Ideea Organizari Europene pe Parcursul Istoriei - Antichitate, Evul Medlu, Perioada Moderna si Contemporana (Pana la 1945)

Extras din referat Cum descarc?

1. Notiunea de Europa in antichitate
Cea mai veche atestare a cuvantului Europa avem in Teogonia lui Hesiode din sec. V i. Hr., dar
acesta atesta doar numele unei, preafrumoase femei, fiica lui Aghenor si a Telephasei. Se pare
totusi ca nu ea da numele batrinului continent. Numele sau e preluat de la zeita Oceanida, fiica a lui Tethys si a lui Ocean, care purta frumosul nume Europa. Istoria Europei incepe cu istoria Greciei antice, care prin multipli factori nu era altceva, decat o fidela imagine a continentului si continua cu istoria civilizatiei romane, ambele concentrate in bazinul Marii Mediterane, leaganul culturii europene. Concentrarea majoritatii teritoriilor in mainile Romei n-a insemnat sfarsitul multitudinii de culturi la acel moment existente, acestea in decurs de multe sute de am vor influenta la rindul lor civilizatia romana, astfel punand bazele culturii spirituale europene. Reesind din aceasta, poate oare fi considerata lumea greco-romana un precursor al Comunitatii Europene? Cateva considerente ne dau un raspuns negativ: civilizatia greco-romana a ramas totdeauna o civilizatie oraseneasca (polis,civitas), unde fiecare oras a fost un stat, unele, precum Atena foarte democratice, altele, precum Sparta pur oligarhice. Aceste orase-state au cultivat in randul propriilor cetateni un patriotism local perseverent si atitudine de superioritate fata de lumea inconjuratoare, in deosebi fata de popoarele din Nordul Europei, considerate de catre acestea "lumea barbara". Adevarat e ca "parintele istoriei" Herodot imparte lumea cunoscuta de grecii antici in trei parti mari : Europa, Asia si Libia (Africa), dar lumea greaca ramane in afara acestor teritori si este considerata un hotar intre, aceste parti ale, lumii inferioare culturii si civilizatiei grecesti. Alexandru cel Mare introduce pentru prima oara in istoria Europei ideea imperiului universal, chiar incearca s-o traduca in viata, dar ideea nu se bazeaza pe fuziunea popoarelor, ci pe dominatie asupra acestor popoare. Aceasta idee a imperiului universal va domina istoria Europei pana in sec.XX. Impenul Roman va fi o continuare demna a traditiilor lui Alexandru Macedon, dar niciodata in istoria Romei antice ideea unei Comunitati Europene ca proiect politic nu a fost mentionata. Europa a ramas pentru Romani doar notiune geografica, iar pentru, mentinerea ordinei si unitatii in acest ,,teritoriu ei au folosit un arsenal intreg de metode: diplomatia, armata, administratia, cetatenii romani, populatia locala etc. La momentul cand acestea, s-au epuizat imperiul Roman a fost divizat in Imperiul Roman de Rasarit si Imperiul Roman de Apus, iar unitatea se va mentine prin intermediul cultului imperatoruiui. Din acest moment vor exista doua Europe, doua parti diferite ale continentului cu vectori diferiti in dezvoltarea de mai departe. O ultima tentativa de-a mentine unitatea a fost intreprinsa de catre Iustinian, dar a durat foarte putin tinip si a fost ultima tentativa a antichitatii.
In concluzie putem spune ca toata antichitatea a fost dominata de imperii, cu exceptia Greciei antice, dar ideea Organizarii Europene n-a fost pusa la ordinea zilei in nici o parte a continentului antic, ramanand o notiune pur geografica, neexploatata din punct de vedere politic. Lumea greco-romana a fost o civilizatie mediteraneana, care a incercat sa domine arealul european, dar nu sa-1 uneasca intr-o singura comunitate politica. Desi din punct de vedere economic n-a fost ratat nici un moment de folosire a spatiului european, superioritatea si ingamfarea greco-romana n-a permis sa se intrevada posibilitatea reala de Organizare Europeana in acea perioada istorica.
2. Ideea unei Europe unice in evul mediu 
Imigrarile si invaziile triburilor in Europa, precum si extinderea continentala duc la diminuarea rolului bazinului Marii Mediterane. In aceasta perioada se va mentine o divizare a continentului in doua mari parti. Partea Occidentala va folosi tot mai des termenul Europa, pentru prima data inclusiv in scopuri politice, nu doar geografice. Aceasta parte a Europei cateva sute de ani va fi dominata de Biserica crestina (Papalitate), pe cand partea de rasarit va ramane un veritabil, imperiu, continuator al traditiilor romane. Desi ambele parti au fost crestine, aceasta nu le-a apropiat nici pana la Marea Schisma, nici dupa. Au existat ca doua Europe crestine, dar diferite, iar din sec. XI partea de Est devine ortodoxa, iar cea de Vest ramane catolica. Imperiul Bizantin treptat devine o "victima" a nesfarsitelor invazii si pana la urma cedeaza unui nou imperiu in aceasta parte a Europei - Imperiului Otoman. Din acest moment Marea Mediterana devine nu mai mult decat un "lac turcesc", o linie care va desparti pentru multe sute de ani civilizatia crestina de cea musulmana. Tarile crestine din bazinul acestei mari vor fi mai degraba o periferie, decat un centru al continentului european. O ultima puternica miscare migrationista in Europa duce la ocuparea intregului Nord al Europei de catre normanzi. Acestea vor ajunge pana la Islanda, dar si pana la Kiev, rolul pozitiv principal fiind aici introducerea in circuitul european Scandinaviei si formarea unui bloc unic de navigatie de Ia Neva pina la Gibraltar. Perioada medievala continua cu o lunga si prospera epoca a monarhiilor. In aceasta perioada Europa Occidentala prezinta un intreg nu doar prin factorul geografic, ci si prin unitatea crestina in aceasta parte a Europei, prin oranduirea feudala, prin acelasi ritm de dezvoltare. Europa Orientala ramane dominata de lumea slava sau de Imperiul Otoman.
Merita mentionat faptul ca gandirea politica medievala nu divizeaza Europa din punct de vedere politic, vorbind despre ea ca despre un tot intreg. Ea tinde spre un imperiu universal (Republica christiana), indiferent cine ar fi in frunte : papa sau regele. Institutiile imperiale, incepand cu cele ale lui Carol cel Mare sau Otton I, contribuie direct la formarea unei civilizatii medievale europene, reprezentand o forma de convietuire a diferitor popoare. Aceasta forma se va dovedi a fi destul de viabila si va dispare abia dupa caderea imperiilor Otoman sau Habsburgic. Chiar sub forma de imperiu medieval, acest mod de convietuire a popoarelor pare a fi un veritabil precedent al federalismului european, transmitand ideea universalitatii de la lumea greco-romana, prin unificarea crestina a partii vestice a continentului, spre epoca moderna. Un exemplu veritabil a implementarii acestui universalism este cultura medievala a Renasterii, care absoarbe elemente din toate civilizatiile precedente, devenind un model demn de urmat in toate domeniile. In viata politica a fost mult mai greu de realizat principiul universalismului. In aceasta perioada avem o Europa a Statelor Mari, care tind sa le "inghita" pe cele mici, astfel largind propriile hotare si dictand politica proprie intregului continent. Statele Mari vor avea modele de stat semanatoare, ceea ce le va facilita tratativele pentru un echilibru politic in Europa, dar nicicand nu vor renunta total la tentativele de hegemonie.


Fisiere in arhiva (1):

  • Ideea Organizari Europene pe Parcursul Istoriei - Antichitate, Evul Medlu, Perioada Moderna si Contemporana (Pana la 1945).doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!