci o lume cu o directie
evident centripeta, facuta posibila de aceasta capacitate de dialog cu diferenta. Acest
termen de dialogica pe care il gasim esential pentru identitatea europeana insumeaza nu
doar ideea de dialog, dar si pe aceea de dialectica, inteleasa ca o metoda de a ajunge la
adevar prin confruntarea de opinii diferite, printr-un demers care se ridica de la particular
la general.
Data fiind aceasta diversitate intra-europeana, una dintre dimensiunile principale
de afirmare a identitatii europene o reprezinta raportarea Europei la diferitele identitati
nationale sau regionale care o alcatuiesc. In acest sens, identitatea europeana se constituie
ca o unitate integratoare a unor elemente comune, este o dimensiune colectiva legitimata,
inteleasa si asumata de toate celelalte identitati nationale sau regionale. Exista, asadar, o
serie de elemente care asigura coerenta si unitatea lumii europene si care reprezinta tot
atatea elemente centrale ale identitatii europene. Este vorba de traditia greco-latina, care
reprezinta modelul de existenta europeana cu ecouri pana in lumea contemporana. Marea
intindere teritoriala a Imperiului Roman a dus la raspandirea foarte larga a valorilor
greco-latine de la care se revendica intreaga traditie europeana pana in prezent. Prin
urmare, ne referim la o anumita viziune de a percepe existenta, de increderea intr-o serie
de valori specifice care reprezinta baza valorilor europene.


Fisiere in arhiva (1):

  • Institutii si Politici Culturale.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!